byggarebob Postat 9 december 2012 Postat 9 december 2012 Tja alla salta..(fortsatt uppdate här, ist för i mitt första tråden)Gör väl som de flesta, pressenterar mej och lägger upp lite om mitt saltkar.Är en 40-årig kille från Eslöv som haft ciklider i rätt många år, men som alltid drömt om att ha ett litet hav hemma.Så nu har man bestämt sej och fixat ett på 360L med sump på ca 160 L.Sumpen och karet har man köpt, och vidare har jag byggt facken i sumpen själv efter en hel del läsande och youtube.ande.Vad mer....jo skaffade rör och limmade som jag ville ha det så man fick ihop ett system som verkar funka bra.Modifikationer får man göra efterhand som man upptäcker saker som kan göras bättre.Jag gör säkert 1000 fel under skridande process,,som ni men inte jag ser/tänker på när ni kollar bilder och läser, men ha i åtanke att jag gillar att testa och bygga , samt att jagaldrig haft saltkar tidigare.I skrivande stund finns bara saltvatten, levande sten, biobollar, keramikringar, skummare och pumpar.Väntar på att kunna lägga i mer sten, är "mellan 2 jobb" där av ,,har jag ej skaffat allt på en gång. Bifogade miniatyrer
byggarebob Postat 9 december 2012 Författare Postat 9 december 2012 Så här såg det ut igår...spännande, snart dax för att skaffa eremiter...
Linnex Postat 9 december 2012 Postat 9 december 2012 En Top-Fathom skummare.Jag har inte helt koll på rekommenderat vattendjup men tror att du borde höja upp den så injektordelen är ovan vattennivån. Min gick i a f bättre då. Annars var jag tvungen att strypa pumpen.
byggarebob Postat 9 december 2012 Författare Postat 9 december 2012 Du menar där vattnet rinner ut fr skummaren?Jag har sökt på modeller men får dålig koll på om den är rätt nu, men den tuffar på och skummar bra, blir mögit i koppen som det ska, ev ska ja kapa den gröna slangen vid vattenytan.
Linnex Postat 9 december 2012 Postat 9 december 2012 Nopp. Jag menar den grå tillförselröret.Bästa effekt på min TF 100 fick jag faktiskt när jag placerade hela skummaren ovan vattennivån på sumpen.
byggarebob Postat 9 december 2012 Författare Postat 9 december 2012 okej, ja det grå röret e ju under, men där sitter en slang tajt på hålet samt ett rör som går till och med över sumpen..sökte på manual nu men finner inget.Han ja köpte den av sa att de funkade lika bra i vatten som under, och att den inte va så känslig för sumpnivån.Kan vara för att den e god för upp till 800L akvarium.Han hade ett tag både pump å skummare utanför sump, men jag vill inte riskera läckage i vardagsrummet..hehe
Linnex Postat 9 december 2012 Postat 9 december 2012 Röret som går upp är där luften tas in och för ett oväsen om man inte kopplar på en ljuddämpare. Jag inbillar mig att har du det grå röret under vattennivån så får du en högre grundnivå i skummaren. Grundnivån kan däremot inte bli lägre än det grå röret.Som jag skrev innan så är min erfarenhet att röret skall vara ovan vattennivån.Testa. Sätt något under skummaren så du får upp den ca 5 cm.OBS du måste förmodligen då även justera höjden lite på den vita utsläppet.
byggarebob Postat 9 december 2012 Författare Postat 9 december 2012 Ja ja får se om ja har nått liggandes att lägga under, testa kan man ju..haha.Jo, jag vet att höjer jag skummaren så måste ja dra ner utloppet lite,testade innan start..litet klipp på väg på skummaren Ja den väser litta från röret, men dämpat en del plus att man vänjer sej..
byggarebob Postat 9 december 2012 Författare Postat 9 december 2012 http://www.youtube.com/watch?v=dd63LFHJGCI&feature=youtu.be
Linnex Postat 9 december 2012 Postat 9 december 2012 Det mesta fungerar som distans under test. Tex upp och nervänd glassburk (med hål i). En liten PETflaska kopplad till insugsröret gör undervärdera som ljuddämpare.
byggarebob Postat 9 december 2012 Författare Postat 9 december 2012 Får testa i veckan, lite begränsat utrymmer där bara..Tanken är att när 540L e klart ska top hamna där ist.
Linnex Postat 9 december 2012 Postat 9 december 2012 Jä... Telefon och rättstavning. Undervärdera skulle vara underverk.
byggarebob Postat 10 december 2012 Författare Postat 10 december 2012 hihi, de känner man igen,suck....höjt, vet ej om de blir bättre eller sämre.Ser ingen markant skillnad, sen ljudet...hade ingen pet hemma så felix ketchupburk får tjänstgöra, wow sån skillnad.Fult som stryk men funkar kanon.
byggarebob Postat 18 december 2012 Författare Postat 18 december 2012 några bilder,ska nog resa lite alger idag.Tycker de e lite mycket och på torsdag blir de inköp av städpatrull.
byggarebob Postat 20 december 2012 Författare Postat 20 december 2012 Lite uppdate.Idag har de första invånarna flyttat in, tre sniglar och jag fick tag i en blåbenad eremit.Blir bra detta, imorrn ska jag hämta en korall, en anemon och två clownfiskar(nemo).Sen får de götta till sej till efter nyår, då skaffar jag några fiskar till....får ta lite itaget...
byggarebob Postat 22 december 2012 Författare Postat 22 december 2012 Haha jo tack, jag har faktiskt tagit grovrensning för de var massor...lägger upp bild, nu finns en "hare"naken snigel, blåbenad eremit som gömmer sej på bilden, tre sniglar med skal, och två fina clowner
byggarebob Postat 30 december 2012 Författare Postat 30 december 2012 update.I skrivande stund, så har hare, blåbenad eremit och sniglar gått vidare,.Tog god tid på mej vid inkoppning, men hade lite hög salthalt, enlig"lomma" så var det trolig orsak.Sniglar bland annat, är extremt känsliga för ph, salthalt.Hur som helst så trivs två pullaris sandvändare, anemon och clownfiskarna utmärkt.Sandvändarna har röjt runt ordentligt, nästan inga alger på botten kvar.Vidare klurade jag på månljus, satt och grubblade lite och så kom jag på att jag hade ledljus runt tv,n som antingen skiftar ljus eller så väljer man en färg.Sakt och gjort, tog ljuset, satte ihop skenorna(allt köpt på ikea)limmade mitt under på ljusrampen mellan rören.Funkar super, blått fint ljus.Ligger i startgropen för att antingen bygga om mitt 576L alukar eller sälja det och bygga annat stort.Vill ha ett gyrmt akvarie, och framför allt det ska bli 100% bra.360 L som jag kör nu är mest som lära mej och känna mej fram, räcker att göra fel med ett kar.(lär väl få äta upp det sen, haha)over and out for today
byggarebob Postat 31 december 2012 Författare Postat 31 december 2012 Halloj och gott nytt år till alla på sg.Finns här någon som vet var man kan köpa glasborr för genomföring av ca 25mm? blir ca 35-37 mm.s hål som behövs.Vill slippa ebay då jag aldrig andvänt det, clas ohlssons har 25 mm glas borr, men de räcker dåligt till,,hehe.Ska fixa mitt 576L kar i januari är tanken.Tack på förhandByggarebob/patrik
Blåbert Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Oj såg nu, men du har mycket att vinna. De har på bauhaus, men då kpstar de typ 400, det får du en jel uppsättnimg för på ebay
Linnex Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Jag har köpt mycket på ebay. Både i denna hobby och annat. Köpt från Asien, USA, Storbritannien och Tyskland. Har inte felat en enda gång.Enda att tänka på att tull och moms kommer till på icke eu länder.
Rekommenderade inlägg