Gå till innehåll

Flytt av akvarium


Henrik

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag ska precis köpa ett akvarium av en kompis och behöver råd om flytten. Det är ett red sea max 130, en dvärgkejsare, en räka, lite koraller, 17kg levande sten, 7kg sand. Det ska flyttas 25 mil.

Hur transporterar jag sten, sand, koraller, fisk, räka (frigolitlådor, påsar, fuktigt eller helt under vatten?)

Hur gör jag med vattnet? Tar jag med allt, lite eller gör allt nytt? Jag har ingenstans att förvara fisk etc så jag behöver släppa ner dom ganska direkt när jag kommer hem.

Alla råd och tips om transporten och nystarten mottages tacksamt!

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med Martin, nytt vatten till i.a.f. 50-75%, allting i hinkar/påsar under vatten, det gör att ingenting bör dö i sten med mera, som gör att det inte blir nån cykling. Sanden är ju en lite riskabel sak, då man inte vet hur mycket skit som finns i den, som skulle kunna strula till det.

När ni packar ner det, sug först ut en del vatten att flytta ner korallerna i, plocka bort korallerna, ta sen och sug ut mer vatten för levande sten och fiskar, i princip det mesta och ha gärna en hink med vatten som inte nånting transporteras i som du skakar av stenen i för att bli av med "skit" som sitter på dem, lägg dem i en hink och fyll på med vatten tills det täcker stenen. Nu är det det dags att fånga fiskar, räkor och annat som är rörligt, mycket lättare när karet är tomt på annat, om de är för svåra att fånga sänk vattennivån ännu mer, bättre att vattennivån är så låg att de är lätta att fånga än att stressa dem ännu mer genom att jaga dem timtals i karet... Plocka nu ur det mesta av sanden i karet och om du vill ha med den, i en hink med lite vatten... Om man inte ska ha det kvar kan det vara lättast att fylla på med en del kranvatten och ta en lite grövre slang och hävert:a ur det ur karet ner i en hink... du kan få fylla på med mer kranvatten några gånger för att få ut det mesta.. Även om du ska spara sanden, när du fått ut det mesta, ta i kranvatten och hävert:a ur den sista sanden i en annan hink och släng det...

I ett RSM, glöm inte att hävert:a ut vattnet ifrån sumpen :) Packa ihop och kör hem, åk hem... Försök hålla temperaturen rätt hyggligt för djuren under transporten, så inte allt för kallt, koraller och fisk gärna i en frigolitlåda...

Sätt upp karet, ta i saltvatten, se till att det är tempererat (i.a.f. 19-20 grader), sätt i levande sten och dra igång karet, temperaturinvänj och koppa in fiskar och ryggradslösa djur under en stund, vattnet som följt med koraller och fisk kan du hälla i karet, levande stenen beror lite på (ofta lossnar det mycket skit, i så fall släng det. Sanden om du nu vill ha med den kan du göra många saker med:

  1. ta i som det är (kommer sannolikt bli en brun dimma i karet och risk för mycket näringsämnen och i värsta fall (om sanden hade svarta områden i sig) avge vätesulfid).
  2. skölja det ett antal omgångar i en hink med tempererat saltvatten, för att bli av med detrius och annan skit, skölj tills vattnet som vid omrörning av sanden blir relativt klart...De flesta djuren i sanden kommer klara sig, men rätt jobbigt i att man måste ha ganska stora mängder temperat saltvatten att skölja med.
  3. skölja det i en hink med kranvatten, relativt lätt, bara ta en slang och skölja runt i hinken och låta det rinna över kanten tills vattnet blir klart vatten i hinken (tar en bra stund hur som)...

Jag skulle väl rekommendera att inte ta med sanden utan köpa ny, och inte nödvändigtvis ta i det direkt heller om det inte finns några sandvändande djur i karet, utan låta det stabilisera sig några veckor först, och sen tar man i det... Men det är en smaksak...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Jani, använd ny sand, ta ev någon dl av den gamla. Flyttade mitt kar (till ett nytt) för ett år sen, tog 50-60% av vattnet med mig, all sten och all sand. Fick problem med ny cykling i karet och bråkar fortfarande en del med vattenvärdena ett år senare.

Om du bara har en räka och en dvärgkejsare, kan du inte använda en 50-60 liters platsbalja (IKEA) under några timmar/dagar med gamla vattnet och någon sten undertiden du gör ordning RMS'et. Höj sedan temperaturen sakta i baljan till ~25 grader efter flytten. Gör ordning nytt vatten till RMS'et och skölj ur stenen, ev borsta bort så mycket sediment du kan från den. I med stenen, i med nysköljd sand (ev någon dl från gamla sanden).

Det värsta brukar vara att man stressar igång karet och får sen peta i det åtskilliga gånger tills man fått allt som känns bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack allihop!

Då fraktar jag all sten helt under vatten, allt i frigolitlådor (har obegränsad tillgång på jobbet). Jag tar med 40 liter av det gamla vattnet, förbereder nytt några dagar innan som ersätter resten. Med sanden tänker jag så här: Allt vatten som jag inte ska ta med portionerar jag i 3 hinkar, och sköljer sanden i 3 omgångar. Om sista sköljvattnet ser klart ut tar jag med sanden, annars slänger jag den. Ytterligare nån sköljning i nytt saltvatten när jag kommer fram. Om jag slänger sanden kan jag alltså vänta 1-2 veckor innan jag skaffar ny.

Ska till korallfisken på lördag och köpa salt. Flytten går nästa helg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I lördags gick flyttlasset. Allt verkade gå bra. Vi glömde packa in vattendunkarna i bilen, så jag fick byta i stort sett allt vatten. När vi tömt karet på alla koraller och sten saknades en fisk, en salarias fasciatus (lawnmower blennid). Vi blev mäkta förvånade när han dök upp på söndag kväll. Han måste ha klarat flytten inne i en sten.

Första bilden är tagen i söndags, ett dygn efter nystarten.

post-7300-14468928092267_thumb.jpg

I måndags (och idag tisdag) Så har mina två sinularia dragit in polyperna och ser grå och hängiga ut. Skivanemonerna som såg ut så här i söndags:

post-7300-14468928094351_thumb.jpg

Ser ut så här nu:

post-7300-14468928094441_thumb.jpg

Allt annat (övriga skivor, knappar, SPS'er, en LPS, fiskar, räkan) ser ut att må bra.

Räkan bytte skal idag. Är det pga flytten eller bara en slump att det skedde just nu? Jag vet inte vad det är för räka, nån som vet?

post-7300-14468928094525_thumb.jpg

Här en bild på den hopdragna Sinularia'n

post-7300-14468928094623_thumb.jpg

Som ni ser till höger har jag en glasros. Läste att pepperminträkor käkar såna. Är det en peppermint jag har, om inte borde jag skaffa en sån? Annars tänkte jag prova kokande vatten i spruta, eller finns det något bättre sätt?

Till sist, en bild från igår, där blenniden lägger upp sig för räkan och blir putsad:

post-7300-1446892809473_thumb.jpg

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en vanlig putsarräka, lysmata ambionensis antagligen. Det är inte den som kallas pepparmints räka.

Men vad är det för en spännande fisk du har brevid räkan där på den fjärde bilden? :-)

Tack för info. Den till vänster om räkan är en centropyge ferrugata (rödbrun dvärgkejsare) och den ovan räkan är en salarias fasciatus (lawnmower blennid).

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Tror du den går bra ihop med min putsarräka? Jag har inga andra anemoner, och koraller ska den väl inte ge sig på?

Jag har haft putsrräkor ihop med pepparmintsräkor utan problem. Har aldrig haft problem med att pepparmintsräkorna ger sig på mina koraller. Däremot har jag en putsarräka som tyvärr gillar SPS-koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...