Gå till innehåll

beggat akvarium med vatten och sten???


yjoda

Rekommenderade inlägg

hej alla saltisar.

va häromdagen och köpte ett akvarium från en zoobutik. denna zoobutik hadde akvariume som visningskar. så jag tog med dunkar o tog med allt vatten hem. sög ut all vatten innan jag tog bort bottensubstratet för att få så rent o klart vatten som möjligt. botten substratet fick åka i soptunnan. så från början av flytt tills att allt va klart tog en och en halv timme. jag trodde ju att man skulle ha ett fungerande akvarium med en bra balans i. men så fel jag hadde. akvariumet har nu gått i 2 dagar med bara vatten o sten. alla värden är bra förutom nitraten. ska jag göra nått vatten byte lr ska jag bara låta det sköta sig själv?

mvh mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej alla saltisar.

va häromdagen och köpte ett akvarium från en zoobutik. denna zoobutik hadde akvariume som visningskar. så jag tog med dunkar o tog med allt vatten hem. sög ut all vatten innan jag tog bort bottensubstratet för att få så rent o klart vatten som möjligt. botten substratet fick åka i soptunnan. så från början av flytt tills att allt va klart tog en och en halv timme. jag trodde ju att man skulle ha ett fungerande akvarium med en bra balans i. men så fel jag hadde. akvariumet har nu gått i 2 dagar med bara vatten o sten. alla värden är bra förutom nitraten. ska jag göra nått vatten byte lr ska jag bara låta det sköta sig själv?

mvh mathias

Jag skulle låta det vara och mäta Nitriten (No2) varannan dag. När denna ej är mätbar skulle jag slänga i lite liv t ex i form av snäckor/eremitkräftor och några dagar senare en eller två fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Vänta till att Nitritvärdet når toppen för att sedan vända och nå noll. Jag brukar ha mitt toppvärde ungefär fyra till sex dagar efter starten.

Om du mäter NO2 varannan dag bör du inte missa toppen.

Kan ta allt mellan 2 dagar till 6 veckor är mitt tips.

Den kan även vara i allt från en dag till någon vecka med, om man ens får någon nitrit-topp.

Skulle vänta i någon vecka eller två till med vattenbyte, om inte nitraten börjat dala så hade jag nog bytt minst 75% vatten för att få ner den. Vänta någon vecka till och hålla koll på nitraten, sen hälla i sand om du ska ha det, vänta några dagar, sen försiktigt befolka karet med lite snäckor och andra rengörare. Måttligt eller inget lyse under tiden, beror lite på vad som följt med stenen.

Såna stora vattenbyten gör nog bara gott när man inga djur har i, bakterier och annat sitter ju på och i stenen inte i vattnet.

Se bara till att salthalt och temp är samma som i karet.

Bara min femöring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hep

Ny sand ( med bakterier = levande sand ) gör välldigt mycket när jag startade upp för ett år sedan gjorde jag följande blandade

slat + vatten och sedan väntade jag en vecka köpte sedan en fisk pluss städpatrull som Lasse säger och det innebär sniglar och eremit eller krabbor som jagar alger ett bra sätt att få det att funka

lycka till

Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...