Gå till innehåll

Hur ofta byta RO-anläggning?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Jo,

Har provat "Aqua Medic" och "Aquatic Nature" under de 10+ år jag hållit på. Under de första 6-7 mån presterar de i regel som de ska (antal L/dygn), men sen saktar de ner. Efter ca 1 år tar det runt 14-16h att komma upp i 70L (fylla plastbacken jag använder vid vattenbyte). "Aquatic Nature 190L/dygn". Dvs ganska långt ifrån 190L/dygn. Upplevt detta med 2st av detta märke/modell. Får för mig att kvaliteten blir sämre också, då "röda slem" t.ex. ökar med tiden (oberoende av biomassa/matning), och alger i allmänhet får fotfäste ju sämre anläggningen presterar.

Så, hur ofta antingen byter ni olika filterdelar el köper helt ny?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt brukar man väl byta sediment och kolfiltren en gång om året, membranet brukat väl hålla i runt 3 år.

Naturligtvis beror det på hur mycket vatten det går igenom och hur skitigt invattnet är.

En TDS mätare som man kopplar på vattenledningen (innan och efter osmosen) skvallrar när det är dax å byta.

Har man under 3 bars tryck i ledningen så vill det mycket till om man över huvudtaget får ut den mängd ur osmosen som utlovas.

En boosterpump till osmosen är aldrig fel.

Filtren är värt att byta ut, men själva membranet brukar i regel kosta ungefär samma pengar som en ny anläggning (om man inte har en avancerad sak då).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag köpt/ägt kostar <1000:- så inga alltför avancerade. Jo jag hört det där om att byta vissa delar efter några månader, och sen några andra efter några månader till. Funtar på om det inte helt enkelt är mer ekonomiskt att byta hela klabbet 1 gång/år?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gav 2700:- för min anläggning och den är väldigt enkel att serva och byta delar till. Ett nytt RO-membran till min variant kostar 500 kr, bytes efter tre år, de andra filtren kostar ca 300 kr ihop, bytes varje år. Jag gör ca 8 kubik osmosvatten per år. Att få fram ca 100 liter tar strax under två timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...