Gå till innehåll

Tips om vattenvärden


Johan E

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Har nyss mätt mitt vatten. Aquacalculator säger att värdena är fel när jag låter den kalkylera tillsatserna. Vad handlar detta om? Vad tycker ni om mina värden?

Blenny:

Salthalt 1.027

Ph 8,4

Temp 26

KH 7

NO2 0,05

NO3 1

PO4 0,02

Ca 360

Mg 1410

Akvastabil 360:

Salthalt 1.023

Ph 8,5

Temp 27,4

KH 6

NO2 0,05

NO3 1

PO4 0,02

Ca 370

Mg 1260

Hur höjer jag KH utan att höja PH. Har en buffert som höjer PH&KH men det funkar väl inte? Aquacalc säger att Ca och Mg inte stämmer i Blenny och Ca inte stämmer i Akvastabil.

Vad göra? Ska jag bara justera som Aquacalc säger ändå?

Tacksam för tips

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquacalc säger att Ca och Mg inte stämmer i Blenny och Ca inte stämmer i Akvastabil.

Vad göra? Ska jag bara justera som Aquacalc säger ändå?

Tacksam för tips

Johan

I vattenvärden ställer du in vad du vill eftersträva för värden att hålla i ditt akvarium ex. Kalcium 420, Magnesium 1310.

I börsvärden ställer du in dina mätvärden du har för det aktuella akvariet(verktyg/börsvärden) ex. Kalcium 360, Magnesium 1410

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodåtack, Det går väl rätt bra. Nya värden:

Blenny:

Salthalt 1.026

Ph 8,4

Temp 26

KH 9

NO2 0,025

NO3 1

PO4 0,05

Ca 385

Mg 1440

Akvastabil 360:

Salthalt 1.022

Ph 8,48

Temp 27,1

KH 5,5

NO2 0,025

NO3 0,5

PO4 0

Ca 365

Mg 1290

Det största problemet just nu är väl KH i Akvastabilet. Annars är salthalten fortfarande något hög i Blennyt och kanske lite låg i Akvastabilet. Eller vad tycker du?

För övrigt tycker jag fortfarande att Aquacalkylatorn är rätt krånglig. Tar i alla fall fram vilka salter jag ska pytsa i. I framtiden skulle jag gärna köra med doserpump men det är jag inte mogen för ännu. Dessutom har jag absolut inte plats för det i skåpet. Har ställt in en 25 liters dunk med osmosvatten som jag pumpar med en Tunze osmolator. Funkar superbra tycker jag. Kör lite Tropic Marine spårämnen i vattnet.

MVH

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...