Gå till innehåll

Högt ca som vägrar sjunka.


HumAnyt

Rekommenderade inlägg

Har i en veckas tid haft väldigt höga halter av både ca och mg, mg är nu nere på 1500 en vecka utan dosering. Men ca stiger konstant och är nu idag efter 1/4 dels vatten byte fortfarande upp i 700, som sänkte det lite, och det har snarare ökat sista veckan utan att jag har hällt i nåt förutom bikarbonatet. Inget verkar må dåligt i karet förutom imperatorn som är lite blek översta halvan, precis som nån skrapat av honom färg.

Alla andra värden är bra såsom salthalt ph kh, temperatur och mg närmar sig, det sjunker 150mg om dagen.

Den enda förändringen jag gjort är att jag har bytt belysning, har nu en pacific sun 3*150w (innan 2*150w mh 4*54w t5) som jag körde med acklimations programmet med, men tog bort det då jag tänkte att det kanske var försvag belysning så inte korallerna tog upp någon näring. Men har kört den i några dagar nu med 90% och det sjunker inte så det felet var det nog inte. (Grejen är att jag mätte första gången dagen efter jag fick lampan, så det borde inte gjort nån skillnad på 12timmar). Någon som har nån idé? Kör med samma baling vätskor som tidigare och då har det aldrig skenat iväg. Vad händer med förhögt ca? Förövrigt provade jag testet innan i det ny blandade vattnet och där va ca lågt, runt 50-100, vad brukar det vara (kranvatten)? Så test borde det inte va fel på ju.

Tacksam för hjälp då jag blir lite orolig nu när fisken börjar ta skada :/

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju luslästa testet 10ggr och gör som det står där. Vad ska det vara i nyblandat vatten?

//Rasmus

Vilket testkit använder du? Hur mycket Ca du har i nyblandat saltvatten du får beror ju på vilket salt du använder och vilken salthalt (densitet) du blandar till, men det borde ligga mellan 380 - 450 är min bästa gissning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plocka upp plastankaret ur karet, även om det inte påverkar ditt Ca så har det inte i karet att göra:)

Är du säker på att du inte blandat ihop dina Ballingdunkar, kanske doserar du Ca fast du tror att det är karbonater? Som Kjell skriver så skall du sluta dosera balling helt tills du vet vad det är för fel du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du mäter ditt pH vad får du då?

Är det extremt högt kan du räkna med att din kH mätning är fel.

Hälsningar Kjelle

Mäter hela tiden med en digital mätare som är kalibrerar mot referens vätska, ph är snarare lite lågt än högt, runt 8.05-8.1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för salinitet i karet och vad mäter du den med?

pH ~8

kh 7

ca 700

mg 1500

Nja, det går liksom inte ihop rent kemiskt om inte saliniteten är skyhög, men då borde kh oxå vara högt.

Har du kollat testerna mot referens?

Nyblandat vatten med ca på under 100 finns inte heller om salthalten är rätt, generellt ligger ca på 400 ungefär.

Jag tror på mätfel av något slag.

Börja med att dubbelkolla dina tester och saltmätare. Stoppa ballingdosen innan du vet med säkerhet vad som är fel.

EDIT:

Vilket recept kör du med på balingen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för salinitet i karet och vad mäter du den med?

pH ~8

kh 7

ca 700

mg 1500

Nja, det går liksom inte ihop rent kemiskt om inte saliniteten är skyhög, men då borde kh oxå vara högt.

Har du kollat testerna mot referens?

Nyblandat vatten med ca på under 100 finns inte heller om salthalten är rätt, generellt ligger ca på 400 ungefär.

Jag tror på mätfel av något slag.

Börja med att dubbelkolla dina tester och saltmätare. Stoppa ballingdosen innan du vet med säkerhet vad som är fel.

EDIT:

Vilket recept kör du med på balingen?

Salniteten är 1024, mätt med reflektormeter. Provade att mäta dricksvattnet med ca testet, räckte det kom i en droppe mer eller mindre så bytte vattnetfärg.

Jag kör med receptet på fauna marines hemsida. Det har karet gått på sedan start. Men jag har redan kört 2 liter snart på denna blandningen. Kan stenen fälla ut? Och vad håller på att hända med fisken? Har det med CA nivån att göra? Planerar att göra ett stort vattenbyte i helgen ifall det inte blir nån skillnad imorgon.

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling light är väl receptet som sår på deras hemsida, med typ 2kg cakciumklorid till 4 liter vatten (eller vad det nu var)?

Kör du det receptet så förstår jag att det blivit galet om du doserat lika mycket ur alla dunkar, det är nämligen ett så kallat obalanserat recept och man måste räkan ut åtgången separat för varje.

Följande är ett balanserat recept som ska doseras lika mängd ur alla dunkar.

Hur mycket beror på åtgången så man får prova sig fram.

Behållare 1

2 liter osmosvatten

144 g Kalciumkloriddihydrat

Behållare 2

2 liter osmosvatten

164 g Natriumvätekarbonat

Behållare 3

2 liter osmosvatten

49 g Natriumkloridfritt salt

Magnesiumet behöver man generellt inte ha med i ballingdunkarna, utan den kan köras manuellt vid behov, då det NaCl-fria saltet innehåller en viss del mg.

Den kan dock blandas i dunk 3 om man vill, bäst är att räkna ut hur mycket förbrukning man har då det kan skilja lite.

Detta är i mitt tycke den överlägset enklaste och stabilaste metoden, kallad balling classic.

Jag har en grym artikel liggande om detta, vill ni ha hela den så dra iväg ett PM med er mailadress så skickar jag den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling light är väl receptet som sår på deras hemsida, med typ 2kg cakciumklorid till 4 liter vatten (eller vad det nu var)?

Kör du det receptet så förstår jag att det blivit galet om du doserat lika mycket ur alla dunkar, det är nämligen ett så kallat obalanserat recept och man måste räkan ut åtgången separat för varje.

Följande är ett balanserat recept som ska doseras lika mängd ur alla dunkar.

Hur mycket beror på åtgången så man får prova sig fram.

Behållare 1

2 liter osmosvatten

144 g Kalciumkloriddihydrat

Behållare 2

2 liter osmosvatten

164 g Natriumvätekarbonat

Behållare 3

2 liter osmosvatten

49 g Natriumkloridfritt salt

Magnesiumet behöver man generellt inte ha med i ballingdunkarna, utan den kan köras manuellt vid behov, då det NaCl-fria saltet innehåller en viss del mg.

Den kan dock blandas i dunk 3 om man vill, bäst är att räkna ut hur mycket förbrukning man har då det kan skilja lite.

Detta är i mitt tycke den överlägset enklaste och stabilaste metoden, kallad balling classic.

Jag har en grym artikel liggande om detta, vill ni ha hela den så dra iväg ett PM med er mailadress så skickar jag den.

Ja det stämmer nog att det är så.

Men jag har ju kört med det receptet ganska länge nu? Och förra ägaren gjorde det med? Om jag inte missuppfattade nåt... Borde inte nåt gått åt helvete under så lång tid som jag kört med det redan?

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste vara jag som feldoserat, förstår inte hur jag kan missuppfattat det så totalt som jag gjort, glad jag upptäckte det i tid. Kollade per automatik på nätet när jag blandade vätskorna, inte på det gamla receptet som förra ägaren körde.... har ju trots allt kört detta en tid, minst 20dagar, hur kan det klarat sej så länge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ändå en relativt liten dos som kommit i varje dag, på tok för stor men ändå liten om man kan uttrycka det så.

Så det har byggt på lite i taget.

Just såna här missar är lätta att klanta till det med, därför försökte jag själv mäta mina värden minst en gång i veckan (i verkligheten blev det nog en gång i månaden). Räcker ju att man byter plats med två dunkar så doserpumpen går på fel kanal, då är det kört.

Där har man ytterligare en säkerhet med classic varianten.

Tur att du ändå såg det skapligt tidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...