Gå till innehåll

detritus hur mycke påverkar det tanken?


hbmannen

Rekommenderade inlägg

ja har 2 fläckar i tanken där ja märkt att cirkulationen inte e på topp.. där sammlas det "damm", antar att det heter detritus.. ja har svårt att komma åt å suga bort det, hur mycke påverkar det vattenkvaliteten? fläckarna e ca 10cm i diameter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Tror absolut inte det är någon fara med två såna sediment fläckar men vill du bli av med dom så ta en av dina newjet pumpar i handen å blås bort dom helt enkelt.

Jag skulle då aldri blåsa smuss på korallorna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med bra cirkulation skall det inte lägga sig där. Koraller har en viss självrensande funktion.

En del LPS kan rulla av grus som min Valencienna sprider men det klarar t.ex inte stjärnpolyperna. Andra t.ex en hel del mjukkoraller och Turbinaria söndrar ut ett mucusskikt som tar med sig skiten när det spolas bort. Blåsar man ren dem med jämna mellanrum händer detta mycket sällan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har aldrig sett min yellow cup turbinaria söndra ut nånting, å andra sidan så kanske den sitter så pass till att den inte blir skitig.. den e supergul å fin..

däremot så brukar mjukisarna dra ihop sig nån dag för att sedan släppa hela skinnet,sen e dom oxå superfina igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gröna Turbinaria peltata brukade dra ihop sig litet och skicka av ett helt skinn en gång i veckan ungefär. Men sen upptäckte jag att om jag blåste ren ytan av korallen när den visade tecken på att det började bli en ansamling av slem på ytan så blev det det inget. Nu har jag gjort likadant de sista månaderna på min Sarcophyton också och det funkar lika bra. Jag börjar undra om inte det där med med hudömsning på Sarcophyton och liknande mjukkoraller bara är det att vi har lite dålig cirkulation så att skiten efter ämnessomsättningen och nedfallen detritus inte spolas bort tillräckligt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...