Gå till innehåll

Vilket ytterfilter rekommenderar ni?


MickeP

Rekommenderade inlägg

Jag har ett ca 100-liters kar och har lite problem med fosfat som ständigt är i den övre skalan av rekommenderad gräns. Tänkte därför köra filtrering med fosfatremover och fick rådet att överväga ett ytterfilter med olika filterfack i.

Har ni någon egen erfarenhet av bra sådana (eller dåliga, att undvika), lämpliga i storlek för mitt kar? Ju mindre fysisk storlek desto bättre (platsbrist) men ändå inte så man är dumsnål. Och framförallt vet jag inte hur ljudnivåer är på sådana men vill naturligtvis ha en så tyst som möjligt också...

Tar tacksamt emot alla tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Humm... Det var ju iofs en intressant lösning också - hittade en youtube video (

) på den oxo, och den verkar ju ganska tyst utöver vattenporlet - och så kostar den bara några hundralappar (såg den för $47 på nätet). Frågan är bara om man kan hitta en sådan här i Sverige eller om man måste beställa från utlandet, men det får jag kolla upp ifall det blir aktuellt. Hade annars bara tankarna inslagna på "vanligt" ytterfilter ståendes på golvet bara, men då behöver jag iaf inte vara helt låst i de tankarna hehe!

Tack för tipset (även om fler ändå mottages, om möjligt, så man kan ha lite att välja bland).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar aldrig rekommendera ytterfilter till saltvatten, ett skäl är ju att plastslangar utanför akvariet aldrig är någon bra ide när det gäller salt. :)

Men det finns ju dedikerade universal och fosfatfilter, behöver inte blir dyrare än ett ytterfilter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om ytterfilterna säger sig vara gjorda även för saltvattenskar, som t.ex. Fluval 305, borde ju plastslangarna hålla? Eller hur menar du med att inte rekommendera det? Vad skulle vara bättre än slangbaserade system då - rörbaserade eller något helgjutet påhängssystem eller vad? (Bär i minnet att jag är nybörjare i branschen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att avsluta denna tråd (?) kan jag informera om att jag till slut köpte en liten "Unimax 150" med 3 fack för filtermedia (4 om man köper ett tillbehör och inte tänker montera UV-lampa i den). I ett av dessa fack lade jag i 200-250 g ROWAphos (jordaktigt media så jag la det mellan två "skumgummi"-filter, dvs så'na som bara hindrar skräp). På 3 dagar sänkte det min fosfatnivå från 0.50 till 0.12 (mätt med Hanna checker) i mitt 100-liters kar, så inledningsvis är jag därmed mycket positiv.

Ytterfiltret i sig själv är knäpptyst, precis som Fluval ska vara (och kanske de flesta sådana oavsett fabrikat?). Läste dock någonstans att någon tyckte en nackdel med Fluval var att deras slangar var av lite udda dimension, därför valde jag Aquael Unimax istället, som ska ha dimensioner som ska vara lättare att få tag i. För som signaturerna "greger" och "freguz" nämner ovan får man nog hålla koll på slangarnas kondition och kanske byta dessa med 2-3 års mellanrum åtminstone. Slang är ju inte så dyrt, direkt. :) Att man dessutom kunde bygga in en UV-lampa i filtret var också en fördel i mina ögon.

Nu återstår att se om det fungerar i längden också och håller det stabilt på en låg fosfatnivå, men det betvivlar jag inte. Efter att ha brottats med hög fosfatnivå länge och under flera veckor försökt med NO3PO4- vätska (ska vara något liknande vodkametoden) utan att få ner värdet tillräckligt och utan att få stabilitet, känner jag mig nu betydligt lugnare. Nu "jobbas det konstant och automatiskt" på sänkningen så snart ska väl algerna börja försvinna också, hoppas jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp silikonslang så är båda två nedan citerade meningar inte längre sanna :)

För som signaturerna "greger" och "freguz" nämner ovan får man nog hålla koll på slangarnas kondition och kanske byta dessa med 2-3 års mellanrum åtminstone. Slang är ju inte så dyrt, direkt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...