GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Daniels Clownhotell

Featured Replies

Postat

Hej!

TÀnkte starta upp en trÄd nu om mitt Clownhotell som varit igÄng nu i strax över 3 Är. Detta Àr lite utav ett projekt som har varit under stÀndig utveckling och jag har Ànnu inte riktigt kunnat lutat mig tillbaka och kÀnt mig helt nöjd :)

Karet i nulÀget:

post-7295-14468927943666_thumb.jpg

I huvudkaret bor 2 clowner samt en Pictichromis porphyrea och lite sniglar och eremiter. Koraller Àr lite friskt blandat med sps, lps och nÄn mjukis.

Har Ă€ven en krabba vid namn Atergatis Floridus som numera fĂ„r vara i sumpen och hĂ€rja. Sjukt skygg varelse. SĂ„g skymten av den för första gĂ„ngen för bara ett par mĂ„nader sen, men den har gissningsvis funnits med stenen Ă€nda sen start :) Är det nĂ„gon mer som har en sĂ„dan, sĂ„ dela gĂ€rna med er av era erfarenheter!

Sumpen med liten algodling, samt en bild pÄ krabban innan den Äkte ner i sumpen:

post-7295-14468927944258_thumb.jpg

Som karet ser ut i nulÀget sÄ bestÄr tekniken av följande:

LED belysning 36W cree hembygge

WG310 skummare

Egenbyggd överriningsbox i akryl och sump pÄ 25 liter.

1 st Koralia nano streamer

2 st new jet 1200 pumpar, en som sitter i originalfacket dÀr bak och en Àr retur frÄn sumpen.

Sitter Àven en lÄgenergilampa i sumpskÄpet till makroalgerna, som jag kör under nÀtterna :) TÀnkte byta ut mot LEDs jag har liggandes sen.

Mycket av de modifikationer jag gör tenderar till att bli ganska mycket fulmeck och halvfÀrdigt. Detta tÀnkte jag försöka Àndra lite pÄ nu, sÄ det hÀr Àr tÀnkt att bli lite utav en projekttrÄd för att fÄ akvariet att bli lite mer seriöst och ge ett mer fÀrdigt intryck i slutÀndan. Ser ni att jag ÀndÄ börjar slarva och fulmeckar sÄ fÄr ni gÀrna ryta till ;)

I nulÀget sÄ stÄr akvariet pÄ ett skrivbord bredvid datorn i sovrummet, men jag har tröttnat pÄ att inte lyckats fÄ det tillrÀckligt tyst , sÄ den senaste planen för karet Àr att flytta ner det till vardagsrummet istÀllet dÀr ljudnivÄn inte Àr ett problem.

Möbeln till detta Àr för nÀrvarande under konstruktion och Àr nu mÄlad med nÄgon slags fönsterfÀrg jag hittade. Ska anvÀnda mig utav vitlackade hyllplan utvÀndigt. Hade först tÀnkt mÄla hela bÀnken blanksvart men Àr nu mer inne pÄ att ha den vit dÄ det passar bÀttre in i rummet:

post-7295-14468927944086_thumb.jpg

NÀr bÀnken Àr klar sÄ blir nÀsta problem att flytta hela rasket. Jag tyckte det nÀmligen var en toppenidé att limma ihop en revpelare med revkeramik som tÀcker större delen av akvariet! Min kÀnsla nu Àr att det kan bli lite marigt att fÄ ner hÀnderna och lyfta den utan att den trillar isÀr och sprÀcker botten :( Kan bli nödvÀndigt att bryta isÀr den först om möjligt :smiley5:

TÀnkte Àven passa pÄ att skÀra bort de bakre originalfacken i samband med flytten nÀr akvariet ÀndÄ Àr tömt. Blir hela 10 liter extra utrymme för firrarna att simma runt pÄ med den modifikationen! Dessutom blir det lite luftigare kring revpelaren, vilket verkligen kan behövas!

TĂ€nkte Ă€ven sĂ€tta i nĂ„n ny streamer för att ersĂ€tta ena new jet 1200:an nĂ€r jag tar bort bakre facken, sĂ„ tips pĂ„ streamer uppskattas. Är ute efter en ganska liten, men den fĂ„r gĂ€rna vara kraftigare Ă€n koralia nanon :)

Flytten Àr planerad till helgen sÄ en uppdatering lÀr komma dÄ :)

Synpunkter och frÄgor Àr alltid vÀlkommet!

post-7295-14468927943885_thumb.jpg

Postat

Hej

SÄg att du ocksÄ hade en krabba ,kul, min kom med LS den Àr ca 3 cm och grÄ och svart .

har lÀnge försökt fÄnga den,sÄg just att du hade en bild. Snyggt.

Postat
  • Författare

FÄngade min genom att luta ett högt glas mot stenen och agnade med en bit lax i botten. Drog först laxbiten runt kanten pÄ glaset för att fÄ ett ordentligt doftspÄr Ät krabban. Tog bara en timme ungefÀr innan den satt pÄ botten av glaset och inte kunde ta sig upp :) Hade verkligen inte vÀntat mig resultat sÄ snabbt eller ens överhuvudtaget.

Postat

Är pĂ„ resande fot men,skall prova din metod nĂ€r jag kommer hem.

Min krabba Àr mest ute pÄ nÀtterna.Provade med

RÀka i liten pet flaska men det gick den inte pÄ.

Postat

grymt kar och projekt !

ska nog ocksÄ göra liknande med mitt clown hotell sen nÀr jag har mitt större kar igÄng :) gillar iden med bÀnken. SÀger det igen grymt snyggt

Postat
  • Författare

Tackar och bockar för alla trevliga kommentarer! :)

Idag har det blivit mycket gjort med karet. Tog nÀmligen itu med att flytta ner det till vardagsrummet! :ler:

Det gick ganska sÄ mycket enligt planen och inga större missöden skedde.

Började med att ta loss överrinningsboxen för att kunna flytta sumpen, vilket inte gick helt smÀrtfritt pga den tjocka sargen pÄ clownhotellet, sÄ min akrylklÀmma som hÄllit ihop den inre och yttre boxen sprack tyvÀrr, men det Àr sÄnt som ÀndÄ gÄr att fixa.

Den nya bÀnken Àr byggd sÄ att för att fÄ in sumpen sÄ skruvar man bort ena sidan. Hade först tÀnkt ha sidan pÄ plats med magneter, men det gÄr ÀndÄ sÄ smidigt med skruvdragare att fÄ bort om man mÄste flytta pÄ sumpen.

Sump pÄ plats:

post-7295-14468927973081_thumb.jpg

NÀsta steg var att ta itu med sjÀlva huvudkaret :)

Lyckades fÄ upp clownerna i hÄv iaf, men pictichromisen var omöjlig sÄ lÀnge revpelaren var kvar dÄ hÄven vÀldigt lÀtt fastnade i de utstickande korallerna. Revpelaren gick att lyfta ur utan större besvÀr och med den ur sÄ gick det enkelt att plocka ut resten av karets befolkning.

Med det klart och vattnet ur sÄ blev det dags att plocka fram rakbladet! :

post-7295-14468927973254_thumb.jpg

Hade lÀnge velat fÄ bort denna! :skrattar:

Karet pÄ plats. Grumligt som förvÀntat:

post-7295-1446892797343_thumb.jpg

Blev ett vÀldans bök att fÄ igÄng överrinningen dÄ som synes pÄ bilden sÄ blev slangarna för korta nu nÀr karet flyttades till en bÀnk som Àr högre Àn ett skrivbord :smiley5:

Fick skarva pÄ lite slangbitar för att fÄ ihop det. TÀnker ÀndÄ in en svÀng till triton snart sÄ det ska ÀndÄ bytas ut mot pvc-rör.

Lite bilder pÄ hur det blev:

post-7295-14468927972697_thumb.jpg

Är grymt nöjd med resultatet :) Den extra ytan som blev nĂ€r jag tog bort originalfacken behövdes verkligen!

NÄgot jag inte Àr fullt lika nöjd med :smiley9::

post-7295-14468927972897_thumb.jpg

Men det fÄr vÀl bli till att klura ut nÄgot smart sÀtt att gömma undan dom i sumpskÄpet sen :)

post-7295-14468927972277_thumb.jpg

post-7295-1446892797248_thumb.jpg

post-7295-14468927973605_thumb.jpg

post-7295-14468927973784_thumb.jpg

post-7295-14468927973959_thumb.jpg

Ändrat av Danne
fixade bilderna

Postat
  • Författare

Har blivit lite pyssel i helgen med att fixa till LED-belysning till makroalgerna i sumpen. Hade lite grejer över frÄn mitt förra led-bygge som fick komma till anvÀndning pluss en drivare som jag hittade pÄ Elfa.

SÄ hÀr vacker var min förra ramp:smiley9: :

post-7295-14468928039871_thumb.jpg

Den satt monterad under foderluckan och kördes tillsammans med kompaktrören. Valde att bygga en ny seriösare LED-ramp sen nÀr jag rev bort kompaktrören och rensade huven helt.

LED:arna var limmade med vÀrmeledande epoxi men de gick att fÄ loss utan att paja dom genom att slÄ in en kniv med hammare under dem tills de poppade loss.

KylflÀnsar fastskruvade pÄ en aluplatta, LED:arna limmade med vÀrmeledande epoxi. Lödning av LED:arna pÄgÄr, sedan till att löda ihop kablar och sÀtta över krympslang:

post-7295-14468928041276_thumb.jpg

Resultatet blev till slut aningen prydligare Àn det tidigare bygget ;):

post-7295-14468928040684_thumb.jpg

Efter provkörning kunde jag konstarera att det var lite vÀl optimistiskt tÀnkt att kylflÀnsarna skulle klara av att kyla passivt, sÄ en flÀkt blev tvunget att sÀttas dit.

Bygget i Drift:

post-7295-14468928040983_thumb.jpg

• 4 veckor senare...
Postat
  • Författare

Har hÀnt litegrann med akvariet pÄ sistone :) Uppgraderade cirkulationen med en tunze nanostream 6015 och har den tillsammans med en liten koralia pÄ andra sidan bakrutan riktade snett uppÄt mot mitten pÄ framrutan. Det skapar en ganska bra turbulens som jag tror hjÀlper till att hÄlla stenen ren frÄn skrÀp :smiley20:

post-7295-14468928404022_thumb.jpg

Har Àven bytt ut de gröna eheim-slangarna till och frÄn sumpen mot pvc-rör för att det ska se lite stabilare ut. Kommer pÄ mig sjÀlv timmen efter med att fundera över att flytta om lite i sumpen vilket hade varit enkelt om man hade haft kvar de gröna smidiga slangarna istÀllet... :snurrig:

För ett antal mÄnader sedan sÄ hade fosfaten bottnat helt i karet och orsakade en del vÀvnadsdöd pÄ koraller. Synligt pÄ den gula korallen i nedre vÀnstra hörnet pÄ bilden ovan, samt den högst upp till höger. Detta efter allt för frikostigt bruk utav alu-baserad fosfat-remover och vodka:smiley13:

Tillsatte sedan under nĂ„gra veckor dĂ€refter fosfat försiktigt manuellt för att fĂ„ upp nivĂ„n igen. Även nitrat har jag tillsatt lite dĂ„ gĂ€rna gĂ„tt ner till noll.

Har sedan dess lÄtit karet bara gÄ till sig med den fosfaten jag doserat för att fÄ upp en lite hÀlsosammare lÄg-nivÄ utav fosfat i akvariefaunan :)

Tycker nu att den nivÄn bör vara nÄdd och algerna börjar bli lite för frodiga, sÄ jag har tillsatt en lagom dos med jÀrnbaserad remover i en filterstrumpa för att hÄlla nere nivÄn till lagom lÄg-nivÄ. Jag har dock bara saliferts fosfat-test sÄ det blir egentligen mest gissningar om vilken nivÄ jag har :skrattar:

Har Àven slÀngt i en powerhead med fint filter pÄ i sumpen för att fÄ hög circulation pÄ makroalgsodlingen dÀr för att se om vÀxer bÀttre. UpptÀckte att det blev mycket gegg pÄ sumpvÀggarna som kunde skrapas bort och sugas upp utav powerheaden. Blir lite som en algskrubber utav det hela :)

Har bestÀllt lite diverse prylar dÀribland syrestenar utav trÀ. TÀnkte sÄ smÄningom meka ihop en egen skummare för att se om det gÄr att fÄ lite bÀttre Àn min nuvarande wg-310 :)

En del kablar och grenuttag har monterats i sumpskÄpet för att det ska bli lite snyggare. Ligger dock kvar en hel del utanför skÄpet till belysningen dÄ jag inte riktigt har bestÀmt mig för hur jag vill dra om de kablarna och montera dimmer-potentiometern till LED-drivaren.

Karet i helbild:

post-7295-14468928404209_thumb.jpg

• 3 mĂ„nader senare...
Postat
  • Författare

Liten uppdatering! :)

Karet har mest stÄtt och tuffat pÄ de senaste mÄnaderna, har fortfarande lite mycket skrÀpalger, men ingen större fara. Allt levande verkar iaf trivas :)

Började för ett par dagar sedan med att tillsÀtta lite nitrat pÄ kvÀllen nÀr lyset slÀckts för att se om det hjÀlper mot skrÀpalgerna. TillvÀxten hos dem verkar faktiskt ha avtagit nÄgot :)

Fick frÄga pÄ pm om att visa lite om hur överrinningen Àr löst, sÄ hÀr kommer lite bilder pÄ det :smiley20:

post-7295-14468929587315_thumb.jpg

Rören Àr i 20 mm PVC och boxarna i akryl. HÀvert frÄn ytavrinningsboxen i akvariet till boxen utanför, sedan ett avrinningsrör frÄn yttre boxen ner till sumpen. Detta röret sitter en bit upp sÄ att hÀverten aldrig drar luft vid stopp, sÄ den blir sjÀlvstartande efter matning, strömavbrott och liknande. Det Àr böjt sÄ att öppningen Àr riktad nedÄt (syns pÄ bild 2 ovan) för att minska gurglande ljud, samt Àven en öppning upptill sÄ att lite luft ska kunna ta sig in och Àven dÀr minska gurglande ljud.

Kanske inte den bÀsta beskrivningen :ler: Finns dock bra bilder pÄ nÀtet pÄ hur tunzes overflow funkar och Àr uppbyggd och det Àr bland annat utifrÄn de jag byggt.

Den fungerar iaf klockrent i mitt tycke. Startar alltid sjÀlv efter att flödet varit stoppat. Den lÄter inte sÄ vÀrst mycket nu heller, men det kanske inte Àr nÄgot man vill ha i ett rum man sover i kanske :ler:

Kapaciteten Àr gissningsvis 800 liter i timmen. Kör med en New Jet 1200 som returpump och den fÄr jag vrida igen inloppet lite pÄ annars hinner inte överrinningen med.

Den byggdes dock för att vara vÀldigt liten dÄ den den till en början satt i det första facket pÄ de original bakre facken i clownhotellet. fick dremla bort en bit av belysningshuven dock för att hÀvertröret skulle fÄ plats:) Ganska bökigt att fÄ allt pÄ plats. Nu har jag dock tagit bort de bakre facken helt sÄ nu Àr det gott om plats.

Köpte en ny korall för ett tag sedan:)

post-7295-14468929587642_thumb.jpg

HÄller denna rhodactis pÄ att dela sig ?

post-7295-1446892958781_thumb.jpg

Har Àven bytt ut led-belysningen i sumpskÄpet till en 30 watts lÄgenergilampa dÄ jag tycker jag haft noll tillvÀxt pÄ makroalgerna i sumpen och hoppas pÄ att det blir lite bÀttre nu.

post-7295-14468929587984_thumb.jpg

Nu borde jag nog gÄ och tömma skummarkoppen ;)

post-7295-14468929587137_thumb.jpg

• 1 Ă„r senare...
Postat
  • Författare

Dags för en liten uppdatering kÀnner jag dÄ det gÄtt nÀstan 2 Är sedan sist!

Det har egentligen inte hÀnt sÄ vÀrst mycket under denna tiden förutom att jag tragiskt nog fick uppleva mitt första dödsfall hos en saltvattensfisk dÄ min Pictichromis gick bort efter att ha varit risig en lÀngre period :ledsen:

Den var i min Àgo i cirka 4-5 Är och jag vill Ätminstone tro att han hade en hygglig tillvaro och att det var Äldern som slutligen tog ut sin rÀtt. Clownfiskarna som jag haft sedan starten för en 6-7 Är sedan Àr dock fortfarande vid god vigör :smiley20:

Vad betrÀffar vattenvÀrden har jag med tiden i stort sett helt slutat mÀta. Salthalten kollar jag dock vid vattenbyten, men dropptester och dylikt har nog inte varit framme pÄ nÄt Är.

Tillsatser brukar jag försöka slÀnga i 20 ml balling om dagen av varje, men det hÀnder att det gÄr veckor mellan ocksÄ...

Resultatet Àr dock förbryllande nog att trots att jag knappt rör karet sÄ vÀxer det pÄ bra och alla koraller ser ut att trivas!

Lite bilder pÄ karet:

post-7295-14468935738921_thumb.jpg

Det har vuxit pÄ ganska bra ser man om man jÀmför med bilder frÄn tidigare poster :smiley20:

Detta Àr vÀl egentligen inte den aquascape jag drömt om, men tycker det Àr ett lite coolt experiment att bara lÄta allt vÀxa hejvilt i den riktning de sjÀlva önskar :skrattar:

Korallen till höger har vÀxt ut ifrÄn revpelaren och sitter nu Àven fast mot glaset:

post-7295-14468935739092_thumb.jpg

Lite blandat pÄ nÀra hÄll:

post-7295-14468935738116_thumb.jpg

Som synes upprÀtthÄller jag inget avstÄnd mellan korallerna. Detta verkar de sköta alldeles utmÀrkt sjÀlva utan min inblandning :smiley20:

Den fraggning av koraller som sker har jag utvecklat en metod för att utföra med hjÀlp utav algmagneten...

post-7295-14468935737732_thumb.jpg

Metoden gÄr ut pÄ att det som vÀxer för nÀra glaset bryts av nÀr jag slÄr i dem med algmagneten :skrattar: Ovan var det en hysterix som vÄgat sig ut lite för lÄngt!

Helbild pÄ akvariet med bÀnken:

post-7295-14468935737371_thumb.jpg

Jag har fÄtt bort kabelhÀrvan som lÄg pÄ golvet sÄ nu Àr det lite behagligare att se.

Men det blev mycket kablar i sumpskÄpet:

post-7295-14468935738342_thumb.jpg

Meckade ihop en liten arduino som rampar upp och ner ljusstyrkan vid morgon/kvÀll, vilket blev ett helt lyckat bygge!

post-7295-14468935738539_thumb.jpg

Det Àr precis halvtimmen innan akvariet ska slÀckas helt och ljuset sakta och behagligt dimmas ner och slutligen slÀcks helt som jag tycker att akvariet Àr som snyggast att kolla pÄ :)

Slaktade Àven en golvflÀkt vars galler jag tyckte passade bra över flÀktarna i huven:

post-7295-14468935738729_thumb.jpg

Ber om ursÀkt för att det Àr kass kvalitet pÄ bilderna men det Àr ganska svÄrt att fÄ till bra med mobilkameran

Har inte sÄ mycket planerat för karet i nulÀget utan det fÄr stÄ och puttra vidare. En ny osmos behöver dock införskaffas samt ballingpreparat. KÀnns dock lite trÄkigt att Äka in till en saltbutik nÀr man svÄrligen fÄr plats med nÄgra nya inköp i korallvÀg :skrattar:

Jag var ett tag inne pÄ att skaffa ett större kar, men sÄ försatte jag mig i den sitsen att jag började plugga, sÄ det kanske jag vÀntar med. Man fÄr se om man kan hÄlla sig :)

post-7295-14468935737915_thumb.jpg

post-7295-14468935739259_thumb.jpg

post-7295-14468935739431_thumb.jpg

Postat

Ser riktigt bra ut! Min grabb har fÄtt ett sÄnt kar, har du nÄgra tips kring LED-installation i huven?

Postat
  • Författare
Ser riktigt bra ut! Min grabb har fÄtt ett sÄnt kar, har du nÄgra tips kring LED-installation i huven?

Tackar :) Jo, med installation av LED sÄ kom iallafall jag fram till att den enda vettiga utvÀgen, om man vill anvÀnda sig utav originalhuven, Àr att rensa den pÄ precis all gammal elektronik och sedan kapa bort sÄ mycket plast som möjligt som Àr i vÀgen sÄ att det blir lite utrymme.

Original stÀnkskyddet smÀlte pÄ ett stÀlle för mig nÀr ett kompaktlysrör pajade sÄ det fick kastas, sÄ jag har limmat dit plexi istÀllet dÀr det satt och sedan monterat ledarna ovanifrÄn i utrymmet som blev.

SÄ hÀr ser det ut frÄn akvariet sett:

post-7295-14468935743229_thumb.jpg

Kanske denna bilden inte sÀger sÄ mycket, men jag har iallafall utnyttjat det fyrkantiga utrymmet dÀr originalrören satt. Det kan vara sÄ att mitt plexi tÀcker lÀngre bakÄt akvariet Àn vad original plasten gjorde. Kommer inte riktigt ihÄg hur det sÄg ut ifrÄn början :)

SÄ hÀr ser det ut ovanifrÄn:

post-7295-14468935743755_thumb.jpg

LED:arna Àr monterade pÄ 3 lÄnga kylflÀnsar som jag sedan bara skjuts in i hÄllare som jag böjt till av aluminium och satt fast pÄ sidorna.

SÄ det Àr en ganska pillrig lösning detta och jag tror inte direkt det finns nÄgra jÀttesmidiga genvÀgar, men denna lösningen tycker jag blev helt okej iallafall.

Mitt tidigare försök syns överst i post #9, men den lyste ju mest upp omrÄdet vid framrutan pÄ akvariet och dÀr vill man ju inte ha ljuset, sÄ den lösningen rekommenderar jag ej :) Den krÀvde dessutom en hel del byggande.

SÄ jag har tyvÀrr inga tips som gör det hela superenkelt, utan detta Àr den lösningen jag tyckte verkade bÀst dÄ och jag har faktiskt inte kommit pÄ nÄgot jag skulle gjort annorlunda sÄ hÀr nÀstan 3 Är efter heller :)

@LN21 Tackar! Jag kommer tyvÀrr inte ihÄg vÄglÀngderna och jag tror inte jag sparat den informationen nÄgonstans. Det Àr dock Rapid Leds 12 Ultra premium kit, 6 blÄ, 6 vita.

http://www.rapidled.com/12-ultra-premium-led-diy-kit-with-dimmable-drivers/

Det inhandlades för ungefÀr 3 Är sen och de kan ju ha Àndrat LED:arna som ingÄr i kittet, sÄ jag vet faktiskt inte om de som listas dÀr Àr de jag har :snurrig:

Balansen mellan vitt och blÄtt faller iallafall mig ganska vÀl i smaken. Kanske en aning mer blÄtt vore snyggt om man skulle vara extremt petig, men det Àr helt okej ÀndÄ. Trodde 36w skulle vara i klenaste laget, men det verkar vara ganska lagom ÀndÄ :)

• 9 mĂ„nader senare...
Postat
  • Författare

Dags igen för en liten uppdatering!

Akvariet hade under de senaste mÄnaderna fÄtt sköta sig sjÀlvt i stort sett med i stort sett endast pÄfyllning av avdunstat vatten och nÄgon enstaka rensning av caulerpa. Till slut började det dock se allt för illa ut och eftersom det var sÄ fullproppat med den massiva revpelaren och alltför vildvuxna koraller sÄ att man knappt fick ner hÀnderna sÄ blev det igÄr Àntligen dags för en större rensning :smug:

Jag började med att rensa lite bland algerna och nÀr jag var klar med det sÄ hade ja nÀstan fyllt ett litermÄtt :redface-new: 

Efter att ha knackat loss de koraller som vÀxt ut mot glaset frÄn revpelaren sÄ gick den att lyfta ur. Det Àr en ganska lÀskig manöver dÄ det inte vore kul om revcementet som hÄller ihop den skulle slÀppa nÀr man lyfter den ovanför akvariet!

HÀrnÀst sÄ Äkte hammaren fram, vilket visade sig vara det ultimata verktyget för att bÄde knacka isÀr revpelaren och till att fragga koraller :rapture:

hink.thumb.jpg.c73c15e59f4642ba0c9d5120d

UngefÀr en halv hink med korallskelett och koraller att slÀnga blev resultatet :smug:

Den aquscape man lÀngtat efter nÀr man haft ett sÄ hÀr pass trÄngt kar Àr ju sjÀlvfallet en mer öppen och lÀttskött sÄdan! Ganska nöjd med resultatet:

bild1.thumb.jpg.e2b36fc52e2aaaaa0d0dfa7d

bild2.thumb.jpg.6a1a1ce8f381127ced72e3bf

Jag fick med fraggar av samtliga koraller vilka placerats ut i diverse hÄligheter i stenarna, sÄ nu Àr planen att bara luta sig tillbaka och lÄta livet i akvariet pÄbörja en ny cykel av tillvÀxt!  :smug:

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Det blev en liten tripp till Triton hÀrom dagen dÀr bland annat en ny osmos inhandlades, vilket var pÄ tiden dÄ min gamla gÄtt nÄgra Är för lÀnge.

Tog Àven och skaffade lite nya invÄnare: 1.thumb.jpg.0e12b61e469e94fd42c0436e8816

En Okinawa goby samt en putsarrÀka, ett par turbosar och eremiter. KÀnns trevligt med lite liv och rörelse i karet :)

Okinawa gobyn Àr ett hÀrligt tillskott :)  Verkar gÄ hur bra som helst ihop med clownerna...

Jag har bara fÄtt den att kÀka frysmat Àn sÄ lÀnge men skulle gÀrna vilja att den accepterade granulat...

Kanske nÄn vet om de brukar gÄ att fÄ dem att Àta Àven det?

Idag sÄ limmade jag Àven dit linserna som jag en gÄng i tiden fick med LED:arna bara för att testa lite hur det ser ut. Det blev en ganska ordentlig skillnad faktiskt. Man slipper det enorma ströljuset som lÀckt ut Ät sidorna och det blev lite hÀftigare kontrast i karet, men jag saknar ÀndÄ det dÀr lite vitare ljuset som var innan för nu kÀnns ljuset mycket gulare av nÄgon anledning.

Kan ju vara jag som brÀnt sönder ögonen ocksÄ för jag limmade de första med led:arna igÄng :tan:

2.thumb.jpg.08854661f38b2c37b6712fe073a6

Ganska ordentlig skillnad mot bilder i tidigare poster tycker jag... Har Àven skickat i lite korallkross pÄ sidorna, men osÀker pÄ om jag gillar det sÄ fÄr se om det fÄr vara kvar.  

• 9 mĂ„nader senare...
Postat
  • Författare

Hej igen!

Nu tycker jag att det Àr dags för en utav mina smÄ sÀllsynta uppdateringar :)

Sedan min senaste uppdatering har karet tuffat pÄ riktigt stabilt!

Har nog inte mÀtt sedan i vÄras tror jag sÄ igÄr blev det lite mÀtningar:

Salthalt: 1.025

temp: 25

KH: 3,5

Ca: 420

Mg: 1320

No3: 1-5

Po4: GÄr ej att se nÄt pÄ mitt salifert, antagligen ej nollat Ätminstone eftersom koraller ser bra ut och jag ej kör remover eller liknande

pH 7,7  Salifert. Gillar inte riktigt graderingen i fÀrgskalan pÄ denna sÄ detta vÀrdet Àr jag inte alls sÄ sÀker pÄ.

Som synes Àr KH helt Ät skogen. Jag har doserat upp och ska försöka skÀrpa mig lite med disciplinen att tillsÀtta balling. Gör detta manuellt och efter nÄgra Är sÄ blir det lÀtt att man slarvar :)

Hade planer pÄ att meka ihop en doserpump av lite skrot jag samlat pÄ mig men kom inte sÄ lÄngt dÄ man har en del andra projekt som tar energi :)

SÄ hÀr ser karet ut nu :)   Korallerna vÀxer och trivs!

DSC_0085.JPG

Alla fiskarna och de andra djuren ser pigga och krya ut :)

Hittade kvitto nÀr jag sorterade papper och sÄg att karet inhandlades för lite över sju Är sedan sÄ med detta vet jag att mina Clownfiskar nu överlevt sju Är under min omvÄrdnad :) 

Är vĂ€ldigt nöjd för tillfĂ€llet med detta akvariet! Det bara gĂ„r och gĂ„r och ser lika bra ut varje dag ljuset tĂ€nds :) Minimalt med underhĂ„ll. Byter vatten kanske en gĂ„ng i mĂ„naden och behöver knappt skrapa rutorna ens :)

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Idag kom det till min stora glÀdje ett paket pÄ posten vilket innehöll en Coral Box  S150 skummare :) 

Den Àr ganska mycket större Àn min gamla Boyu wg-310 men den passade in precis dÀr jag ville ha den, nÀmligen dÀr vattnet frÄn akvariet precis kommer ut efter att passerat biobollarna.

DSC_0131.JPG

Det ska bli vÀldigt intressant att följa hur denna presterar :)  Min observation sÄ hÀr lÄngt Àr att det Àr en enorm skillnad pÄ microbubblorna som produceras av denna med sin nÄlhjuls impeller jÀmfört med vad wg-310:an producerar!

Kvaliteten kÀnns helt okej, enda strulet var att vissa av hÄlen i akrylfÀstena var för grunt gÀngade sÄ man fick anvÀnda en del vÄld för att fÄ i nylonskruvarna. Tror den lÄter lite mindre Àn wg-310:an ocksÄ sÄ det Àr ju alltid bra :)

Det var lite grövre slang till luften pÄ denna ocksÄ sÄ jag kan inte anvÀnda min lÄnga slang som Àr dragen ut ifrÄn sumpskÄpet och tvÀrsöver rummet till ventilationen. Ska se över möjligheten att dra vp-rör dit istÀllet o dra friskluft ifrÄn istÀllet.

Postat

Kan inte lĂ„ta bli att fundera. Hur lĂ„ng Ă€r slangen för luftinsuget till gamla skummaren och dess dimension? Är det den som man ser ligga pĂ„ blĂ„ filtret? En 6/4? Är den dragen genom hela rummet sĂ„ lĂ€r den strypa tilluften en hel del. Prova att blĂ„s i slangen/rören och bilda dig uppfattning sĂ„ att du har bra tillflöde pĂ„ luft.

Ändrat av Linnex

Postat
  • Författare
5 minuter sedan, Linnex sa:

Kan inte lĂ„ta bli att fundera. Hur lĂ„ng Ă€r slangen för luftinsuget till gamla skummaren och dess dimension? Är det den som man ser ligga pĂ„ blĂ„ filtret? En 6/4? Är den dragen genom hela rummet sĂ„ lĂ€r den strypa tilluften en hel del. Prova att blĂ„s i slangen/rören och bilda dig uppfattning sĂ„ att du har bra tillflöde pĂ„ luft.

Japp 6/4 Àr dimensionen och dess lÀngd Àr ca 4 meter.  Inte extremt lÄngt ÀndÄ, men var faktiskt vÀldigt skeptisk nÀr jag drog den till gamla skummaren att det skulle fungera, men det gjorde det helt utan problem. Verkade inte strypa sÄ mycket faktiskt för WG-310:an :)

Tror det Àr nÄgon typ 8 mm slang som passar pÄ nya skummaren o det har jag inte hemma och kommer nog faktiskt satsa pÄ vp-rör direkt istÀllet för att riskera att köpa hem en slang bara för att upptÀcka att det stryps för mycket och inte fungerar med denna skummaren :)

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.