Gå till innehåll

Mitt salt akvarie på 360 L med sump


byggarebob

Rekommenderade inlägg

Tja alla salta..(fortsatt uppdate här, ist för i mitt första tråden)

Gör väl som de flesta, pressenterar mej och lägger upp lite om mitt saltkar.

Är en 40-årig kille från Eslöv som haft ciklider i rätt många år, men som alltid drömt om att ha ett litet hav hemma.

Så nu har man bestämt sej och fixat ett på 360L med sump på ca 160 L.

Sumpen och karet har man köpt, och vidare har jag byggt facken i sumpen själv efter en hel del läsande och youtube.ande.

Vad mer....jo skaffade rör och limmade som jag ville ha det så man fick ihop ett system som verkar funka bra.

Modifikationer får man göra efterhand som man upptäcker saker som kan göras bättre.

Jag gör säkert 1000 fel under skridande process,,som ni men inte jag ser/tänker på när ni kollar bilder och läser, men ha i åtanke att jag gillar att testa och bygga :smashcomp, samt att jag

aldrig haft saltkar tidigare.

I skrivande stund finns bara saltvatten, levande sten, biobollar, keramikringar, skummare och pumpar.

Väntar på att kunna lägga i mer sten, är "mellan 2 jobb" där av ,,har jag ej skaffat allt på en gång.

paperclip.png Bifogade miniatyrer attachment.php?attachmentid=86596&stc=1&thumb=1&d=1354529050 attachment.php?attachmentid=86597&stc=1&thumb=1&d=1354529039

attachment.php?attachmentid=86599&stc=1&thumb=1&d=1354529006 attachment.php?attachmentid=86601&stc=1&thumb=1&d=1354529000

attachment.php?attachmentid=86602&stc=1&thumb=1&d=1354528997 attachment.php?attachmentid=86603&stc=1&thumb=1&d=1354528993

attachment.php?attachmentid=86607&stc=1&thumb=1&d=1354528981 attachment.php?attachmentid=86609&stc=1&thumb=1&d=1354528970

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, ja det grå röret e ju under, men där sitter en slang tajt på hålet samt ett rör som går till och med över sumpen..sökte på manual nu men finner inget.

Han ja köpte den av sa att de funkade lika bra i vatten som under, och att den inte va så känslig för sumpnivån.

Kan vara för att den e god för upp till 800L akvarium.

Han hade ett tag både pump å skummare utanför sump, men jag vill inte riskera läckage i vardagsrummet..hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röret som går upp är där luften tas in och för ett oväsen om man inte kopplar på en ljuddämpare.

Jag inbillar mig att har du det grå röret under vattennivån så får du en högre grundnivå i skummaren. Grundnivån kan däremot inte bli lägre än det grå röret.

Som jag skrev innan så är min erfarenhet att röret skall vara ovan vattennivån.

Testa. Sätt något under skummaren så du får upp den ca 5 cm.

OBS du måste förmodligen då även justera höjden lite på den vita utsläppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ja får se om ja har nått liggandes att lägga under, testa kan man ju..haha.

Jo, jag vet att höjer jag skummaren så måste ja dra ner utloppet lite,testade innan start..litet klipp på väg på skummaren

Ja den väser litta från röret, men dämpat en del plus att man vänjer sej..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdate.

Idag har de första invånarna flyttat in, tre sniglar och jag fick tag i en blåbenad eremit.

Blir bra detta, imorrn ska jag hämta en korall, en anemon och två clownfiskar(nemo).

Sen får de götta till sej till efter nyår, då skaffar jag några fiskar till....får ta lite itaget...

post-7212-14468927610669_thumb.jpg

post-7212-14468927609678_thumb.jpg

post-7212-14468927609915_thumb.jpg

post-7212-14468927610175_thumb.jpg

post-7212-14468927610426_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

update.

I skrivande stund, så har hare, blåbenad eremit och sniglar gått vidare,:smiley13:.

Tog god tid på mej vid inkoppning, men hade lite hög salthalt, enlig"lomma" så var det trolig orsak.

Sniglar bland annat, är extremt känsliga för ph, salthalt.

Hur som helst så trivs två pullaris sandvändare, anemon och clownfiskarna utmärkt.

Sandvändarna har röjt runt ordentligt, nästan inga alger på botten kvar.:woooow:

Vidare klurade jag på månljus, satt och grubblade lite och så kom jag på att jag hade ledljus runt tv,n som

antingen skiftar ljus eller så väljer man en färg.Banana man

Sakt och gjort, tog ljuset, satte ihop skenorna(allt köpt på ikea)limmade mitt under på ljusrampen mellan rören.

Funkar super, blått fint ljus.

Ligger i startgropen för att antingen bygga om mitt 576L alukar eller sälja det och bygga annat stort.

Vill ha ett gyrmt akvarie, och framför allt det ska bli 100% bra.

360 L som jag kör nu är mest som lära mej och känna mej fram, räcker att göra fel med ett kar.

(lär väl få äta upp det sen, haha)

over and out for today

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj och gott nytt år till alla på sg.

Finns här någon som vet var man kan köpa glasborr för genomföring av ca 25mm? blir ca 35-37 mm.s hål som behövs.

Vill slippa ebay då jag aldrig andvänt det, clas ohlssons har 25 mm glas borr, men de räcker dåligt till,,hehe.

Ska fixa mitt 576L kar i januari är tanken.

Tack på förhand

Byggarebob/patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...