Gå till innehåll

Karantän?


Lulle79

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...

fick syn på den här gamla tråden och blev genast tankespridd igen. jag har aldrig tänkt på detta.

har alla ett karantänakvarium som dom sätter nyköpta fiskar och annemoner och liknande saker i , innan ni sätter i dom i det riktiga karet?

betyder detta i så fall att jag måste ha 2st saltvattensakvarium igång?

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget karantänsakvarium här inte,fast jag ångrade mig bittert en gång när pricken tog död på nästan allt jag hade.Dessa dog den gången: 1 Navachus 1 Loriculus

1 Diachantus 2 Mandariner 1 Chelmon 3 Ocellaris ja det var väl allt som dog. Mitt absolut största bakslag än så länge.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det dogmatiskt korrekta svaret är : Ja!!, alltid karantän för fisk & koraller(anemoner)!

Men sedan är det ju väldigt få som lever som dom lär(mej själv inkluderat) - det är ju inte alltid så enkelt att ha det där extrakaret och dessutom lyckas hålla lika bra vattenparametrar där......

Det handlar väl om att vara medveten om att man spelar ett väldigt högt spel varje gång man släpper i något nytt och att man tror sig kunna bedömma att djuren man köper är friska,äter och är karantänshållna hos din handlare.

En ny fisk är stressad,försvagad och fär lätt angepp av parasiter (vilka troligen finns latenta hos djuret i fråga) - kommer den då till ett akvarium där inte allt är perfekt så blir det ofelbart problem.

Dom gamla fiskarna kan ha "härdats" långsamt till sämre miljö och överlever, men en nyinsatt fisk pallar inte miljöombytet och kan smitta ner hela besättningen.

Jag tillhör dom som tycker att ett fungerande och rätt dimensionerat UV förebygger mycket problem (för fiskar, koraller är en annan femma)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har karantänkar som jag inte har sett en prick i efter det att jag skaffade UVC.

Jag tycker det är jättebra att ha för där får fiskarna vänja in sig med mina vattenvärden och min mat. Om det behövs kan jag också mata upp dem där - konkurrensen om maten är ju hårdare i det stora karet med invanda fiskar. Den som aldrig har sett en fryst artemia innan och tvekar har inte en chans. Den absolut godaste maten är den man hugger framför munnen på en annan fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...