Gå till innehåll

Hjälp med mina värden...


jizeta

Rekommenderade inlägg

Har ett RSM 130 med Tunze 9002 skummare och behöver lite hjälp med mina värden

Temp: 26-27

Salinitet: 1.024

KH: 8,5

Alk: 2,9

PO4:~0,75-1,0

NO3: 50

Ph: 7,8

Ca: 330

Mg: 1050

Alla tester är Salifert.

I akvariet lever nu:

2 clowner

1 bicolor blenny

1 salarias

1 mandarin

1 liten blenny jag glömt namnet på

2 korallgobies

1 BTA

1 cylinderros

1 flakväxnde montipora 10x15 cm

1 hystrix 4x6 cm

skivisar

gröna stjärnpolyper

sinularia

lobophyton

xenia

kenyaträd

Har någon nåt tips på hur jag ska kunna få kontroll på de dåliga värdena sam stabilisera dem? Vet NADA om balling och har aldrig tillsatt spårelement.

Vänligen// Jesper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta gör du vattenbyten och hur stora samt vilket salt använder du?

Enklaste sättet att få ordning på värdena är några rejäla vattenbyten under en tid, speciellt i ditt fall med flera värden som behöver putsas på och inte så stort akvarium.

Kör du med Osmos så kan du tillsätta GroTech mineral pro för osmosvatten för att få i mer mineraler och spårämnen.

Kör du med fosfatremover?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använda ett vettigt salt är väl no1, och byta 10-20% vatten en gång i veckan. Till en början iaf.

Salter som jag testat och varit nöjd med är, TropicMarine's Pro salter, Reefers Best, förr var ReefCrystal bra men har tydligen blivit sämre.

Finns mängder där ute se bara till att köpa ett salt som har förhöjda värden av kh, ca och mg.

Sen finns det färdiga produkter för justering av dessa. Dock blir det ganska dyrt med färdiga produkter, men det är en bra början.

Tex TropicMarine Bio Calcium och Bio Magnesium, dock innehåller just dessa två lite karbonater med så dom kan inte användas till att justera upp värden med, enbart till att underhålla och hålla ett jämnt balanserat värde.

Det finns hur mycket som helst att tillgå på denna fronten med, snacka med din handlare vad dom har hemma och rekommenderar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med osmos och fosfatremover (Fauna Marine ULTRA PHOS och ZEOstart). Byter ca. 20%/varannan vecka och matar fiskarna 1 gång/dag och då får de en hel fryst kub artemia eller marinemix alternativt granulat. Ska kolla upp det där GroTech mineral och se om det kan hjälpa mig...

Kom just på en sak apropå fosfaten som är hög trots att jag då kört med "dubbla" removers i ett par veckor utan direkt förändring...har ju inte testat osmosvattnet. Kanske är osmosen som strular...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...