Gå till innehåll

Heniochus diphreutes beter sig konstigt, (ryckigt)


d-jess

Rekommenderade inlägg

Har en Heniochus diphreutes - Stimvimpelfisk som beter sig konstigt. Den verkar pigg men rörelserna är väldigt ryckiga, den liksom skakar till på huvudet då och då.. Behöver jag oroa mig? Det försvann en liten palettkirurg i karet för att par dagar sedan. Men hade inte märkt något konstigt med den innan, den var bara borta.. Funderar på om det är någon sjukdom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett den klia sig emot någonting. Upplever inte heller att den flämtar. Mer som att den är lite uppspelt/stressad.

Där gälarna sitter så är det svart men jag tycker att gälarna ser fina ut. Inget man kan se på utsidan som ser irriterat ut..

Vad gör man åt parasiter/gälparasiter? madicinering? karantän?

Jag har kollat värderna i karet (var längesedan sist). Och KHt var ganska lågt. Så nu har jag gjort ett litet vattenbyte och buffrat KHt lite. Använde mig av en calculator på nätet. Jag har inte hållt på med sånt förut, men jag tillsatte bicarbonat (natriumkarbonat). hoppas jag inte är ute och cyklar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. ja det är möjligt att den inte vill vara ensam. Skakar återigen på huvudet en del ikväll..

Har både en putsarräka som den söker upp ibland och blir putsad, kör även uvc dygnet runt.

För övrigt är den fin i färgen och äter kanonbra..

Hur fastställer jag att det är parasiter då? Den har ju inga andra symptom än skakningarna..

Hur gör jag bäst ett sötvattendopp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara väldigt svårt att veta om den har parasiter, men den visar ju på tecken på det genom att skaka på huvudet och viljan att bli putsad av räkorna... Just fjärilsfiskar som Heniochus hör till är det vanligt att de har mask, både sugmask som sitter på gälarna, bandmask i tarmarna och andra trevligheter.

Det man gör för att säkerställa om en fisk har sugmask är att skrapa gälarna, och titta med lupp eller mikroskop efter parasiterna, inget man gör som hobbyist, sötvattensdopp kan även det få dem att släppa taget och man kan se dem i vattnet (om man gör sötvattensdopp så ska man buffra upp vattnet till rätt pH och kH samt samma temperatur som vattnet den kommer ur för att minimera risken att chocka fisken).

Har man fisken i ett medicineringskar/karantän, så är ett effektivt medel Praizikvantel, det har fördelen att det inte tar kål på bakterier osv så man kan fortsätta ha biologisk filtrering i karantänen, men inte varje akvariebutik har det (rätt få faktiskt)... Hyposalinitet fungerar inte på gälmask men däremot på "prick" (Cryptocaryon irritans) och det är ju en väldigt billig och relativt säker metod för just prick. Hyposalinitet går ut på att sänka salthalten till 12-14ppt (~1.009 i SG) i ett medicinerings-/karantän-kar man bör dock ha en välkalibrerad refraktometer då det är viktigt med rätt salthalt.. Prazikvantel är kompatibel med Hyposalinitet så inga problem där... Det tråkiga med mask är att det kan vara väldigt smittsamt, men vissa fiskar är känsligare för dem, så är det mask så kan det sluta med att alla fiskar måste behandlas. Min Chelmon hade sugmask, inom 1 dag efter Prazikvantelbehandling slutade den skaka på huvudet. Prazi tar också andra parasitiska plattmaskar som t.ex. bandmask...

Jag är inte helt säker på vad det är för fel på din fisk men får känslan av irriterade gälar, att det är en fjärilsfisk ökar ju risken för att det är mask...Man måste också vara veta om man behandlar för mask att ofta tar man de vuxna vid första behandlingen, äggen överlever så man får behandla en gång till efter 7-10 dagar för att äggen ska hunnit kläckas men ännu inte hunnit lägga nya ägg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här var ju inte lätt. Vill ju inte göra livet surt för den med behandling om den inte har mask osv.. Sjukt svårt att veta.. Kan försöka filma dens beteende imorgon om det kanske kan hjälpa någon att få se hur den beter sig..

Sen funderade jag på medicinkar.. Kan man då ta vatten, pump och filtermaterial med bakteriefloran från huvudkaret och sedan flytta fisken dit ett par dagar under behandling? Borde det inte hjälpa att även hålla den mörkt ett par dygn också? Eller är det bara elakt mot fisken?

Tack för allas kvar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du filtermaterial som legat is sumpen så är det perfekt, annars så tar du en pump med ett skumfilter som du låter gå i huvudkaret/sumpen minst 2-3 dagar...

Karantän är så lätt att dra igång, filtermaterial (gärna skum (eller, som RSM ibland har såna där keramiska makaroner)) som gått i huvudkaret helst i en vecka, en pump som sätter bra cirkulation genom filtermaterialet och vatten ifrån huvudkaret, sen i med fisken och behandla. Belysning är inte så viktigt, gärna så att den kan se mat och så, men annars spelar det ingen större roll. Vattenbyten i karantänen gör man med färskblandat saltvatten, om man inte är 100% säker på att det inte finns några sjukdomar i huvudkaret... Om du gör nån slags kemisk behandling så tänk på att inte ha nån annan filtrering än den biologiska, så ingen skummare, inget aktivt kol eller fosfatremover....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så enkelt att den ser spegelbilden av sig själv bättre om det är mörkt i rummet? gör den bara beteendet "mot en ruta"? Beteendet kan ju vara allt ifrån gälparasiter till stress till att den ser sin spegelbild... Testa att ha det tänt i hela rummet ett tag innan du ska mata och se om den beter sig likadant, slutar den då, så är det antagligen spegelbilden i rutan som gör det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beter sig ju som om den skulle ha parasiter eller mask på gälarna helt klart. Jag skulle sötvattendoppa den sedan finkamma vattnet efter parasiter eller mask. Om man hittar några även om det bara skulle vara en så skulle jag medicinerat den. Väldigt fint fisk :) Jag skulle väl rekomendera någon/ra fler

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.. Idag har den inte skakat någonting vad jag sett. Det verkar komma och gå.. Märkligt. Men om jag sötvattensdoppar den och sen ska kolla vattnet. Kan man då se parasiterna/maskarna med ögat? eller är det typ lupp som gäller?

Den är kanonfin och trevlig att ha i karet. Planerar att skaffa några kompisar till den i nya karet som snart är på plats. Har ett system på ca 1000 liter som jag ska dra igång så snart som möjligt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...