Gå till innehåll

för högt kh värde hjälp tack.


rillz

Rekommenderade inlägg

hej har ett nystartat saltkar ca 300l. varit igång 2 veckor har beg. levande sten osv. har högt kh i mitt kranvatten har egen brunn ute på landet. och har ett kh på ca 16-17 någonstans nu. vilket innebär att jag inte kan ha koraller än. kan ja lyckas sänka det på nåt sätt? om man gör del vattenbyte med kranvatten me lägre kh halt?någon med erfarenhet som har bra tips. tas taksamt imot. mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett KH på 16-17 är onödigt högt, men det kommer att sjunka automatiskt vartefter tiden går. Vad har du för värde på Mg och Ca?

Vad mäter du salthalten med? Det är väldigt viktigt att den är rätt innan du börjar justera andra värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej mg och ca ligger på normala nivåer salt 1.022 mäter ja me en sån hydrometer eller vad det heter. me en vit vippa i. nitrat nästan noll och fosfat 0.08 ppm

Martin menar nog inte att du skall använda osmos för att du har högt KH värde utan för att du har egen brunn, och jag håller med honom.

Vad menar du med normala på Mg och Ca, vad är värderna?

En hydrometer är en sådan där som flyter i vattnet, påminner om en termometer. De är bättre än den där 'vippan' du har. Allra bäst är en refraktometer. Jag skulle vilja föreslå att du tar med dig lite vatten till närmaste zoobutik och be dem mäta densiteten med en refraktometer, då vet du hur mycket fel din 'vippa' visar. Nitrat är meningslöst att mäta i ett nystartat kar, först av allt så behöver du gå igenom det vi brukar kalla 'nitritspiken'.

Jag förutsätter att du använder ett känt saltmärke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Brunn på landet låter lite läskigt tycker jag. Det kan nog hända mycket spännande i en sådan framåt våren när snön smälter.

MVH

Martin

ja det ska ju va lite spännande. nerå men ska börja hämta vatten från närmsta stad om inte annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är enkelt.

Dosera ren ättika tills du fått en bra kH nivå ex. 7,1. Prova med ex. med någon eller några ml först och se vad det gör tills nästa dag. När man höjer kH så rekommenderas max 1 per dygn så är det bra och ta det lugnt även när man sänker så du inte stör den biologiska rytmen för mycket.

Sedan måste du räkna ut hur många ml ättika du behöver för att sänka kH i ditt vattenbytare kärl. Du sänker alltså kH direkt där i osmosvattnet i framtiden och inte i akvariet.

Likadeles måste du ju göra samma procedur för osmosvattnet som du ersätter det avdunstade med.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är enkelt.

Dosera ren ättika tills du fått en bra kH nivå ex. 7,1. Prova med ex. med någon eller några ml först och se vad det gör tills nästa dag. När man höjer kH så rekommenderas max 1 per dygn så är det bra och ta det lugnt även när man sänker så du inte stör den biologiska rytmen för mycket.

Sedan måste du räkna ut hur många ml ättika du behöver för att sänka kH i ditt vattenbytare kärl. Du sänker alltså kH direkt där i osmosvattnet i framtiden och inte i akvariet.

Likadeles måste du ju göra samma procedur för osmosvattnet som du ersätter det avdunstade med.

Hälsningar Kjelle

hej tack för tipset. vanlig ättika i butik? så första gången nu ska man droppa i karet och i fortsättningen i blanddkaret? om jag förstog det rätt. såg även att det fanns nåt ph-kh minus från tetra? d e inget att rekomendera eller?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej tack för tipset. vanlig ättika i butik? så första gången nu ska man droppa i karet och i fortsättningen i blanddkaret? om jag förstog det rätt. såg även att det fanns nåt ph-kh minus från tetra? d e inget att rekomendera eller?

Ren produkt är bättre tycker jag.

Jag har ingen ättika hemma annars hade jag kunnat räkna ut hur mycket ättika det går åt för för och sänka 1 på 1 liter vatten.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen sänker väl kh värdet?

Ett kh test på osmosvattnet är ju ett sätt (bla) att kolla om membranet fungerar som det ska.

Om den tar bort allt med så högt värde ska jag ha osagt.

Oavsett så hade jag kört med osmosvatten med egen brunn, kan följa med mycket gott annars.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen sänker väl kh värdet?

Ett kh test på osmosvattnet är ju ett sätt (bla) att kolla om membranet fungerar som det ska.

Om den tar bort allt med så högt värde ska jag ha osagt.

Oavsett så hade jag kört med osmosvatten med egen brunn, kan följa med mycket gott annars.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Menar du allvar att osmos sänker KH? Har jag aldrig hört talas om, men å andra sidan så är jag ingen kemist:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen hjälper till att sänka kh´t genom att du inte tillför mer då du fyller på med sötvatten eller när du blandar nytt, och har du brunn så är det nog överlag en fördel.

Det är rätt enkelt att testa genom att mäta kh i osmosvatten, det borde slå om direkt om man inte använder slaskvattnen ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte en risk med att använda ättika för att sänka kH't, tänker på att ättika även fungerar som kolkälla?

Håller med, det är en risk.

Risken är att det blir en rejäl bakterieboom med syrebrist som följd om man doserar för mycket.

Ättikan gör väl att kalciumet fäller ut ihop med karbonaterna och bildar kaciumkarbonat?

Med lågt ca och vitt pulver i hela karet som följd.

Jag har testat i min saltungdom. Möjligt dosen blev för hög men det var en oönskad effekt.

Är heller ingen kemist som ni säkert märkt:)

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...