Gå till innehåll

Hur fungerar odlad LS?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Har kanske stötts och blötts förr, men inte hittat nåt bra.

Då jag köpt både odlad och "vild" LS undrar jag hur den odlade funkar i nedbrytningsväg. "Vild" LS består ju, förutom de på ytan levande organismerna, av nitratnedbrytande bakterier som finns långt in i de syrefattiga mikroskopiska hålen nära mitten av stenen. Dessa hål är ju rester av gamla döda koraller och deras skelettstruktur. Därför blir det syrefattigt där inne och dessa bakterier kan leva där.

Men odlad LS (åtminstone den jag stött på i butik och via bilder på tillverkningen) verkar va en blandning av Lecakulor (el. motsvarande) och betong. Denna blandning ger ju inte några "mikroskopiska hål" som kan bebos av nitratnedbrytande bakterier som kräver syrefattig miljö. Hur 17 funkar, eller bidrar, då denna sten till nitratnedbrytning och stabilitet i ett kar som endast består av "odlad" sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

De flesta tillverkare har olika knep för att tillverka micro-håligheter. Till exempel att tillsätta saltkristaller som sedan löses upp och efterlämnar ett.... hål. :)

Odlad sten blir väl sällan 100% lika bra som naturlig, men det kan nog komma rätt så nära ändå... och ha en del andra etiska fördelar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta tillverkare har olika knep för att tillverka micro-håligheter. Till exempel att tillsätta saltkristaller som sedan löses upp och efterlämnar ett.... hål. :)

ok

hur går denna tillverkning till

Jag är ingen expert i ämnet men det är väl mest att likna vid keramisk industri. Du blandar X komponenter till en sörja, formar schyssta former och låter det härda.

Sedan placerar man det i havet i havet en tid tills att micro och macro fauna hunnit etablera sig på stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man gör riktig "konstgjord" LS så blandar man in havssalt i smeten. När det stelnat blötlägger man den. Saltet löses och små hål uppstår. Med detta är det inte sagt att den som görs i fjärran östern är av den typen men för mig spelar det ingen större roll eftersom jag inte tror på den här effekten hos LS, varken "naturlig" eller konstgjord. Nytta är i stället alla fripassagerare och det är lika.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man gör riktig "konstgjord" LS så blandar man in havssalt i smeten. När det stelnat blötlägger man den. Saltet löses och små hål uppstår. Med detta är det inte sagt att den som görs i fjärran östern är av den typen men för mig spelar det ingen större roll eftersom jag inte tror på den här effekten hos LS, varken "naturlig" eller konstgjord. Nytta är i stället alla fripassagerare och det är lika.

MVH Lasse

Men når de små hålen "ända in" till syrefattig miljö?

Så av ren nyfikenhet, hur bryts då nitrat ned i ett saltkar utan dessa bakterier? Alltså i ett kar som INTE har DSB eller nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du Christer, jag tycker den här videon är ganska kul och informativ om en amerikan som gör egen sten av cement, grovsalt och krossade snäckskal:

Det blir en smet som då sedan får stelna. Är lite sugen på att testa göra lite själv, har inte fått tummen ur ännu bara.(nästan 1,5 år sedan jag började bli sugen...)

Denitrifikation hos LS är jag väldigt tveksam till, det känns som en myt, speciellt då vi generellt sett har så små stenar i våra akvarier. Det känns som enbart de riktigt stora bumlingarna(minst som en basketboll) skulle kunna ha en sådan zon ens, och den zonen borde vara på tok för liten för ett normalt akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu grubblar jag ännu mer

blanda smet som blir levande sten

tror detta kräver lite bilder

Håller med här alltså! :nya bilder:

Här har du Christer, jag tycker den här videon är ganska kul och informativ om en amerikan som gör egen sten av cement, grovsalt och krossade snäckskal:

Det blir en smet som då sedan får stelna. Är lite sugen på att testa göra lite själv, har inte fått tummen ur ännu bara.(nästan 1,5 år sedan jag började bli sugen...)

Denitrifikation hos LS är jag väldigt tveksam till, det känns som en myt, speciellt då vi generellt sett har så små stenar i våra akvarier. Det känns som enbart de riktigt stora bumlingarna(minst som en basketboll) skulle kunna ha en sådan zon ens, och den zonen borde vara på tok för liten för ett normalt akvarie.

Fast det här med att blanda LS med snäckskal var väl en hit för några år sen, som visade sig funka sådär beroende på vad man använde för material? Vill minnas att det fanns massa folk på olika forum som gjorde det och senare fick fosfatproblem. Kan va obefogad kritik, men nu snackar vi 5-6 år sen...:snurrig:

Tror inte storleken är av betydelse ;) hos stenen, utan snarare hur kompakt den är. För den positiva effekten på nitratnedbrytning kan jag bara se till mina egna akvarier under de år jag hållit på, samt s. 169-170 i "The Modern Coral Reef Aquarium vol. 1" (Fosså & Nilsen, 1996).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har ju visat sig att kar som bara består av LS (och alltså inte har varken DSB eller nitratfilter) anrikar nitrat. Detta om något är väl bevis för att LS = med denitrifikation är en myt. Tillsättandet av organisk kolkälla kan förbättra effekten men den är inte stor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på tråd om kemin bakom kolkällor?

Något trådtips har jag inte men förklaringen ligger i det som brukar kallas Redfields ratio. Det är ett förhållande mellan olika viktiga grundämnen hos marina plankton och har sedan blivit en slags mall för förhållandet hos alla levande organismer - det skiljer lite mellan olika organismer men man kan se detta förhållande som ett genomsnit. På atomnivå är förhållandet mellan fosfor och kväve 1 : 16, dvs på varje upptagen fosforatom behövs 16 kväve atomer. Viktmässigt blir förhållandet 1:7. På varje gram fosfor behövs 7 gram kväve: Om vi tittar på kvoten som fosfat/nitrat (i vikt) så är förhållande ungefär 1:10,5. Det här är välkända siffror för saltvattensguidens läsare men vad som inte sagts så mycket om tidigare är att även kolet © finns med i orginalbeskrivningen. Då är förhållandet mellan P:N:C 1:16:106, det vill säga för att skapa ett liv så behövs ca 1 atom fosfor, 16 atomer kväve och hela 106 atomer C. I vikt blir det då 1 del P, 7 delar N och hela 41 delar C - i gram 1 gram P:7 gram N (7,22) : 41 gram C. när levand material skapas i den sk primärproduktionen. Fotosyntesen och de där inblandade processerna använder just detta förhålland (ungefär).

Vi som är rovdjur (precis som nedbrytningsbakterierna (heterotrofa bakterier)) använder exakt samma förhållande och som binds i vår kropp. Det ideala är ju då att en växt skapar organiskt material som sedan till hundra procent tas upp av rovdjur (inklusive de heterotrofa bakterierna). men så är det ju inte - det förekommer ju betydande förluster, framförallt vad gäller kolet. Alla vet vi ju att vi som använder syre i vår förbränning lämnar ett avfall som vi kallar koldioxid. Kolet till denna koldioxid tar vi från det organiska kol som finns i det förhållande vi tidigare pratade om i vår mat. Det går alltså inte till uppbygge av ny biomassa hos oss och vi får fosfor och kväve över som vi utsöndrar.

Precis det samma är det med vissa bakterier vi har i vårt akvarium - de heterotrofa eller nedbrytningsbakterierna som använder syre i sin citronsyracykel (förbränning). Organiskt kol är därför en bristvara i ett akvarium och bromsar bakterierna tillväxttakt och gör att det blir ett överskott av fosfat och ammonium/nitrit/nitrat i vattnet. Det kan inte bindas i biomassa eftersom det saknas organiskt kol (det har blivit till oorganiskt kol i form av koldioxid i stället). Fiskarnas och andra djur som använder syre i sin förbränningsprocess bidrar också till att minska mängden tillgängligt organiskt kol för maximal tillväxt av bakterierna. Det har visat sig att tillsats av snabbt organiskt kol (alkohol, socker, ättika osv) kan öka tillväxten av heterotrofa bakterier (både de som använder syre och de som inte använder det) ordentligt eftersom tillgången av detta kol då inte blir tillväxtbegränsande.

Ett specialfall är när de heterotrofa bakterierna inte har tillgång till syre utan använder nitrat i sin förbränningsprocess (denitrifikation). De behöver också organiskt kol och eftersom deras syreandande kompisar har tagit bort mycket av det organiska kolet så är det även begränsande för deras tillväxt. Man får mata dem med alkohol exempelvis.

Detta var ett långt och invecklat sätt att säga att bristen på organiskt kol blir begränsande för tillväxt hos bakteriepopulationer i ett akvarium och att de därför inte kan tillgodose sig all den fosfor och kväve som finns omkring dem. Deras tillväxt begränsas helt enkelt. Detta är ju också troligtvis en förklaring till varför ren alkohol gör oss tjockare, vi kan helt enkelt tillgodogöra oss mer av de andra näringsämnena och kan därför bygga mer biomassa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner att jag är för dåligt påläst här, men nitratfilter, är det typ pelletsreaktor eller biobollar?
Nej det är ett gammalt svavelfilter.

Jag har varken LS eller sand. Ändå doserar jag extra no3. Kolkälledosering är enormt effektivt.

/sent from phone

Det kan vara ett bestående av biobollar eller biopellets men det måste vara syrefritt. Den klassiska denitrifikationen går till på så sätt att bakterierna i avsaknad av syre använder nitrat för sin förbränning (om det finns - annars sulfat och slutligen komplicerade kolkedjor) Avfallet blir då kvävgas och vatten. (om de använder sulfat så blir avfallet svavelväte och de komplicerade kolkällorna ger metangas (biogas))

Svavelvätefilter använder en specific bakteriestam

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...