Gå till innehåll

Strandkrabbor?


Manks

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara höra med er om de vanliga strankrabborna, eftersom man bor i göteborg och gillar krabbor... Kan man ha de i akvarie på 54 liter, eller blir de för stora. Är de revsäkra. Är de aggresiva? Och vad heter de på latin? FÅR man plocka dem och ha i akvariet?

Många frågor på en gång. (skyller på att jag har några öl för mycket innanför västen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att ha de i akvarie runt den tänkta storleken, växer de för mycket går det alltid att återbörda de till den ursprungliga miljön. Organismer från kallare hav brukar, generellt sett, inte trivas jättebra i för varmt vatten utan får en förkortad livslängd men under kortare perioder brukar det gå att ha kallvattensorganismer i varmare vatten.

Revsäkra? Har aldrig provat att ha de i revakvarium men jag skulle nog vara försiktig, precis som med de flesta andra krabbor.

Har aldrig hört att du inte får plocka krabbor och ha i akvariet, men personligen skulle jag nog ha de i ett specialakvarie snarare än i ett korallrevsakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strandkrabborna ger sig på det mesta. Tångräkor går bra att ha, Strandräkorna också liksom tångborren i alla fall kortare tider. Mysis och Gammarus går bra. De vanliga sjöstjärnorna dör i massor när temperaturen går över 19 grader vid Hisingen. De svenska anemonerna slår ut när det går under 17. Av algerna brukar Havssalladen gå, i alla fall kortare tid liksom Tarmtången. De stora brunalgerna är mycket känsliga för spårämnesmängden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...