Gå till innehåll

Liten kirurg till mindre kar?


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Funderar på om jag ens ska ha en kirurg i mitt kar eftersom det är så litet, 115x55x60cm. Därför har jag försökt hittat en liten en och de minsta verkar vara Ctenochaetus tominiensis (Tomini Tang) och Ctenochaetus strigosus även om den sista är lite större.

Det blir bara 1 kirurg så den kommer inte behöva hävda sig mot någon.

I övrigt blir det bara små fiskar i karet och inte speciellt många.

Men är det nog med utrymme för dessa fiskar att rör sig på även när de blir vuxen och är de möjliga att få tag på i Sverige eller är det ovanliga fiskar?

Ändrat av AffeAlien
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kar är inte akutlitet, jag tror även Zebrasoma scopas och flavescens kan leva i ditt kar även i vuxen ålder. Acanthurus Nigricans är också små som vuxna. De är lite svårare än Zebrasoma och Ctenochaetus fiskarna, men Nigricans är en väldigt fin fisk om man kan ta hand om den :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kar är inte akutlitet, jag tror även Zebrasoma scopas och flavescens kan leva i ditt kar även i vuxen ålder. Acanthurus Nigricans är också små som vuxna. De är lite svårare än Zebrasoma och Ctenochaetus fiskarna, men Nigricans är en väldigt fin fisk om man kan ta hand om den :-)

Någon svår fisk tänker jag inte ge mig på. Nog mycket att hålla koll på ändå som nybliven saltvattensakvarist. :)

Har faktiskt tittat lite på Zebrasoma flavescens och tycker den är rätt fin, men känns lite som att den verkligen är nära smärtgränsen i storlek som fullvuxen.

Var inne på triton i går och då hade de en Ctenochaetus tominiensis inne faktiskt. Men impulsköpa den då kändes inte rätt, karet har vara varit i gång i 3 veckor så kanske ska hejda mig en stund till innan jag köper någon fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...