Gå till innehåll

Filter till RSM130 med Tunze 9002?


jizeta

Rekommenderade inlägg

Har uppgraderat mitt RSM130 med en Tunze 9002 och därigenom tagit bort originalfiltermattan. Nu undrar jag om det finns något bra alternativ som passar med skummaren? Har hittat denna: http://shop.mediabaskets.com/Red-Sea-Max-Media-Basket-RSM3V20.htm

Är det en bra lösning? Har i första hand tänkt ha filtermatta, fosfat-remover och ev. aktivt kol? Hur funkar genomströmningen i denna för det? Ska man köra med BIO-bollar också/isället?

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan. Jag har rsm250 och har tagit bort alla filter samt biobollarna(nitratfälla). Funkar utmärkt. Kol och fosfatremover har jag i nylonstrumpa (var för sig) efter skummaren precis innan vattnet pumpas ut från sumpen. Om man läser på amerikanska forum så använder många mediabasket och verkar nöjda. Jag har dock svårt att se fördel för mitt behov.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått uppfattningen att de som testat är mycket nöjda med InTank-lösningen.

Ett billigare alternativ är att dela orginalskummaren samt ta bort pump och kopp och på så vis behålla samma mellanvägg för filter och dessutom ha en plats att fästa tunzeskummaren på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...