Gå till innehåll

Ytavrinning i pelare??? rördiameter??


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

413201262237P57e6.jpg

Har ett akvarium på 270L med "teknikpelare" (skiss 1) som är borrad i botten för att kunna dra kablar till kringutrustning... där i hade jag tänkt att sätta en ytavrinning (övriga skisser). Är lite osäker men om jag fattat det rätt så ska man använda sig av två rör för att få ett tystare system, frågan är hur jag placerar dom har skissat upp två modeller så som jag hittat att andra gjort?! Vill gärna ha synpunkter och åsikter:)

Sen undrar jag med, ska köra med returpump på ca 1500L/h och då undrar jag vilken rördiameter som blir bäst tror ni, funkar 2x25mm???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inga tankgenomföringar i botten? Hur stora är hålen?

Två rör är annars rätt ja, ett rör som är underytan och fungerar som en hävert, denna ska strypas så att den tar nästan allt vatten som rinner ner i ytavrinningen(teknikpelaren) utom lite grann. Det ska i sin tur rinna ned i det andra röret som är ett öppet rör rakt upp. 25 mm är en utmärkt storlek för dig, det klarar lätt 1500 liter i timmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inga tankgenomföringar i botten? Hur stora är hålen?

Två rör är annars rätt ja, ett rör som är underytan och fungerar som en hävert, denna ska strypas så att den tar nästan allt vatten som rinner ner i ytavrinningen(teknikpelaren) utom lite grann. Det ska i sin tur rinna ned i det andra röret som är ett öppet rör rakt upp. 25 mm är en utmärkt storlek för dig, det klarar lätt 1500 liter i timmen.

Ok:) jo i botten på teknikpelaren är det uppborrat ett stort hål ca 70mm, där igenom kommer dom båda rören gå och en del kabel:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...