Gå till innehåll

Nytt projekt - 375 Liter


Mazi

Rekommenderade inlägg

Har börjat lite på bänken och sumpen är halvfärdig. Ska bygga huv också och den kommer sitta fast i bänken, svårt att förklara men ni lär fatta när jag är klar så långt. Sumpen har kostat ca 300 kr. 5 st glasskivor. 3 st till botten, fram och bakruta. De andra knäckte jag så rakt det gick och hade som mellanväggar och sidorutor. Har PVC-rör som mittstag. Vi renoverar det rummet det står i nu så akvariet lär nog bli klart ungefär samtidigt som rummet. Det är jag som ska bo där sen. Här kommer lite bilder:

post-1038-14468912119564_thumb.jpg

post-1038-14468912119656_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle sätta en sträva/stolpe i främre delen av möbeln också. En räcker. Skall du ha stor sump kan du sätta in den genom en av sidorna innan du färdigställer möbeln. Stolpen är inte bara ivägen utan kan också fungera som upphängning/stopp för dörrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra sagt lejonkungen.. ja skulle säga det samma om mittstaget, det ser ut som du byggt me 45x70 reglar å karet bör väl vara minst 1,20-1,30 långt..

det kommer säkert att hålla iof, men kan vara lite osäkert me så tunna reglar.. de e ju ändå hyffsat mycke vatten å pengar som rinner ut på golvet ifall det inte håller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha "mittstag" där fram, men jag visste inte om jag skulle ha 1 (två stora luckor/dörrar) eller 2 (tre små luckor/dörrar). Det blev tillslut 1. Nu väntar jag bara på pengar så jag kan fixa resten.

Har en fråga om avrinningen, vilket av dessa sättan hade ni valt att köra med (se bilden) Kommer antagligen köra med variant 1 vad ni än säger om det inte är några jätteproblem. Så vad är problem och fördelar med de olika varianterna ?

MVH Max

post-1038-1446891212031_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Variant 1

- fler krökar som "hindrar" vattnet ner. Större motstånd

+ Minskar ljudet på väg ner då det blir passager/krökar som dämpar luften i röret

+ Mindre ytavrinningslåda och all skit åker med ner i sumpen å ej läggs på botten

Variant 2

- Raka rör rätt ner skapar en massa ljud då det suger med sig luft ner. (Slurp)

- All skit lägger sig på botten i ytavrinnings facket/lådan

+ Inga PVC rör utanför karet

Svårt val ändå tycker jag men kanske mer som en smaksak

Inte för att krångla till det för dig men sök på DursoStand Pipe är en slags Ljuddämpare som man bygger på ytavrinningsröret för att minska surplet som blir annars

standpipe.jpg <- DursoStandPipe prinsipen

img_0829.jpg

img_0838.jpg

Durso Standpipe :

http://www.dursostandpipes.com/

Stockman's Standpipe :

http://www.rl180reef.com/pages/standpipe/standpipe-ken_stockman.htm

Mitt val ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Durso standpipe verkar vara ett bra val. Inga problem med rör utanför karet då det blir gömt i möbeln och jag tänkte köra med stora rör så det lär rinna en del vatten ändå, så nu är jag helt säker på variant 1.

Om jag har fattat det rätt med Durso s-pipe så ser det ut så här:

post-1038-14468912120518_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har inte hänt så jättemycket. halva rummet är väl klart antar jag.

har kommit igenom planering iallafall:

AM TF 1000 Multi skummare

25 w uvc räcker det till hepatus ?

250 w mh + 2 st 120 cm T5 + ev. 250/150 w MH

kanske överrinningsbox (fördel/nackdel?)

sten minst 50 kg, så mycket jag tycker blir snyggt

DSB 15 cm tjock på en yta ca 65*40

Cirkulation ca 5000 l/h eller mer

2 sidor synliga av akvariet kortsida och framsida

hemmabyggd nivåvakt med en nivåvakt och fluval pump o gammalt kar

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Går sakta framåt, synd att man inte är så jätterik när man är 13 år. Men men, har köpt på mig lite småprylar som ändå kommer behövas.

Bänken: Utsidan, den går väl att måla med vilken färg som helst ? Och inuti vid sumpen och i huven (som kommer vara öppen på en yta 168 * 71), går det bra att lacka furuplywooden med nån vanlig vattenbaserad 2 komp lack ? eller behöver den behandlas på nåt annat sätt ?

Och hur är det att dra med PP-rör ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för rådet. Kör utan känns säkrare, man kommer ju ändå ha djur för många tusen, och fördelarna uppväger inte nackdelarna om det krashar.

Men nån som vet om man kan använda vilken färg som helst på utsidan av bänken ?

Och om man kan använda 2 komp. (vattenbaserad?) lack till insidan ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...