Gå till innehåll

tankar kring ljus


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

har 3xradions över mitt 150x50x50 kar och ska kompletera till nya karet. karet är 165L 90B 65H

dessa 3 radions kommer sitta mitt över karet på rad.

sen är frågan ska man kompletera med 2X54 lysrör på vardera sida om mina radions eller ska man bygga egena långsmala ledramper ?

då jag kommer ha ljuskrävande koraller så känns det som att igentligen 390w led som jag idag har hade räckt watt messigt men problemet blir siderna på detta kar. revet kommer byggas upp längst med karet i mitten under mina ledramper men vill endå kompletera. för att få ljust o fint överallt

käns lite överdrivet att slänga in 3 st radions till då det blir 780w led.

e lite sugen på bygga egen led och dra in några uv som fattas i mina radions sen e frågan om dessa har någon betydelse.

och om det är värt besväret

bygga ihopa 2 t5 ramper kostar väldigt lite det är lite det som lockar. men tar t5 bort flimret som blir av led och mh?

kom med förslag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det "tråkiga" med att bygga själv är att du tappar styrmöjligheterna Radion har... (såvida du inte använder dig av akvariedator)

Självklart kommer du kunna dimma, men lite roligare funktioner försvinner ;)

Jag skulle säga att 390w är för lite i ett kar på nära 1000L... Även om det är LED...

Speciellt för LPS och SPS.

780W låter mycker mer rimligt!

Ett annat alternativ är att sälja Radion ramperna och bygga en helt egen ramp... Då blir det antagligen billigare än att köpa fler...

T5 har inget skimmer som LED och MH har!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä vet att t5 inte har skimmer skrev att ( tar t5 bort ) skimmer :)

då det kommer vara rumsavdelare och som jag skrev att i mitten kommer själva revet vara och ca 50-60 ( med pelare och dyligt) brett och denna ytan täckere ledramperna. bygga en egen o sälja är inget alternativ då det slutar på samma pengar som köpa 3 radions till och får kass design och sämmre funktion.

finns även nya linser till mina ramper men blir inte klok på vad dom påverkar.

kanske köpa 1 till och sätta yttersta på bredden och 2 på längden i mitten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte oroa dig över att T5 tar bort något flimmer. Om de inte är starkare än LED eller MH så kanske det kan försvinna men känns tveksamt.

Jag hade nog köpt en ramp till och provat, vet inte hur ditt rev ser ut men försöka hänga belysningen så att där korallerna är så koncentreras lyset. På akvarie leasing har de ett 2 meters kar med 4st Radion Xr30 och tycker inte karet ser mörkt ut nånstans, men de har anpassat revet med revpelare precis under belysningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...