Gå till innehåll

720 dubbelställning


mikoto

Rekommenderade inlägg

Vi har planerat att ta ner ett 720 liters kar till akvarieföreningen här i Skövde, vi har även ett befintligt nu men vi har inte så gott om plats. Tanken är att bygga en tvåvånings ställning att ha båda karen i. Frågan är bara hur man designar eländet. Jag vill ha en enkelt men robust lösning. Jag är tyvärr ingen bra snickare men har sökt runt lite och inspirerats.

Jag har funderat på följande design med en ställning byggd av 45x95 och 45x170 reglar.

post-5646-14468927871035_thumb.png

Fast jag ska isf lägga till ett stag i mitten med som gör att balkarna håller formen bättre. Ser nu med att jag borde vända stolparna med så att den delen som sticker ut sitter på ställningens insida istället för att bygga på utåt... Kan även behövas någon skiva eller så på baksidan som gör ställningen lite mer stabil men den kan förankras i väggen bakom i och för sig så det är inget större problem.

Karen är ram kar bägge två med måtten 200x60x60 cm. Golvet är betong så det är inga problem att benen skulle göra avtryck i golvet eller så.

Är det någon som har en bättre design eller synpunkt? Jag är idel öra.

post-5646-14468927871388_thumb.png

post-5646-14468927871573_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte jag förstår riktigt. Jag har tagit mig friheten att döpa delarna här, två olika balkar, stolpe och stag är de delarna ställningen består av.

post-5646-14468927874413_thumb.jpg

Så som jag förstår det så pratar du om balkarna, att jag bör vända på de upp och ner? Varför blir det bättre? Jag tänkte som så att den långa tvärgående balken är det som karet huvudsakligen vilar på. Den korta är främst till för att karet inte ska kunna trilla ner mellan balkarna och för att sätta ihop fram och baksidan av ställningen. Sedan ger den lite mer yta för karets ram att vila på med såklart. När de ligger i de långa balkarna så går tyngden ner rakt på de långa balkarna som sedan överför vikten till stolparna. Om jag vänder balkarna upp och ner så kommer jag bli tvungen att skruva eller på annat sätt fästa de korta balkarna i de stora för annars trillar de ner. Det gör ju att skruvarna eller annat medium överför vikten från kortsidorna till de långa balkarna. Är inte det en sämre lösning?

Eller har jag förstått helt galet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel. Det är som Jimmy skriver. Du ska vända på de långa balkarna. De långa balkarna ska "vila" på de korta.

Är det inte bättre om du möblerar om lite och har de stora akvariumen i botten och mindre ovanpå. PÅ det viset kan du ju bära av balkarna på fler ställen mot golvet. 2 meter är en långt utan att få flera stöd på mitten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, säger ni att det är så så får jag väl vända på balkarna då, det är ju inget större bekymmer. Då får ju långsidorna på karet två "obrutna" balkar att vila på(när jacket blir neråt) så det är nog inget större bekymmer. Jag tänkte ändra hackets storlek med. Som det är nu möts de korta och långa balkarna i hacket halvvägs, men det borde gå bra med ett kortare hack i den långa balken och ett djupare i den korta.

Att ha 720 i botten och mindre ovanpå är såklart en tanke men det finns inget utrymme i lokalen för det dessvärre pga det stora utrymmet på golvet karen tar, så de får bli ovanpå varandra. Det blir nog lite vackrare med, snygga eller ens enhetliga ställningar är inget vi är överdrivet bortskämda med där nere :-)

Att inte ha flera ben tror jag inte är något större bekymmer, betong golvet kan ta trycket utan problem och vi skruvar fast ställningen i väggen så den blir stabil. Pga att golvet är som det är i lokalen med så gör det att det blir mycket bekymmer att få bänkar med fler än 4 ben att stå plant och bra med så att alla ben står jämt på golvet. Färre ben ger färre felkällor i det här fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara fråga... Sitter benen fast på utsidan av träreglarna? Hamnar det inte extremt mycket tryck/vikt på fel sätt då? Är väl bättre att benen ligger mellan våningarna, under reglarna?

Är dålig på hållfastighetsläran men känns farligt.

Såhär byggde jag min vanliga bänk men ser iaf vad jag menar med benen mellan vångarna typ. Denna är för ett 300L akvarium men håller på med en till för vårat 540L. Självklart en tjock skiva på toppen etc.

[ATTACH=CONFIG]88659[/ATTACH]

post-7307-14468927878744_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största problemet med bara 4 ben är att dt fattas stöd för långsidan att vila mot. risken är ju att trä böjersig. Om möjlighet finns hade jag försökt göra denna konstruktionen i stål. Tänk på att så fort du jackar som du tänkt är risken mycket större att reglarna klyvs längst med ditt Jack ock bryts vid högt tryck. Hållfastheten minskar dramatiskt när man gör fyrkantiga eller raka snitt i trä spricker lätt längst med ådringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Timebandit: Balkarna ligger i jacken i stolparna. Så om karen väger 1 ton var så blir det 250 kilos tryck rakt ner som överförs från balkarna till stolparna per styck. Gånger två då så klart då det är två kar. Är det att ha flera ben du menar dvs att inte bara ha ben ute i kanterna?

Akut: Jag ser inte någon som helst möjlighet till att en sådan här regel böjer sig :-) Akvariet har ju den trevliga fördelen att den fördelar trycket ytterst jämt över hela ytan som det vilar mot. Det är inte tyngre i mitten, därför blir trycket jämt över hela ytan på balken som den vilar mot. Det är enbart vid punktbelastning som eventuell böjning av reglen är aktuell.

Dina ord om klyvning längs ådringen är noterade dock!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en ny stolpe här istället av två stycken 45x70 reglar. Skulle den vara bättre än mina gamla stolpar med urjackat för balkarna? Den bakre stolpen går hela vägen och agerar rygg som vi fäster balkarna och de små stolpbitarna på. Då vilar inte balkarna längre på urjackade hål som kan försvaga trät och de vilar dessutom på större yta än de 45x45 mm som de vila på innan.

post-5646-14468927879681_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel, du tycker uppenbarligen att jag har 'en sketen kub'. Det kan möjligen vara sant, även om jag har en helt annan uppfattning. Däremot så har jag en riktigt fin hepatus, är det något jag skulle kunna få skänka till Skövde Akvarieförening?

Dock så skulle jag önska att ni byggde en snyggare ställning, ser ju ut som att komma in i en zoobutik;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag har inget emot kuber egentligen :-) Jag har planer på en själv. Men jag tycker de är dåliga på att ge en ordentlig raksträcka för en riktigt aktiv fisk. Jag vill påstå att en simbegärlig fisk kommer trivas betydligt bättre i ett två meters 720 liters akvarium än en 1000 liters kub med 1 meters sidor. då den får en ordentlig sträcka att ta ut sig på.

Den tragiska sanningen är att det kommer nog inte bli salt i dessa två kar i slutändan ändå(gör inget för båda 720 karen här är ändå ramkar vilket är höjden av fulhet). Så om det inte är så att herr Hepatus tycker om 20 graders vatten och kan kan dela livsutrymme med en tokilsken stensnultra har han det nog faktiskt bättre hos dig. Det största tropiska här på föreningen är på blygsamma 170 liter.

Om min egenhändigt hopknopade teori om kuber mot rektangulära kar ovan stämmer dock så kanske din hepatus kan trivs bättre i mitt 250 liters kar här hemma än ditt 275... Jag ska tänka på saken tror jag...

Zoobutik för övrigt? Vilken zoo butik kan du hitta såhär fagra ställningar i?! Äkta furu med naturliga stickor man kan skada sig lite lätt på. Det här blir kanon. Fult som stryk. Man kanske kan klä framsidan någon gång i något vackert material, det vore inte fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...