Gå till innehåll

Vilken pump?


Davidm

Rekommenderade inlägg

jag hadde nog kört på en HLP-4040 den ligger på max 3200L/H och går att reglera till ett lägre flöde..

Helt ljudlös och funkar grymmt bra.

hade ett par Ocean Runner men orka inte med deras läten.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla centrifugalpumpar har ungefär samma verkningsgrad. Elmotor plus pump 0,5 - 0,6. Sen kan man göra olämpliga val av pumpar eller rördimensioner och fördärva verkningsgraden (och pumpen) helt. Att köpa en dubbelt så dyr pump med samma effekt för att spara ström (pengar) lönar sig inte om den inte håller dubbelt så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,45w i strömförbrukning är inte någonting om du inte använder välldigt många,anars kan du ha en större pump som driver flera saker, då kan du faktiskt minska förbrukningen.det går att driva hela systemet med 1 pump +pump i akvariet, men det krävs lite planering + kopplingar o rör,ta hällre för grovt rör än för smalt, kör själv en Laguna pump den driver hela systemet,förut drev den även skummaren AC1000V men det var i klenaste laget, den drar bara 85w .Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt mig att den "bara" skulle vara ett kompliment till min pump i karet. Men senare skulle jag eventuellt vilja kunna koppla på en uv-c.Problemet är att man pluggar och bor hemma så man vill ju inte chocka föräldrarna med en jätte räkning, köpte nyss en 250w mh så det blev en rejäl höjning bara där. Men det förstårs mna lever ju bara en gång;-) Tror ni att jag kan få ut ca 1200L/H med en aquabee 3000 om jag eventuellt kopplar på en uv-c?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquarium System New-jet

32841.jpg

New-jet 2300=Tryckhöjd 2,4 m.

(900-2300l/t (38w)

Kör själv en sådanhär till mitt kar funkar kanon. Har den hängande och silliconslang runt för att den ej skall skapa vibrationer mot glaset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquarium System New-jet

32841.jpg

New-jet 2300=Tryckhöjd 2,4 m.

(900-2300l/t (38w)

Kör själv en sådanhär till mitt kar funkar kanon. Har den hängande och silliconslang runt för att den ej skall skapa vibrationer mot glaset

Jag kör med 2 st sådana här pumpar med och jag är verkligen nöjd med tanke på att de nästan är gratis. Den ena av dem är helt ljudlös medans den andra ger lite vibrationer om man använder medföljande sugploppar. Hänger man upp den fösvinner ljudet helt. Rekommenderas, men köp den stora av dem eftersom det går att vrida ner flöde på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Newjet3000

Måste säga att jag är så där halv nöjd med den

Den pumpar på bra men sug propparna är på tok för klena, så den tar sina små (stora) promenader i karet.

Pratade lite med Wrang om att man skulle kunna sätta dit en plexi med större sugproppar, men ska man behöva hålla på så ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en newjet som retur. Jag är nöjd med den, den är otroligt lite jämfört ehiem i samma pumpstyrka. Min vibrerarde lite, men detta åtgärdades snabbt då jag hängde uppden i sumpen. Så jag kan rekommendera denna pumpen stark, framförallt för att den kostar så lite.

//Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...