Olle Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 Jag har haft väldiga problem Cyano. Har provat hårt med Fosfat remover, sugit upp dom , bytt 10-20% vatten veckovis , Tillsatt bakterier som skulle fixa det men ingenting hjälperSå nu köpte jag Red Slime Remover. Blandade och hällde ner det i burken. Så här såg det ut innan. Men det konstiga var att skummaren började få frispel först nu efter 24 Timmar. Det finns lite Cyano kvar men ska försöka få bort det med fosfat remover
Olle Postat 30 januari 2013 Författare Postat 30 januari 2013 Nu är det 48 Timmar sen jag körde med Red Slime Remover. All Cyano verkar ha försvunnit. Skummaren e konstig fortfarande. Koppen blir full direkt fast med klart vatten har skruvat ner luftskruven men bubblerna e vita inte brunaktiga som dom brukar. det är precis som den e ny och man håller på att "köra in den" ger i från sej tok mycke mickro bubbler. Tog lite tester.Sanitet 1,024Fosfat 0,12Nitrit 0,0Nitrat 0,2Ph 8,31Temp 25,8Så det verkar hyffsat. Ska byta 20 Liter vatten i morrn.Ser betydligt bättre ut nu-Tummen uppBlir så impad över min Fungia helt otroligt hur dom funkar när dom äter. Hittade en ny polare i dag. Någon som kan veta vad det är för något?? Den har små ben så de e ingen snigel.
Petter N Postat 30 januari 2013 Postat 30 januari 2013 Nu är det 48 Timmar sen jag körde med Red Slime Remover. All Cyano verkar ha försvunnit. Skummaren e konstig fortfarande. Koppen blir full direkt fast med klart vatten har skruvat ner luftskruven men bubblerna e vita inte brunaktiga som dom brukar. det är precis som den e ny och man håller på att "köra in den" ger i från sej tok mycke mickro bubbler. Tog lite tester.Sanitet 1,024Fosfat 0,12Nitrit 0,0Nitrat 0,2Ph 8,31Temp 25,8Så det verkar hyffsat. Ska byta 20 Liter vatten i morrn.[ATTACH=CONFIG]90069[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]90070[/ATTACH]Ser betydligt bättre ut nu-Tummen uppBlir så impad över min Fungia helt otroligt hur dom funkar när dom äter. [ATTACH=CONFIG]90071[/ATTACH]Hittade en ny polare i dag. Någon som kan veta vad det är för något?? Den har små ben så de e ingen snigel.[ATTACH=CONFIG]90072[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]90073[/ATTACH]Snäcka plus ben brukar vara en eremitkräfta
Olle Postat 30 januari 2013 Författare Postat 30 januari 2013 Ja kanske de. Men den e typ 5 mm. Kanske en bebis
loopmannen Postat 30 januari 2013 Postat 30 januari 2013 Jag köpte ett par ermitkräftor som aldrig blir större än ca 5-8 mm. Jag kommer inte ihåg namnet men sändningen var från USA. Tanken var att ha dem i mitt nano men de går nu i stora akvariet.
Olle Postat 9 februari 2013 Författare Postat 9 februari 2013 Har haft problem med för höga Fosfat+Nitrit värden. Så nu började jag med Vodka metodenDå sjönk Fosfatet från 0,16 Till 0,08 Nitratet från 50 Till 10 på 2 dygn med 0,5 milliliter Vodka/dag. Man får ju tömma skummaren oftare men metoden verkar funkaBanana manMöblerade om lite i dag och tog ur lite Ls. Jag hade nog för mycket i ändå Corallerna har inte slagit ut riktigt ännu men dom gör väll det så småning om
Olle Postat 11 februari 2013 Författare Postat 11 februari 2013 Kör på med Vodka metoden 4e dyngnet nu. Värderna sjunker inte lika snabbt nu som i början får se om jag ökar dosen lite. tar Nitrat+Fosfat test2 ggr/dag så jag inte ställer till det. Va och köpte lite koraller av Fredrik (nike83) Trevlig kille med ett helt otroligt snyggt akvarium. Nu känns mitt som en Guldfisk skål i jämförelse med det. Tycker nästan de e roligare med koraller än fiskar just nu. Men fiskar tillför naturligtvis liv å rörelse. Tog lite kort när jag matade i dag.Före matEfter matÄven dessa fick lite käk
Olle Postat 19 februari 2013 Författare Postat 19 februari 2013 Händer inte så mycke nu för tiden. Karet tuffar på som det ska kör fortfarande med Vodka metoden och det funkar oxå bra.Provar tipset med luftbubbler och det verkar funka. korallerna trivs med det och "slemmar" av sej ordentligt och växer som aldrig förr.http://youtu.be/9W_qgBgqMSQ Jag kör timer 2 gånger per kväll i 1 minut/gångProvade lite med LED det blir skilnad så nu har jag beställt ett kit från Stigigemla så jag får vänta tills det kommerKöpte en ny fisk oxå Cetropyge bispinosa (Coral Beauty)omöjlig å ta kort på
Olle Postat 26 februari 2013 Författare Postat 26 februari 2013 Köpte min första Anemon i går av Tompa74 här på guiden. Så nu fick jag äntligen Anemon med mina Clowner i. Dom va lite mistänksamma i början men nu ett dygn senare kan dom inte låta den stackars Annemonen vara. Det är säkert inget konstigt för er som hållit på länge med saltmen jag vet när jag såg Clowner och Anemoner i hop första gången för länge sedan tyckte jag det var så häftigt. Och nu har jag det själv:ler:Bara dom inte stressar sönder den då den nyss kommit till karet.
Olle Postat 28 februari 2013 Författare Postat 28 februari 2013 Nu blir det inte så mycke mer skrivet här tror jag. Var å köpte en ny burk i dag av stoffeswe här på guiden. Så det tog inte så lång tid innan man ville byta upp sej.Det vart ett Percula 120 på 440 Liter typ. Så jag får byta och börja på en ny tråd
Rekommenderade inlägg