Gå till innehåll

Hur fungerar odlad LS?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

@Dykaren: För en gång skull håller jag inte med dig. Det finns en del grundläggande biologiska krav för att en viss typ av biologiska processer skall fungera. För denitrifikation är tillgång på organiskt kol en av dessa. I ett normalt akvarium utan DSB finns inte denna tillgång av organiskt kol. I en DSB byggs det upp en reserv av organiskt kol men det tar tid vilket alla användare av DSB vet. Användandet av organisk kolkälla har ändrat förhållandet så att denitrifikation kan uppstå i syrefria områden inklusive väldig porös LS. Men att det är en egenskap som automatiskt följer med LS är inget jag köper.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

@Dykaren: För en gång skull håller jag inte med dig. Det finns en del grundläggande biologiska krav för att en viss typ av biologiska processer skall fungera. För denitrifikation är tillgång på organiskt kol en av dessa. I ett normalt akvarium utan DSB finns inte denna tillgång av organiskt kol. I en DSB byggs det upp en reserv av organiskt kol men det tar tid vilket alla användare av DSB vet. Användandet av organisk kolkälla har ändrat förhållandet så att denitrifikation kan uppstå i syrefria områden inklusive väldig porös LS. Men att det är en egenskap som automatiskt följer med LS är inget jag köper.

MVH Lasse

Om DSB kan utföra effektiv denitrifikation, varför kan då inte levande sten med rätt egenskaper göra samma?

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om DSB kan utföra effektiv denitrifikation, varför kan då inte levande sten med rätt egenskaper göra samma?

Mvh

Hans

Därför att den djupa sandbädden sammlar på sig organiskt material som sakta dekomposteras och det då skapas ett lite förråd av organiskt kol som kan användas av denitrifikationsbakter. Det tar tid att bygga upp detta förråd. Det blir också olika nivåer där olika processer sker. En sandbädd är betydligt mer porös än den porösaste stenen och tillåter därför olika molekyler att jämnviktsmässigt vandra fram och tillbaka.

Denna process kan bostas upp - såsom LN21 gjort - han har ett vattenskikt under sandbäddeen (ett plenum enlig jaubert systemet) - i det doserar han organiskt kol och har fått igång en mycket bra denitrifikation på kort tid.

För att inte misstolkas - jag säger inte att det INTE förekommer denitrifikation i LS - det gör det i en liten grad - men den är på långa vägar inte så effektiv att den klarar ett normalt belastat system. En DSB är däremot lite av optimerad för ändamålet. Men den svaga länken är även där - tillgången på organiskt kol.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Därför att den djupa sandbädden sammlar på sig organiskt material som sakta dekomposteras och det då skapas ett lite förråd av organiskt kol som kan användas av denitrifikationsbakter. Det tar tid att bygga upp detta förråd. Det blir också olika nivåer där olika processer sker. En sandbädd är betydligt mer porös än den porösaste stenen och tillåter därför olika molekyler att jämnviktsmässigt vandra fram och tillbaka.

Denna process kan bostas upp - såsom LN21 gjort - han har ett vattenskikt under sandbäddeen (ett plenum enlig jaubert systemet) - i det doserar han organiskt kol och har fått igång en mycket bra denitrifikation på kort tid.

För att inte misstolkas - jag säger inte att det INTE förekommer denitrifikation i LS - det gör det i en liten grad - men den är på långa vägar inte så effektiv att den klarar ett normalt belastat system. En DSB är däremot lite av optimerad för ändamålet. Men den svaga länken är även där - tillgången på organiskt kol.

MVH Lasse

Jag har sett ett antal exempel på sandbäddar som är ungefär lika porösa som en gråsten men jag vill därför inte såga hela DSB-konceptet. Rätt utfört kan det fungera utmärkt.

Jag går heller inte med på att såga hela levande sten-konceptet. Kan en djup sandbädd bryta ner nitrat så kan rätt levande sten göra det samma, kanske inte lika effektivt som i Larry exempel men absolut tillräckligt för att ha en positiv inverkan. Den levande stenen kan dessutom konsumera nitrat på fler sätt, den kan vara yta för alger och olika filtrerande djur som använder sig av nitrat.

Tycker bara du är allt för kategorisk när du jämställer all levande sten vid gråsten. :)

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen lust att betala 190 kronor kilot för levande sten hos min lokala handlare för att det är ett måste när det inte är det!Snål kanske jag är! Men logik/fakta gillar jag!Jag tycker detta ska rökas ur ordentligt!

Det är inget måste, men kan absolut underlätta för de flesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får säga va du vill Lasse då du är äldre än mig.

Men i min lära så ökar chansen att ha ett välmående akvarium om det innehåller minst20% bra levande sten även om den inte tar all nitrat.

Bra levande sten,skummning och vattenbyten kommer man långt med men enligt min mentor så blev hobbyn mycket mera framgångsrik när han fick tag på levande sten.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar din åsikt om den levande stenens betydelse men inte för den är en nitratnedbrytare av rang utanför just allt "levande" den tillför. En massa organismer som kommer att göra olika jobb. Jag är för biologisk mångfald - det är bättre än enfald. Men när det gäller det bakteriologiska har jag inte samma förtroende för LS. Den är bra i början men efter ett tag så kommer den bakteriologiska floran anpassas till hur just du sköter akvariet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men när det gäller det bakteriologiska har jag inte samma förtroende för LS. Den är bra i början men efter ett tag så kommer den bakteriologiska floran anpassas till hur just du sköter akvariet.

MVH Lasse

Och hur skiljer det sig från till exempel DSB, förutom att DSB inte är bra i början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vetenskapliga mätningar eller är det bara "känsla"

MVH Lasse

Vetenskapliga mätningar? Inte en chans!

Mätt med vanliga testkit då och då. Men då jag är av övertygelsen att man i stort sett kan "se" det mesta med erfarenhet i bagaget, så har jag haft alla möjliga sorters fiskar och lägre djur i olika kar med stor framgång under de år jag hållit på. Förlitat mig på LS, stark cirkulation, belysning, skummare och vattenbyten till 90%, och till viss del fosfatfilter då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...