Gå till innehåll

Volym/h genom sumpen?


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Ska sätta upp en saltburk på 240 liter efter sommaren och är mitt uppe i planering och inköp av pinaler. Grundkonceptet är en 240 litersburk med ytavrinning ner i en sump på ca 100 liter med avdelning för sötvattensreservoar.

I sumpen ska jag ha en Tunze 3115 (ev med ozontillförsel), värmare, fosfatfilter, partikel samt kolfilter.

Hur bör jag dimensionera returpumpen med avseende på att få ett optimalt förhållande för vad skummaren ska hinna med?

Har inte pysslat med salt på 6 år så jag är lite ringrostig...synpunkter tas tacksamt emot!

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan har du tänkt att du skall ha en ytavrinningsbox eller borrad sida/botten?

Om du borrar så skulle jag föreslå 32mm pvc rör ner å kanske 20mm upp.

Om man borrar som jag hadde en gång i tiden 1hål för både ner och returvatten så 63mm rör ner å ett 20mm rör upp i samma.

Flödet genom sumpen beror lite på hur kraftigpump du skall ha men minst 1000L/H tycker jag allt.

Har du tänkt dig en intern pump eller en externpump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt ett akvarium som redan är bottenborrat. Det står hemma hos morsan just nu, men uppskattar rördiametern till nånstans runt 63mm. Och den som hade det tidigare hade returröret innuti avrinningsröret. Hade tänkt mig att köra med en intern pump, typ aquabee eller liknande. Det finns en aquabee 2001/1 som har en tryckhöjd på 3m och som pumpar 2000 l/h. Skulle det vara nått att satsa på?

Tänkte atta skummaren får svårt att hinna med om flödet är för högt?

Men det spelar kanske ingen roll, vid högre flöde passerar ju en specifik del av vattnet skummaren oftare i gengälld...

Är ozon-tillsats i skummaren nått att satsa på?

Har försökt läsa mig till om det är nått att satsa på, men tycker inte att jag hittat nått riktigt matnyttigt. Köpte ett begagnat kit med lite prylar och då fick jag med en Sander 50mg/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Nu vet jag ju inte vad du planerar att ha i ditt akvarium men jag skulle;

skippa ozon, skippa partikel och kolfilter och skippa värmare. Bort med onödigt underhåll och onödiga pumpar. Istället skulle jag lägga pengarna på LS, mycket LS både i karet och i sumpen, halogen och actinic rör. Köp Liv =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Det finns en aquabee 2001/1 som har en tryckhöjd på 3m och som pumpar 2000 l/h. Skulle det vara nått att satsa på?

Är ozon-tillsats i skummaren nått att satsa på?

Har försökt läsa mig till om det är nått att satsa på, men tycker inte att jag hittat nått riktigt matnyttigt. Köpte ett begagnat kit med lite prylar och då fick jag med en Sander 50mg/h.

-En toppen returpump det blir kanon! Dra inte på dig för mkt prylar, spec inte ozon eller rättare sagt dra inte på dig saker du inte behöver!? :kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det känns just nu så kommer det mest bli fisk. Men vill även ha lite enklare lägre djur, kolloni/skivanemoner och mjukkoraller.

Låter ju som en schysst ide. I vilka lägen är det aktuellt att tillföra ozon? I kraftigt belastade system eller?

Kommer att köra med en 250 W mh, vilken färgtemperatur är att föredra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Jag kan väldigt lite om just ozon. Förhoppningsvis kan någon annan ge dig svar där.

Färgtempen med en singel lampa är som Samuel säger lagom där runt 10 000K +. Du kommer att vilja kompletera med actinic rör, och får ett betydligt finare ljus. När du startar upp karet kör du mycket actinic och lite mh, blås inte på 10timmar halogen per dygn vid uppstarten det kommer bara att ge dig oändligt med alger. Ska du hålla fisk så är ett UVC att föredra. Lägg hellre pengarna på ett riktigt UVC än att du sprider ut dom på en massa olika små filter. Och köp UVCt FÖRE fisken. Installationerna ska fungera först. Lycka till och fråga på =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här hoppar jag in lite angående returpumpen! Jag tyckte att Aquabee pumpen 2000/1 var aningen för klen. Jag tycket att du skall försöka hitta en pump som ger ca 2000-2500 liter verkligt flöde på 1,5 m höjd. Kolla om du inte får tag i nån begagnad Deltec eller liknande. Jag tycker att du ska ha så stort flöde som möjligt genom sumpen.

Och jag tycket att du ska använda ozon då du har en sånn, den ger ju samma resultat som ett UV fast utan att värma upp vattnet . Är du osäker på ozonen så skaffa en redox controler så styr den ozontillflödet.

Nu när du inte har bråttom med att få tag i prylar så kan du ju leta runt efter begagnat.

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du borde ju veta om nån :) Ska kika runt efter något alternativ.

Tänkte på ozonet, den skummaren som jag har ligger är en Tunze 3115. Kom på att den är recirculerande och proteiner mm diffucerar in i den m h a osmotisk verkan. Då passerar ju i princip inget akvarievatten genom skummaren. Vad ger ett ozontillskott för fördelar i en sådan skummare? Har läst nånstans att ozonet även är gynnsamt för den elektrokemiska effekten då proteinerna binds till bubblorna.

Nån som har en kommentar till det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...