Zigmund Postat 5 januari 2013 Postat 5 januari 2013 Mätte precis mg till 1140 (testat mot referensvätska )Har magnesium i reaktorn ca:5% -ska lägga i lite till .Men tänkte öka upp det med lite ballingsalter jag hade liggandes .Såg då att jag bara hade magnesium heptahydrat . Har doserat 24g / 100l för att höja mg 30 med magnesium hexahydrat .Hur mycket doserar man magnesium heptahydrat ?Mvh : Fredrik Citera
stigigemla Postat 5 januari 2013 Postat 5 januari 2013 Magnesiumklorid heptahydrat innehåller ungefär 1/8 Magnesium. Så för att höja Mg 30 mg/liter får man dosera ungefär 240. Citera
Zigmund Postat 5 januari 2013 Författare Postat 5 januari 2013 Oj hehe . Då räckte min burk på 1kg inte så långt Toppade reaktorn för 1 timme sedan ,hade bra mycket mindre än dom 5% jag trodde det var .Tack för svaret Citera
DaTrucka Postat 6 januari 2013 Postat 6 januari 2013 Blandar man granulat i kalkreaktor så brukar det väl rekommenderas 10% ungefär, vill jag minnas att jag läst någonstans. Citera
Zigmund Postat 6 januari 2013 Författare Postat 6 januari 2013 Blandar man granulat i kalkreaktor så brukar det väl rekommenderas 10% ungefär, vill jag minnas att jag läst någonstans.Hade massa magnesium över sen jag körde balling (så fyllt på med hexahydrat), tänkte sätta filter med mg granulat som sista steg efter reaktorn . Inte mätt mg på 2 månader så det har gått ner lite väl mycket Men har också för mig 10% ska vara lagom ,hade väll max 1% nuMen blir kvällens projekt ,suck Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.