Gå till innehåll

Hjälp önskas RSM 130


jonte_j

Rekommenderade inlägg

Har bestämt mig för att konvertera mitt rsm 130 till led. Har kollat lite på rapidled.com och tycker det verkar vettigt. Men jag behöver hjälp med vad jag ska köpa för något. Har idag ett helt blått lysrör och ett blå/vitt, och är nöjd med hur det ser ut. skulle vilja ha något liknande fast med led och dimmbart.

Finns det någon vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig sätta ihop en inköpslista?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men rapidled har ett färdigt kit för RSM 130D, det innehåller allt du behöver: http://www.rapidled.com/red-sea-max-130d/

Ta solderless modellen så slipper du löda (nästan iaf, ev får du lödda dimming funktionen). För att dimma behöver du en 10 volts strömkälla och potentiometrar, rapidled har potentiometrarna och en 10 volts transformator hittar du på kjell, clas ohlsson eller biltema. För mer avancerad styrning så krävs det nån form av styrdator, tex apex, reef angel eller liknande.

EDIT: Såg att de numera även har nån enklare dimmer man kan köpa till: http://www.rapidled.com/ddc-01-pwm-controller/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, det är som standard med 13 cool white och 14 royal blue. Vill du ha en annan uppsättning, tex ännu blåare ljus så kan du välja fler blå och mindre vita.

Du kan även välja några leds med andra färger om du vill, det kostar inget extra så länge du håller dig till samma antal (27st). MEN (stort men) de andra färgerna klarar inte lika hög ström som XP-E (Vit) och XT-E (Blå) och innebär att du får köra hela den slingan med lägre matning (går att ställa i varje driver med en skruv) och då får du inte ut så mycket ljus.

Jag hade kört som standard och bara bytt några vita till extra blå om du gillar blått ljus, tex 10 vita och 17 blå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på hur du ska dimma dem, vilken dimmer du tänker använda. PWM är en mer avancerad metod för dimning, D är bara att man tillför spänning mellan 0-10 volt där det motsvarar hur många procent man vill köra på. DVS 1 volt = 10% belysning, 10 volt = 100% belysning.

D använder man om man kör med en 10 volts strömkälla och potentiometer, potentiometern sitter mellan transformatorn och drivern och begränsar spänningen beronde på hur man skruvar på den.

PWM använder man om man kör med tex den dimmern jag skrev edit på, om du läser om den så står det att den kör PWM och att drivern måste stödja det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Monterade mitt ledkit i helgen, belysningen vart otroligt mycket bättre än original rören.vet inte varför frakten tog tid (fyra veckor) men rapid led hade ialla fall uppgett 40 dollar i tulldeklarationen så jag slapp betala tull och moms :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här blev fördelningen Blå/Vita

Tänkte beställa lika dana.Hoppas du tar mycket bilder och berättar hur det går och senare vad det vart för skilnad. Kommer månlyset bli kvar?

tog du den dimmbara modellen? Själv ska jag ta den lödfria utan dimmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Batterihållaren är till för att man ska kunna testa dioderna med, du stoppar i två batterier, sedan tar du plus från batterierna till plus på dioden och likadant för minus sidan(minus till minus). Så ser man fall dioden lyser, enkel sak :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte beställa lika dana.Hoppas du tar mycket bilder och berättar hur det går och senare vad det vart för skilnad. Kommer månlyset bli kvar?

tog du den dimmbara modellen? Själv ska jag ta den lödfria utan dimmer.

Det extra månljuset försvann, men original är kvar. Här kommer lite bilder på hur det blev:

3eru8ybu.jpg

yruge9y3.jpg

Och så ett par med bara blått:

yzage4ap.jpg

7azenava.jpg

equjedu5.jpg

2enazy9y.jpg

Skickad från min iPad med Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju kanoners ut. Nu måste jag beställa. Va det mycket pyssel å få dit det? Kan du välja om du vill ha bara vita eller blåa?

Verkligen snyggt.

Ja det var faktiskt inga större problem. Nej jag kan inte välja blått/vitt då jag har blandat dem på två kanaler

Skickad från min iPad med Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...