Gå till innehåll

Rsm 250 Soon S-650


Daniell523

Rekommenderade inlägg

  • Svar 126
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Snygga koraller.. Lite milt sagt.. Gillar scollys i rött/grönt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack Manne!

Fick dem i Tisdags och är störtnöjd. Reagerar direkt vid matning. Hade en som jag nästan trodde var död, men som nu börjar åtehämta sig.

Får se om det blir fler längre fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne här. Ja algerna börgarde med sig kör med fosfatremover samt regelbundna vattenbyten samt har jag borstat stenen med tandborste dagligen och det kommer tillbaka mindre och mindre. Har nu fått doserpumpen och ska ställa in den. Tänkte köra Ballinge på 3 av pumparna. CA, MG, KH samt dosera zeostart 3/2 på den 4 pumpen. Hur doserar du basämnena och hur mycket per dag? Ska till Västerås och hämta några bokade mjukkoraller där. måste känna att jag har mer koll på vattenvärderna innan fler hårdkoraler köps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne!

Fick dem i Tisdags och är störtnöjd. Reagerar direkt vid matning. Hade en som jag nästan trodde var död, men som nu börjar åtehämta sig.

Får se om det blir fler längre fram.

Kul att du skriver "fick dem" , önskar att det vore så även här.. Men här får man stora hål i ekonomin för sådan gottiga koraller.. Speciellt när man tar mer än en i halvåret..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du skriver "fick dem" , önskar att det vore så även här.. Men här får man stora hål i ekonomin för sådan gottiga koraller.. Speciellt när man tar mer än en i halvåret..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hej Manne.

Ja det kanske var fel uttryck ;), men det känns så när man använder kortet.

En jäkla fin firre du köpte, stod högst upp på min önskelista. Väntar på att kunna hantera denna överraskande hobbyn först...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne här. Ja algerna börgarde med sig kör med fosfatremover samt regelbundna vattenbyten samt har jag borstat stenen med tandborste dagligen och det kommer tillbaka mindre och mindre. Har nu fått doserpumpen och ska ställa in den. Tänkte köra Ballinge på 3 av pumparna. CA, MG, KH samt dosera zeostart 3/2 på den 4 pumpen. Hur doserar du basämnena och hur mycket per dag? Ska till Västerås och hämta några bokade mjukkoraller där. måste känna att jag har mer koll på vattenvärderna innan fler hårdkoraler köps.

Som det ser ut idag så doserar jag ingen balling. Min calcium ligger för högt ca 500 och mg 1400.

När allt har stabiliserat sig lite och det blir fler Sps kommer jag koppla på kalkreaktor.

Angående zeostart tror jag inte ni ska köra med doserpump, för att den skall skakas först. <isåfall måste ni ha magnetiserad doserpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"fick" eller "nästan gratis" är populärt att använda här hemma.

Frugan går knappt inte på det längre :-(

Ser snyggt ut Dani, börjar få ett välfyllt kar nu.

Hej Manne.

Ja det kanske var fel uttryck ;), men det känns så när man använder kortet.

En jäkla fin firre du köpte, stod högst upp på min önskelista. Väntar på att kunna hantera denna överraskande hobbyn först...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fina koraller!! Vart brukar du handa koraller? mest privat eller butiker? Var hos Ted i dag och köpte lite nytt, han handlade från Tyskaland jag har varit sugen på det och blev bara mer sugen när jag pratade med Ted. Frakt på 700:- Är man 2 350:- var...och koraller du inte får tag i här hemma så lätt. Men dina koraller verkar trivas. M.V.H Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fina koraller!! Vart brukar du handa koraller? mest privat eller butiker? Var hos Ted i dag och köpte lite nytt, han handlade från Tyskaland jag har varit sugen på det och blev bara mer sugen när jag pratade med Ted. Frakt på 700:- Är man 2 350:- var...och koraller du inte får tag i här hemma så lätt. Men dina koraller verkar trivas. M.V.H Janne

Hej BomanJag handlar först och främst hos Korallfisken i Linköping, där får man en hel del hjälp och de vet vad de håller på med. Sen brukar jag handla från medlemmar här på guiden. Sista är att beställa från Tyskland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många blåa flaskor där ;) doserar du alla?

Ska köra zeovit i mitt nya, men du kör ingen zeoreaktor?

Hej Ken!

Ja doserar alla vid behov, vissa varje dag några om det behövs.

Kör ej med reaktor. Fick hem den i veckan men är fortfarande osäker om jag ska börja med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner du att alla behöver alla dessa flaskor ? Om man kollar karet så är ju huvudelen LPSer.. Ser du någon påverkan som kan härledas till en speciell flaska ?

Gillar ju dina acan/LPSer , finns en fet plånbok bakom detta kar .. Det avslöjar ju även alla blå.. ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ken!

Ja doserar alla vid behov, vissa varje dag några om det behövs.

Kör ej med reaktor. Fick hem den i veckan men är fortfarande osäker om jag ska börja med det.

Ok, upplever du det positivt?

Vi har ganska liks setup vad det gäller koraller.

Är du inte säker på om du ska fortsätta med zeovit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner du att alla behöver alla dessa flaskor ? Om man kollar karet så är ju huvudelen LPSer.. Ser du någon påverkan som kan härledas till en speciell flaska ?Gillar ju dina acan/LPSer , finns en fet plånbok bakom detta kar .. Det avslöjar ju även alla blå.. ;)Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Som jag nämnde så har jag ändrat lite gällande doseringen. Det som doseras dagligen är LPS, coral vitaliser 1\2 doserings rek, b balance 1/2 doserings rek. Kör coralsnow bland med zeomate och biomate 2ggr i veckan med skumnaren avstängd i minst 1 timme.Amino acid tillsätts 1/2 doserings rek varannan dag.Detta har funkat för mig väldigt bra.Se bilder i början av min uppstart.Min ekonomi får vi ta i annan forum...hehe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du nöjd med returpumpen. Har sneglat på den till mitt nya kar men är lite orolig för ljudnivån?

Riktigt fint kar för övrigt med riktigt läckra lps:er!

Den är inte knäpp tyst direkt. Lite vinande ljud är det, men helt klart prisvärd... och mycket bättre än orginalet som följde med systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...