Gå till innehåll

Rsm 130


Olle

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har nu bytt 20 Liter egenblandat vatten. Div. Strul vart det då doseringen tabellen på saltburken inte stämnde med verkligheten.

Men Lasse från Bohus löste detta på ett suveränt sätt. TACK Lasse. Vattnet är lite "Mjölkit" ännu mendet går väll över. Får mycke alger på glaset

Och sanden jag har 5 St. Turbosar+2 St Eremiter men det verkar inte att hjälpa. Är det någon som har tips hur man får bort det??post-7239-14468927659928_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej,

Jag har nu bytt 20 Liter egenblandat vatten. Div. Strul vart det då doseringen tabellen på saltburken inte stämnde med verkligheten.

Men Lasse från Bohus löste detta på ett suveränt sätt. TACK Lasse. Vattnet är lite "Mjölkit" ännu mendet går väll över. Får mycke alger på glaset

Och sanden jag har 5 St. Turbosar+2 St Eremiter men det verkar inte att hjälpa. Är det någon som har tips hur man får bort det??[ATTACH=CONFIG]87721[/ATTACH]

Ops fel bildpost-7239-14468927660389_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Var och köpte en Refractometer i dag. Kalibrerade den och provade. då låg Salthalten på 1,025 enligt den gamla mätaren låg det på 1,023.

Kan man ha 1,025 eller är det för högt??. Jag köpte även en sådan här söm jag naturligt vis glömde namnet på.

post-7239-14468927672079_thumb.jpg Någon som vet?. Annars tycker jag allt flyter på fint alla värden e som dom ska vara. Men så här i efterhand skulle man ha väntat en månad innan man la i fiskar+div. Det har varit ett evigt kollande av värden bytt vatten göra rent filter tillsätta bakterier men men

jag får skylla mej självpost-7239-14468927672333_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har nu haft burken på i en Månad (fiskar i 3 Veckor) alla värden är och har varit precis som dom ska. Inga nitrit toppar så det verkar funka. Man kanske inte ska ropa hej ännu men nu har jag mera koll om det skulle hända något. Körde efter Lasses metoder å det funkar ju tydligen. Men de e klart roligare att ha saltvatten man börjar redan längta efter större. För när man höll på med Ciklider hade jdag 800 Liter men det här e bra å börja med. Bytte Aktiva kolet+la i lite Fosfat Remover det hade börjat synas lite på testerna .

post-7239-14468927752893_thumb.jpg Tack alla för eran hjälp

post-7239-14468927752138_thumb.jpg

post-7239-14468927752406_thumb.jpg

post-7239-14468927752655_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har nu haft burken på i en Månad (fiskar i 3 Veckor) alla värden är och har varit precis som dom ska. Inga nitrit toppar så det verkar funka. Man kanske inte ska ropa hej ännu men nu har jag mera koll om det skulle hända något. Körde efter Lasses metoder å det funkar ju tydligen. Men de e klart roligare att ha saltvatten man börjar redan längta efter större. För när man höll på med Ciklider hade jdag 800 Liter men det här e bra å börja med. Bytte Aktiva kolet+la i lite Fosfat Remover det hade börjat synas lite på testerna .

[ATTACH=CONFIG]88183[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88184[/ATTACH] De e helt otroligt hur något kan se ut så här på Natten[ATTACH=CONFIG]88185[/ATTACH]Till å bli så här på dagen[ATTACH=CONFIG]88186[/ATTACH] Tack alla för eran hjälp

Kanon dag i dag. Mina Eldräkor visade sej för första gången. Har inte sett dom sen jag köpte dom den 20/12.post-7239-14468927753362_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer inte så mycket nu för tiden. Nu kan man bara sitta å kolla på alla fina grejer i burken. Alla värden är precis som dom ska vara

Ni hade rätt i att man överkollar alla värden i början så nu ser man mer på hur allt ser ut och mår. Så nu kollar jag typ 1 gång i veckan

Är det för sällan kanske??

Bytte 20 Liter vaten i dag. Sen åkte jag till Triton för å kolla lite naturligtvis åkte det med lite grejer.

post-7239-14468927837425_thumb.jpgoch en sån här.Den har inte slagit ut än men den var lite orange och fin.

Lite andra bilder.post-7239-14468927837665_thumb.jpgBra att man får "Hjälp" av den här polarn.

post-7239-14468927838824_thumb.jpg

post-7239-14468927839072_thumb.jpg

post-7239-14468927837197_thumb.jpg

post-7239-14468927838361_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag va de nästan som Julafton. Fick hem nya Skummaren Tunze 9002+Mediabasket+nya koppen till skummaren.

post-7239-14468927918657_thumb.jpg

Helt överlägset hur alla grejer bara gled ner i facket. Lite surt känns det dock att man ska behöva köpa nya grejer till en Burk som bara e drygt en månad. Men orginalet lät ju som en V8 på tomgång fast inte lika fränt

Ska man köra skummaren på max utskruvad luft tills den kommer i gång ??? För då låter den lika mycke som den gamla.

Den har varit i gång i drygt 2 timmar men det har inte kommit något i koppen ännu. Men det tar väll tid innan man kört inn den

För trots att Orginal skummaren lät för mycke så gjorde den sitt jobb i alla fall.

post-7239-14468927918133_thumb.jpg

post-7239-14468927918424_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har fått lite problem med röda långhåriga alger. Undrar om det beror på den sista levande stenen jag köpte. För den var röd när jag köpte den och nu är den täckt av alger+att det sprider sej till sanden som en matta. Det kanske räcker att ta bort stenen?. Men om man ska ta bort den

så har Korallen satt sej fast där. försökte lyfta benda vrida men sen ville jag inte bråka med den så mycket.

post-7239-14468927952621_thumb.jpgSen undrar jag om någon vet vad det här är som satt på en sten. När man tar på dom drar dom i hop sej och det blir liksom hål

post-7239-14468927952888_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har fått lite problem med röda långhåriga alger. Undrar om det beror på den sista levande stenen jag köpte. För den var röd när jag köpte den och nu är den täckt av alger+att det sprider sej till sanden som en matta. Det kanske räcker att ta bort stenen?. Men om man ska ta bort den

så har Korallen satt sej fast där. försökte lyfta benda vrida men sen ville jag inte bråka med den så mycket.

[ATTACH=CONFIG]89014[/ATTACH]Sen undrar jag om någon vet vad det här är som satt på en sten. När man tar på dom drar dom i hop sej och det blir liksom hål

[ATTACH=CONFIG]89015[/ATTACH]

Min tunze 9002 skummare tog några dagar innan den kom igång ordentligt, korallerna ser ut som knappar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min 9006 ställde jag på tre varv, enligt manualen. Borde ju stå va de rekomenderar?

Det finns ett tydligt läge på min där det börjar pysa, strax under funkar fint :)

Instruktions boken åkte tydligen i soperna med kartongen. Får kolla om jag hittar något på nätet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Köpte en Osomolator Tunze 3155 i går och kopplade in den som man ska. Tyckte att det va skönt å slippa fylla på R/O vatten själv.

Men e huvudet dumt får tydligen Fiskar och golv lida. Skulle göra rent filtrerna tar upp Media basketen varvid nivån sjunker i facket bak. Min ytavrinning sitter väldigt högt upp för jag vill att vattnet ska ligga över listen glömmer att stänga av pumparn så dom matar på vattnet i karet och ytavriningen hindrar ju vattnet att fylla på tillräckligt snabbt. Står i tvättstugan och gör rent grejerna när jag hör Sambon skriker lite högre än vanligt. Springer in i vardagsrummet och ser hur det rinner ut vatten från burken ner på golvet. Får rusa fram och stänga av Osmolatorn (Den funkar väldigt bra för övrigt) hämtar trasor å handdukar å börja torka upp allt vatten. Sambon står å muttrar mest hela tiden. Sen kom jag på att jag måste kolla salthalten. Jag ligger på 1,025 provade då var den 1,021 höjde halten lite i går men nu får jag vänta tills det dunstar och höjs den vägen. Men alla fiskar+koraller verkar inte tagit skada som tur e. Jaja nu vet man hur jag INTE ska göra nästa gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar vad den gula fisken heter som du har i ditt kar. Tror det var sådan som jag såg på Akvarieleasing igår, men självklart glömde bort namnet på. Kommer du ihåg namnet på den?

Det är en Gul Wrasse. Om du skaffar en sådan så bli inte förvånad om du inte hittar den för den gräver ner sej i sanden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lyckades du med det? Den optiska sensorn bryter ju när den är dränkt, och så har du säkerhetssensorn dessutom.

Har du kopplat aton till en efen strömbrytare? Rätt bra att höra så ;)

Jorå säkerhetsgrejerna funkar som dom ska. Men de e tydligen bra drag i pumpen till osmolatorn så vattnet hann inte rinna tillbaka efter som det bromsades av ytavrinnings lådan. För när jag väl stängde av Circulationspumparna då tjöt den så fint (Det gjorde inte sambon gladare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorå säkerhetsgrejerna funkar som dom ska. Men de e tydligen bra drag i pumpen till osmolatorn så vattnet hann inte rinna tillbaka efter som det bromsades av ytavrinnings lådan. För när jag väl stängde av Circulationspumparna då tjöt den så fint (Det gjorde inte sambon gladare)

Hmm förstår knapt vad jag själv skrev. Men det va låg vattennivå i facket bakom så sensorn var aldrig i kontakt med vattnet så länge cirkulationspumparna va på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...