Bläckfisken Postat 28 december 2012 Postat 28 december 2012 Har ett bygge på gång där akvariet har en träram istället för mittstag. Antar att ramen håller för ändamålet då det tydligen ska vara akvariebyggaren som satt det där. Men är inte säker.Förra ägaren hade problem med döende fiskar, så jag utesluter inte helt att det har används fel silikon, eller att betsen på träet är dåligt för vattendjur.Dock så vill jag nu flytta ner träramen ett par centimeter för att få möjlighet att fästa ljus och annan teknik på glaskanten, och samtidigt kanske måla träet. Det borde väl inte vara några problem, eller vad säger experterna. Kan färgen alt, antimögel silikon ha inverkan på vattenvärden när det ej har direktkontakt med vattnet.Glaset på akvariet är 10 mm och måtten är L125 B50 H55 Citera
DaTrucka Postat 28 december 2012 Postat 28 december 2012 Ta bort ramen helt.Är det 10mm glas så kommer det hålla ändå, framförallt med den interna sumpen med, den skivan fungerar ju som stag.Silikonet kan man inte säga något om när man inte vet vilket märke och modell som använts. Citera
Bläckfisken Postat 28 december 2012 Författare Postat 28 december 2012 (ändrat) Att ta bort ramen helt vore ju guld, men vågar man...silikonet i sig tycker jag har en ganska grumlig ton, inte den ljusblåare som man normalt ser.förstår inte heller varför akvariebyggaren skulle använda fel silikon. dock så var tydligen förra ägaren inte nöjd med staget som satt på från början så byggaren kanske jävlades.. men varför.. Ändrat 28 december 2012 av Bläckfisken Citera
56ovwal Postat 28 december 2012 Postat 28 december 2012 Som sagts tidigare: avdelaren i akvariet är det starkaste mittstag du kan få, bara att ta bort ramen helt! Träramen ser inte ut att vara limmad med akvariesilikon iallafall. Citera
salta wille Postat 28 december 2012 Postat 28 december 2012 Att ta bort ramen helt vore ju guld, men vågar man...silikonet i sig tycker jag har en ganska grumlig ton, inte den ljusblåare som man normalt ser.förstår inte heller varför akvariebyggaren skulle använda fel silikon. dock så var tydligen förra ägaren inte nöjd med staget som satt på från början så byggaren kanske jävlades.. men varför..[ATTACH=CONFIG]87864[/ATTACH]Den har ingen annan funktion än visuellt! Ta bort den! Akvariet håller för en jordbävning! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.