Gå till innehåll

720 dubbelställning


mikoto

Rekommenderade inlägg

Vi har planerat att ta ner ett 720 liters kar till akvarieföreningen här i Skövde, vi har även ett befintligt nu men vi har inte så gott om plats. Tanken är att bygga en tvåvånings ställning att ha båda karen i. Frågan är bara hur man designar eländet. Jag vill ha en enkelt men robust lösning. Jag är tyvärr ingen bra snickare men har sökt runt lite och inspirerats.

Jag har funderat på följande design med en ställning byggd av 45x95 och 45x170 reglar.

post-5646-14468927871035_thumb.png

Fast jag ska isf lägga till ett stag i mitten med som gör att balkarna håller formen bättre. Ser nu med att jag borde vända stolparna med så att den delen som sticker ut sitter på ställningens insida istället för att bygga på utåt... Kan även behövas någon skiva eller så på baksidan som gör ställningen lite mer stabil men den kan förankras i väggen bakom i och för sig så det är inget större problem.

Karen är ram kar bägge två med måtten 200x60x60 cm. Golvet är betong så det är inga problem att benen skulle göra avtryck i golvet eller så.

Är det någon som har en bättre design eller synpunkt? Jag är idel öra.

post-5646-14468927871388_thumb.png

post-5646-14468927871573_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte jag förstår riktigt. Jag har tagit mig friheten att döpa delarna här, två olika balkar, stolpe och stag är de delarna ställningen består av.

post-5646-14468927874413_thumb.jpg