Gå till innehåll

Alger dödar mina spser!


Hermanbrute

Rekommenderade inlägg

Har fått någon form av alg attack på mina spser.

Det hela började med att min ny köpta euphyllia sakta gick i graven när jag åkte hemifrån i några dagar för att fira jul.

Inga värden var jätte konstiga när jag kom tillbaka utom temperaturen som inte stämde. (beställde en ny och nu fungerar det den gamla var trasig).

Iallafall så för 3 dagar sen så började det komma bruna alger på mina spser och det blir bara mer och mer. enda sättet att få bort dem på är att blåsa bort dem med en streamer. Men dem kommer tillbaka efter några timmar igen.

post-5853-14468927790052_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som om väteperoxid ska hjälpa emot det här. Funderar på om det är min nya osmos som har krånglat till allt det här...

Iallafall så hittade jag den här tråden och blev sugen på att testa.

http://www.reef2reef.com/forums/reef-aquarium-discussion/52084-dinoflagellates-my-experience-h2o2-reefing-tool.html

Men jag hittar inte någonstans vilken sort dem använder, alltså hur många procent det ska vara i flaskan.

http://www.pimpyourshrimp.com/sv/sochting-oxydator-carbonator/1-liter-sochting-oxydator-losning-6.html

den hittade jag men undrar om det är rätt? eller ska man gå till apoteket eller färgbutiken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för någon vecka sedan samma problem och det ser identiskt ut med dina bilder. Har stoppat i biopellets för 3 dagar sedan och funderar på mörkläggning i 3 dygn från och med söndag kväll, kommer sugaut så mycket av "skiten" som möjligt innan.

Vet dock inte om det kommer hjälpa men jag tar tacksamt också emot nya ideer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyder oftast på att nåt inte är helt rätt med korallerna, har aldrig sett att en frisk korall blir övervuxen med alger/bakterier, brukar vara att delar av korallen dör, och algerna/bakterierna börjar växa på den delen, och sen börjar kämpa med korallen om utrymme, och om korallen är försvagad så kan de ta över. Suga bort, se till att korallen återhämtar sig och sen eventuellt klippa bort de delar som dött om korallen inte lätt kan övermanna algerna/bakterierna. Har du skött vattenbytena bra på sistone? Alltid när jag får den typen av problem brukar det bero på bristande vattenbyten som stört balansen i karet... Stora vattenbyten en tid brukar vända det relativt snabbt, sen klippa bort döda delar om inte korallen kan ta över...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Jag brukar byta ca 10L vatten varje vecka pga att jag har så mycket koraller och ingen skummare så byter jag ganska mycket.

Det enda jag gjorde den här gången över jul var att åka bort ca 5 dagar och missade ett byte.

Tjejen fyllde på med lite avdunstningsvatten och matade räkorna 1 gång och då råkade hon göra det med fryst mat istället för torrfodret jag har.

Sen när jag kom hem så var det fullt med bruna alger på rutorna och min ena euphyllia var på gränsen till att dö(stendöd nu).

Då gjorde jag ett stort vattenbyte men efter några dagar så började dem här hemska algerna komma.

Trodde jag höll på att vinna emot cyanon samtidigt som en fin macroalg dök upp i akvariet men då kom ju dem här och förstörde det.

Jag läste på de forumet jag länkade till att han hade bytt eller gjort något med sitt RO system och det har jag också gjort.

Jag ahr bytt ifrån en vanlig(billigaste utan silikatfilter)

Till en http://shop.biotedmarin.se/dd-osmos-475/3666-0 plus ett silikatfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hurdant vatten ni har hos er, men om det inte är hemskt dåligt så borde inte att man ens skulle köra helt utan osmos ge ett sådant resultat så snabbt. Små kar är ju mindre stabila så det är mycket lättare att få problem med dem, jag skulle personligen rekommendera relativt stora, 50-75% av vattenvolymen i vattenbyten gärna då med tempererat vatten så det inte blir för stora temperaturvariationer i karet några gånger i veckan... Jag har personligen som värst bytt ut 50-75% av vattnet flera dagar i rad utan problem men är man osäker så håller man sig till ~50%... Har aldrig sett någon som helst skada i stora vattenbyten så länge saltet varit ordentligt löst och vattnet tempererat, det enda jag sett har varit positiva reaktioner på det... Har vid en omstart kört 100% vattenbyten i karet också, men inget jag skulle rekommendera man gör om man har en svag korall...

Har några andra saker i karet visat tecken på att må lite kasst? tänkte bara på att om din euphyllia dött i en såpass liten vattenvolym utan skummare så finns en risk för att det varit en ammoniakspik, som mycket väl kan ha skadat topparna på din korall och fått den att må halvdant, som gav algerna en chans att ta över...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att tro att det ska vara någon ammoniakspik. Har ju knappt några "djur" förutom 2 rökor 1 stor snigel och 1 eremit kräfta som jag matar ungefär 1 gång i veckan.

Dem andra korallerna har mått bra förutom en stor montipora som hade en alldeles för stor mjukkorall på sig men har tagit bort den och den börjar på att må bättre.

Mina candycanes har blivit helt fantastiska. Dem får ju tag i dem här algerna när dem flyger omkring så dem har varit jätte stora dem sista dagarna. ska ta ett kort så ni får se skillnaden på mina lps/sps.

Ska blanda till lite mer vatten nu och suga ut så mycket som jag kan. Ska kolla om svärföräldrarna har lite sån väteperoxid annars får jag börja med det på måndag.

Ska nog tydligen vara vanlig 3% som dem kört med i den stora tråden jag länkade till iaf för dem som undrar så jag kommer testa den med så jag inte doserar allt för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lyckades få bort skiten ur mitt akvarie, det tog ett tag men nu ser allt väldigt bra ut igen samt så ser det ut som korallerna återhämtar sig över död vävnad.

Jag kan inte exakt säga vad som löste problemet men följande är gjort i kronologisk ordning:

Sög ut så mycket av algerna som möjligt.

Bytte 50 liter vatten.

Mörkläggning 3 dygn.

Tillsatt ca 100g XL biopellets i en strumpa.

Rengjort skummaren och ökat skummningen ordentligt, tömt en kopp om dagen.

Satt fint "filter" innan returpumpen som fångar upp partiklar och alger/skit.

Ökat magnesiumet från 1280 -> 1500.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...