Gå till innehåll

Användning av osmos


lollsanlol

Rekommenderade inlägg

Hej.

Håller på att starta upp mitt första salt, och hade från början inte tänkt köpa en osmos anläggning, men har väl tänkt om lite där ;P

Mitt kar är på 200l. Vilken osmos räcker för mej, hur mycket ska det cirkulera per dag?

Kikar lite på drakfisken, några fler tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen använder du för att producera sötvatten till påfyllning och för att blanda salt med - den ska altså inte kopplas till akvariet utan till vattenledningen.

Det finns allt från nano-osmoser som producerar 30/liter per dygn, men dom flesta använder en osmos som ger 120-190l/d - t.ex en picobello eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men juste, naturligtvis, det visste jag ju egentligen att det inte kopplas till akvariumet.

När man aldrig har haft sånna här grejer är det inte alltid lätt att hålla allt för sej ;P

:) mycket att hålla reda på i början....

Men du har ju detta eminenta forum att luta dig mot ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tack å lov, men det är ju måttligt pinsamt med alla dumma frågor man ställer sej hela tiden, och sen när man får svaren är det ju egentligen hjr enkelt som helst.. suck, men jag hoppas att om nåt år när man är mer erfaren kommer man kunna skratta åt alla mina inlägg :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha jo det är sant, bättre att vara lite små dum nu än sen när allt är igång kört. Har ju ännu inte kunnat köra igång nåt för att det är så svårt att få tag på LS här uppe i norr så måste boka lite turer ner över :).

Ja det var väl nu för 2-3 månader sedan jag började läsa också, det är ju kul när man märker att det går framåt iaf :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Håller på att starta upp mitt första salt, och hade från början inte tänkt köpa en osmos anläggning, men har väl tänkt om lite där ;P

Mitt kar är på 200l. Vilken osmos räcker för mej, hur mycket ska det cirkulera per dag?

Kikar lite på drakfisken, några fler tips?

Jag köpte min http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1160 på Triton - Fungerar mkt bra.

Jag har även kompletterat med silikatfilter http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1161 även det inköpt hos Triton.

Min TDS mätare mäter in i osmosen ca 125 och ut ur osmosen ca 1-3 och ut ur silikatfiltret 0 vilket är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men vilka vill skicka LS då? har kollat runt lite och det ser inte så ljust ut, men skulle abslout tycka att det vore det bästa så kan jag istället boka mitt första fiske köp :D

Jag har redan en pågående beställning hos drakfisken, och har valt ett piccolo hos dom, och ett silikat filter, såg nu att på triton är dom en aning billigare.

Äre nån som vet om man kan lägga på varor i en beställning som inte blivit skickad än?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...