Gå till innehåll

Red sea Max


Sebbe12

Rekommenderade inlägg

Hej jag undrar bara om det är någon annan som har haft samma problem som jag, jag har 27-28 grader i mitt akvarie utan doppvärmare och jag har bara 21-22 i lägenheten. Det kvittar om jag har lampan igång eller inte...

Jag hade tidigare ett RSM 130D. Denna hade en extrafläkt. När denna gick hade jag en temp på 25 grader. http://www.pwss.se/product.php?productid=12746&cat=1698&page=1

Denna medföljer de senare modellerna av RSM 130D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Extrafläkten kom snabbt fram redan när Mk1 versionen släppts - så den har varit med ett tag - finns säkert som reservdel om du saknar denna.

Men det brukar vara skummarpumpen som värmer, speciellt på de älder versionerna - stäng av den och se om problemet försvinner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bytt ut skummaren till deltec mc500 och båda "sumppumparna" till maxijet 1000 i mitt rsm250 och har inte några problem med värme. Läser man runt lite på forum så är det precis som Greger säger skummarpumpen som värmer mest. Tycker dock det låter väldigt varmt med 27-28 i vattentemp om du bara har runt 21 grader i luften.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma problem men bytte i veckan till tunze och mediabasket och även deras kopp tycker det är dåligt flås i tunze 9002 men tempen gick ner nästan 2 grader.

men saknar nästan draget i den gamla skimmern men skönt med lägre ljudnivå men framför allt lägre temp. i burken som var målet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem...och värst var det på sommaren med 28-29 grader ibland. Löste det genom att köpa en fläkt http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11593&prodid=8290&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D11593, öppna fronten på huven och sätta den på kanten riktad mot ytan. Fick ner tempen till rimlig nivå men avdunstningen ökade markant. Nu har jag puttat i en Tunze 9002 och mediabasket och tempen är stabil på26-27 grader trots att det också sitter en stream i karet nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...