Gå till innehåll

Problem med Fosfat och nitrat


StefanB

Rekommenderade inlägg

Har ett 58 liter jad kar som har varit igång 2 månader har 4snäckor1 räka och 2 clowner i karet.

nitratet och fosfat är hög jag gör vatten bytte 10% varje vecka.

Mina värden :

Magnesium:1300

ph 8,2

nitrit 0

Nitrat 50

ammonia: 0

fosfat: 0,25

Kh 9,4

calcium 405

salt 1.024

Vad ska jag göra med dem höga värdena??!

Alla värdena var perfekta när jag börja med att stoppa i den första fisken och snäckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Lasse :)

kolla testerna idag det har ändrat sig till 10 i nitratet så de e frågan hur mycket de går att lita på salifert testerna?!?

jag kör ett vatten bytte imorgon på 20 liter för att se om man kan få ner nitratet något!

Tänkte kolla med dig jag har ju ett 58 liters kar så de känns lite onödigt att köra balling finns där inget medel som har allt i ett som man kan droppa i en gång i veckan. Jag har bara en korall i karet nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det om man kör vatten bytte varannan vecka eller var tredje vecka blir det för långt mellan vatten byten då?

Blir lite mycket och byta 20 liter i veckan!

Köper man det färdig i påsar fosfatremover?

kan jag lägga de i samma kammare som biobollarna och keramik makaronerna (vet inte vad dem heter) ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta du bör byta vatten ja du det kan man inte riktigt svara på. Men det bästa är att göra det 1/vecka ca 10%. Men om alla värden är bra och det klarar sig 2 vecka så varannan vecka det är något du får kika på och väga av.

phosphat remover finns i olika utförande allt från pulver till flytande. Du ska nog kika lite på det själv vilket du tycker är att föredra. Om du väljer att köra skummarlöst så är phosphat absorberare det jag rekomendera. Annars kan det gå tokit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till det stora bytet på 20L va att värden hamnat tokit. För att få rätsida på det så byter man lite mer vatten den bästa lösningen enligt mig skippa en masssa preparat och ha koll på vattenbyten så kommer det gå super bra :) Ballningar och preparat används i betydligt större system eller om man har extremt med koraller så kan det behövas lite ballning av ca mg fettsyror mm mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en balja här hemma på ca 30L utan skummare eller andra tillsatser. Byter vatten ca var 3e-4e vecka ca 10L men då är belastningen bara 2 små sjöhästar som pinsett matas och snäckor. Fungerar kanon bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej picko

Ja 20l ska jag göra för att få rätt på nitratet annars gör jag 10% 1gång iveckan.

Jag har ju ett jad TL 450 där är 4st kammare bak till ett med filter som sen går över till skummares sen går de över till biobollarna för att sen gå över till retur pumpen.

Hur ofta ska jag rengöra filter och biobollar + keramik rören (makaroner)

Om jag ska köra på flytande fosfatremover vad kan du rekommendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filter biobollar stavar och allt va där kan vara ska rengöras så sällan som möjligt. Kan vara bra att ha ett litet förfilter en bit filtermatta som tar det grövsta den kan man göra rent ofta. Biologiska filter skall röras så lite som möjligt.

Jag använder Red Sea NO3:PO4-X VIKTIGT med fungerande skummare. Detta är inte en phosphat remover som sådant utan en kolkälla som bidrar till att bakterier ökar och dessa käkar nitrater och lite phosphat kort beskrivet. Detta fungerar kanon i min burk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...