Postat 15 januari 201313 Ă„r Hej! TĂ€nkte starta upp en trĂ„d nu om mitt Clownhotell som varit igĂ„ng nu i strax över 3 Ă„r. Detta Ă€r lite utav ett projekt som har varit under stĂ€ndig utveckling och jag har Ă€nnu inte riktigt kunnat lutat mig tillbaka och kĂ€nt mig helt nöjd Karet i nulĂ€get: I huvudkaret bor 2 clowner samt en Pictichromis porphyrea och lite sniglar och eremiter. Koraller Ă€r lite friskt blandat med sps, lps och nĂ„n mjukis. Har Ă€ven en krabba vid namn Atergatis Floridus som numera fĂ„r vara i sumpen och hĂ€rja. Sjukt skygg varelse. SĂ„g skymten av den för första gĂ„ngen för bara ett par mĂ„nader sen, men den har gissningsvis funnits med stenen Ă€nda sen start Ăr det nĂ„gon mer som har en sĂ„dan, sĂ„ dela gĂ€rna med er av era erfarenheter! Sumpen med liten algodling, samt en bild pĂ„ krabban innan den Ă„kte ner i sumpen: Som karet ser ut i nulĂ€get sĂ„ bestĂ„r tekniken av följande: LED belysning 36W cree hembygge WG310 skummare Egenbyggd överriningsbox i akryl och sump pĂ„ 25 liter. 1 st Koralia nano streamer 2 st new jet 1200 pumpar, en som sitter i originalfacket dĂ€r bak och en Ă€r retur frĂ„n sumpen. Sitter Ă€ven en lĂ„genergilampa i sumpskĂ„pet till makroalgerna, som jag kör under nĂ€tterna TĂ€nkte byta ut mot LEDs jag har liggandes sen. Mycket av de modifikationer jag gör tenderar till att bli ganska mycket fulmeck och halvfĂ€rdigt. Detta tĂ€nkte jag försöka Ă€ndra lite pĂ„ nu, sĂ„ det hĂ€r Ă€r tĂ€nkt att bli lite utav en projekttrĂ„d för att fĂ„ akvariet att bli lite mer seriöst och ge ett mer fĂ€rdigt intryck i slutĂ€ndan. Ser ni att jag Ă€ndĂ„ börjar slarva och fulmeckar sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna ryta till I nulĂ€get sĂ„ stĂ„r akvariet pĂ„ ett skrivbord bredvid datorn i sovrummet, men jag har tröttnat pĂ„ att inte lyckats fĂ„ det tillrĂ€ckligt tyst , sĂ„ den senaste planen för karet Ă€r att flytta ner det till vardagsrummet istĂ€llet dĂ€r ljudnivĂ„n inte Ă€r ett problem. Möbeln till detta Ă€r för nĂ€rvarande under konstruktion och Ă€r nu mĂ„lad med nĂ„gon slags fönsterfĂ€rg jag hittade. Ska anvĂ€nda mig utav vitlackade hyllplan utvĂ€ndigt. Hade först tĂ€nkt mĂ„la hela bĂ€nken blanksvart men Ă€r nu mer inne pĂ„ att ha den vit dĂ„ det passar bĂ€ttre in i rummet: NĂ€r bĂ€nken Ă€r klar sĂ„ blir nĂ€sta problem att flytta hela rasket. Jag tyckte det nĂ€mligen var en toppenidĂ© att limma ihop en revpelare med revkeramik som tĂ€cker större delen av akvariet! Min kĂ€nsla nu Ă€r att det kan bli lite marigt att fĂ„ ner hĂ€nderna och lyfta den utan att den trillar isĂ€r och sprĂ€cker botten Kan bli nödvĂ€ndigt att bryta isĂ€r den först om möjligt TĂ€nkte Ă€ven passa pĂ„ att skĂ€ra bort de bakre originalfacken i samband med flytten nĂ€r akvariet Ă€ndĂ„ Ă€r tömt. Blir hela 10 liter extra utrymme för firrarna att simma runt pĂ„ med den modifikationen! Dessutom blir det lite luftigare kring revpelaren, vilket verkligen kan behövas! TĂ€nkte Ă€ven sĂ€tta i nĂ„n ny streamer för att ersĂ€tta ena new jet 1200:an nĂ€r jag tar bort bakre facken, sĂ„ tips pĂ„ streamer uppskattas. Ăr ute efter en ganska liten, men den fĂ„r gĂ€rna vara kraftigare Ă€n koralia nanon Flytten Ă€r planerad till helgen sĂ„ en uppdatering lĂ€r komma dĂ„ Synpunkter och frĂ„gor Ă€r alltid vĂ€lkommet!
Postat 15 januari 201313 Är Hej SÄg att du ocksÄ hade en krabba ,kul, min kom med LS den Àr ca 3 cm och grÄ och svart .har lÀnge försökt fÄnga den,sÄg just att du hade en bild. Snyggt.
Postat 16 januari 201313 Är Författare FÄngade min genom att luta ett högt glas mot stenen och agnade med en bit lax i botten. Drog först laxbiten runt kanten pÄ glaset för att fÄ ett ordentligt doftspÄr Ät krabban. Tog bara en timme ungefÀr innan den satt pÄ botten av glaset och inte kunde ta sig upp Hade verkligen inte vÀntat mig resultat sÄ snabbt eller ens överhuvudtaget.
Postat 16 januari 201313 Ă„r Ăr pĂ„ resande fot men,skall prova din metod nĂ€r jag kommer hem.Min krabba Ă€r mest ute pĂ„ nĂ€tterna.Provade medRĂ€ka i liten pet flaska men det gick den inte pĂ„.
Postat 17 januari 201313 Är grymt kar och projekt !ska nog ocksÄ göra liknande med mitt clown hotell sen nÀr jag har mitt större kar igÄng gillar iden med bÀnken. SÀger det igen grymt snyggt
Postat 17 januari 201313 Ă„r Författare Tackar och bockar för alla trevliga kommentarer! Idag har det blivit mycket gjort med karet. Tog nĂ€mligen itu med att flytta ner det till vardagsrummet! Det gick ganska sĂ„ mycket enligt planen och inga större missöden skedde. Började med att ta loss överrinningsboxen för att kunna flytta sumpen, vilket inte gick helt smĂ€rtfritt pga den tjocka sargen pĂ„ clownhotellet, sĂ„ min akrylklĂ€mma som hĂ„llit ihop den inre och yttre boxen sprack tyvĂ€rr, men det Ă€r sĂ„nt som Ă€ndĂ„ gĂ„r att fixa.Den nya bĂ€nken Ă€r byggd sĂ„ att för att fĂ„ in sumpen sĂ„ skruvar man bort ena sidan. Hade först tĂ€nkt ha sidan pĂ„ plats med magneter, men det gĂ„r Ă€ndĂ„ sĂ„ smidigt med skruvdragare att fĂ„ bort om man mĂ„ste flytta pĂ„ sumpen.Sump pĂ„ plats:NĂ€sta steg var att ta itu med sjĂ€lva huvudkaret Lyckades fĂ„ upp clownerna i hĂ„v iaf, men pictichromisen var omöjlig sĂ„ lĂ€nge revpelaren var kvar dĂ„ hĂ„ven vĂ€ldigt lĂ€tt fastnade i de utstickande korallerna. Revpelaren gick att lyfta ur utan större besvĂ€r och med den ur sĂ„ gick det enkelt att plocka ut resten av karets befolkning. Med det klart och vattnet ur sĂ„ blev det dags att plocka fram rakbladet! :Hade lĂ€nge velat fĂ„ bort denna! Karet pĂ„ plats. Grumligt som förvĂ€ntat:Blev ett vĂ€ldans bök att fĂ„ igĂ„ng överrinningen dĂ„ som synes pĂ„ bilden sĂ„ blev slangarna för korta nu nĂ€r karet flyttades till en bĂ€nk som Ă€r högre Ă€n ett skrivbord Fick skarva pĂ„ lite slangbitar för att fĂ„ ihop det. TĂ€nker Ă€ndĂ„ in en svĂ€ng till triton snart sĂ„ det ska Ă€ndĂ„ bytas ut mot pvc-rör.Lite bilder pĂ„ hur det blev:Ăr grymt nöjd med resultatet Den extra ytan som blev nĂ€r jag tog bort originalfacken behövdes verkligen!NĂ„got jag inte Ă€r fullt lika nöjd med :Men det fĂ„r vĂ€l bli till att klura ut nĂ„got smart sĂ€tt att gömma undan dom i sumpskĂ„pet sen Ăndrat 17 januari 201313 Ă„r av Danne fixade bilderna
Postat 20 januari 201313 Är Författare Har blivit lite pyssel i helgen med att fixa till LED-belysning till makroalgerna i sumpen. Hade lite grejer över frÄn mitt förra led-bygge som fick komma till anvÀndning pluss en drivare som jag hittade pÄ Elfa.SÄ hÀr vacker var min förra ramp:smiley9: :Den satt monterad under foderluckan och kördes tillsammans med kompaktrören. Valde att bygga en ny seriösare LED-ramp sen nÀr jag rev bort kompaktrören och rensade huven helt.LED:arna var limmade med vÀrmeledande epoxi men de gick att fÄ loss utan att paja dom genom att slÄ in en kniv med hammare under dem tills de poppade loss.KylflÀnsar fastskruvade pÄ en aluplatta, LED:arna limmade med vÀrmeledande epoxi. Lödning av LED:arna pÄgÄr, sedan till att löda ihop kablar och sÀtta över krympslang:Resultatet blev till slut aningen prydligare Àn det tidigare bygget :Efter provkörning kunde jag konstarera att det var lite vÀl optimistiskt tÀnkt att kylflÀnsarna skulle klara av att kyla passivt, sÄ en flÀkt blev tvunget att sÀttas dit.Bygget i Drift:
Postat 15 februari 201312 Ă„r Författare Har hĂ€nt litegrann med akvariet pĂ„ sistone Uppgraderade cirkulationen med en tunze nanostream 6015 och har den tillsammans med en liten koralia pĂ„ andra sidan bakrutan riktade snett uppĂ„t mot mitten pĂ„ framrutan. Det skapar en ganska bra turbulens som jag tror hjĂ€lper till att hĂ„lla stenen ren frĂ„n skrĂ€p Har Ă€ven bytt ut de gröna eheim-slangarna till och frĂ„n sumpen mot pvc-rör för att det ska se lite stabilare ut. Kommer pĂ„ mig sjĂ€lv timmen efter med att fundera över att flytta om lite i sumpen vilket hade varit enkelt om man hade haft kvar de gröna smidiga slangarna istĂ€llet... För ett antal mĂ„nader sedan sĂ„ hade fosfaten bottnat helt i karet och orsakade en del vĂ€vnadsdöd pĂ„ koraller. Synligt pĂ„ den gula korallen i nedre vĂ€nstra hörnet pĂ„ bilden ovan, samt den högst upp till höger. Detta efter allt för frikostigt bruk utav alu-baserad fosfat-remover och vodka:smiley13: Tillsatte sedan under nĂ„gra veckor dĂ€refter fosfat försiktigt manuellt för att fĂ„ upp nivĂ„n igen. Ăven nitrat har jag tillsatt lite dĂ„ gĂ€rna gĂ„tt ner till noll. Har sedan dess lĂ„tit karet bara gĂ„ till sig med den fosfaten jag doserat för att fĂ„ upp en lite hĂ€lsosammare lĂ„g-nivĂ„ utav fosfat i akvariefaunan Tycker nu att den nivĂ„n bör vara nĂ„dd och algerna börjar bli lite för frodiga, sĂ„ jag har tillsatt en lagom dos med jĂ€rnbaserad remover i en filterstrumpa för att hĂ„lla nere nivĂ„n till lagom lĂ„g-nivĂ„. Jag har dock bara saliferts fosfat-test sĂ„ det blir egentligen mest gissningar om vilken nivĂ„ jag har Har Ă€ven slĂ€ngt i en powerhead med fint filter pĂ„ i sumpen för att fĂ„ hög circulation pĂ„ makroalgsodlingen dĂ€r för att se om vĂ€xer bĂ€ttre. UpptĂ€ckte att det blev mycket gegg pĂ„ sumpvĂ€ggarna som kunde skrapas bort och sugas upp utav powerheaden. Blir lite som en algskrubber utav det hela Har bestĂ€llt lite diverse prylar dĂ€ribland syrestenar utav trĂ€. TĂ€nkte sĂ„ smĂ„ningom meka ihop en egen skummare för att se om det gĂ„r att fĂ„ lite bĂ€ttre Ă€n min nuvarande wg-310 En del kablar och grenuttag har monterats i sumpskĂ„pet för att det ska bli lite snyggare. Ligger dock kvar en hel del utanför skĂ„pet till belysningen dĂ„ jag inte riktigt har bestĂ€mt mig för hur jag vill dra om de kablarna och montera dimmer-potentiometern till LED-drivaren.Karet i helbild:
Postat 23 maj 201312 Är Författare Liten uppdatering! Karet har mest stÄtt och tuffat pÄ de senaste mÄnaderna, har fortfarande lite mycket skrÀpalger, men ingen större fara. Allt levande verkar iaf trivas Började för ett par dagar sedan med att tillsÀtta lite nitrat pÄ kvÀllen nÀr lyset slÀckts för att se om det hjÀlper mot skrÀpalgerna. TillvÀxten hos dem verkar faktiskt ha avtagit nÄgot Fick frÄga pÄ pm om att visa lite om hur överrinningen Àr löst, sÄ hÀr kommer lite bilder pÄ det Rören Àr i 20 mm PVC och boxarna i akryl. HÀvert frÄn ytavrinningsboxen i akvariet till boxen utanför, sedan ett avrinningsrör frÄn yttre boxen ner till sumpen. Detta röret sitter en bit upp sÄ att hÀverten aldrig drar luft vid stopp, sÄ den blir sjÀlvstartande efter matning, strömavbrott och liknande. Det Àr böjt sÄ att öppningen Àr riktad nedÄt (syns pÄ bild 2 ovan) för att minska gurglande ljud, samt Àven en öppning upptill sÄ att lite luft ska kunna ta sig in och Àven dÀr minska gurglande ljud.Kanske inte den bÀsta beskrivningen Finns dock bra bilder pÄ nÀtet pÄ hur tunzes overflow funkar och Àr uppbyggd och det Àr bland annat utifrÄn de jag byggt.Den fungerar iaf klockrent i mitt tycke. Startar alltid sjÀlv efter att flödet varit stoppat. Den lÄter inte sÄ vÀrst mycket nu heller, men det kanske inte Àr nÄgot man vill ha i ett rum man sover i kanske Kapaciteten Àr gissningsvis 800 liter i timmen. Kör med en New Jet 1200 som returpump och den fÄr jag vrida igen inloppet lite pÄ annars hinner inte överrinningen med.Den byggdes dock för att vara vÀldigt liten dÄ den den till en början satt i det första facket pÄ de original bakre facken i clownhotellet. fick dremla bort en bit av belysningshuven dock för att hÀvertröret skulle fÄ plats:) Ganska bökigt att fÄ allt pÄ plats. Nu har jag dock tagit bort de bakre facken helt sÄ nu Àr det gott om plats.Köpte en ny korall för ett tag sedan:)HÄller denna rhodactis pÄ att dela sig ?Har Àven bytt ut led-belysningen i sumpskÄpet till en 30 watts lÄgenergilampa dÄ jag tycker jag haft noll tillvÀxt pÄ makroalgerna i sumpen och hoppas pÄ att det blir lite bÀttre nu.Nu borde jag nog gÄ och tömma skummarkoppen
Postat 4 april 201510 Är Författare Dags för en liten uppdatering kÀnner jag dÄ det gÄtt nÀstan 2 Är sedan sist! Det har egentligen inte hÀnt sÄ vÀrst mycket under denna tiden förutom att jag tragiskt nog fick uppleva mitt första dödsfall hos en saltvattensfisk dÄ min Pictichromis gick bort efter att ha varit risig en lÀngre period Den var i min Àgo i cirka 4-5 Är och jag vill Ätminstone tro att han hade en hygglig tillvaro och att det var Äldern som slutligen tog ut sin rÀtt. Clownfiskarna som jag haft sedan starten för en 6-7 Är sedan Àr dock fortfarande vid god vigör Vad betrÀffar vattenvÀrden har jag med tiden i stort sett helt slutat mÀta. Salthalten kollar jag dock vid vattenbyten, men dropptester och dylikt har nog inte varit framme pÄ nÄt Är.Tillsatser brukar jag försöka slÀnga i 20 ml balling om dagen av varje, men det hÀnder att det gÄr veckor mellan ocksÄ... Resultatet Àr dock förbryllande nog att trots att jag knappt rör karet sÄ vÀxer det pÄ bra och alla koraller ser ut att trivas! Lite bilder pÄ karet:Det har vuxit pÄ ganska bra ser man om man jÀmför med bilder frÄn tidigare poster Detta Àr vÀl egentligen inte den aquascape jag drömt om, men tycker det Àr ett lite coolt experiment att bara lÄta allt vÀxa hejvilt i den riktning de sjÀlva önskar Korallen till höger har vÀxt ut ifrÄn revpelaren och sitter nu Àven fast mot glaset:Lite blandat pÄ nÀra hÄll:Som synes upprÀtthÄller jag inget avstÄnd mellan korallerna. Detta verkar de sköta alldeles utmÀrkt sjÀlva utan min inblandning Den fraggning av koraller som sker har jag utvecklat en metod för att utföra med hjÀlp utav algmagneten...Metoden gÄr ut pÄ att det som vÀxer för nÀra glaset bryts av nÀr jag slÄr i dem med algmagneten Ovan var det en hysterix som vÄgat sig ut lite för lÄngt!Helbild pÄ akvariet med bÀnken:Jag har fÄtt bort kabelhÀrvan som lÄg pÄ golvet sÄ nu Àr det lite behagligare att se. Men det blev mycket kablar i sumpskÄpet:Meckade ihop en liten arduino som rampar upp och ner ljusstyrkan vid morgon/kvÀll, vilket blev ett helt lyckat bygge!Det Àr precis halvtimmen innan akvariet ska slÀckas helt och ljuset sakta och behagligt dimmas ner och slutligen slÀcks helt som jag tycker att akvariet Àr som snyggast att kolla pÄ Slaktade Àven en golvflÀkt vars galler jag tyckte passade bra över flÀktarna i huven:Ber om ursÀkt för att det Àr kass kvalitet pÄ bilderna men det Àr ganska svÄrt att fÄ till bra med mobilkameranHar inte sÄ mycket planerat för karet i nulÀget utan det fÄr stÄ och puttra vidare. En ny osmos behöver dock införskaffas samt ballingpreparat. KÀnns dock lite trÄkigt att Äka in till en saltbutik nÀr man svÄrligen fÄr plats med nÄgra nya inköp i korallvÀg Jag var ett tag inne pÄ att skaffa ett större kar, men sÄ försatte jag mig i den sitsen att jag började plugga, sÄ det kanske jag vÀntar med. Man fÄr se om man kan hÄlla sig
Postat 6 april 201510 Är Ser riktigt bra ut! Min grabb har fÄtt ett sÄnt kar, har du nÄgra tips kring LED-installation i huven?
Postat 6 april 201510 Är Författare Ser riktigt bra ut! Min grabb har fÄtt ett sÄnt kar, har du nÄgra tips kring LED-installation i huven?Tackar Jo, med installation av LED sÄ kom iallafall jag fram till att den enda vettiga utvÀgen, om man vill anvÀnda sig utav originalhuven, Àr att rensa den pÄ precis all gammal elektronik och sedan kapa bort sÄ mycket plast som möjligt som Àr i vÀgen sÄ att det blir lite utrymme. Original stÀnkskyddet smÀlte pÄ ett stÀlle för mig nÀr ett kompaktlysrör pajade sÄ det fick kastas, sÄ jag har limmat dit plexi istÀllet dÀr det satt och sedan monterat ledarna ovanifrÄn i utrymmet som blev.SÄ hÀr ser det ut frÄn akvariet sett: Kanske denna bilden inte sÀger sÄ mycket, men jag har iallafall utnyttjat det fyrkantiga utrymmet dÀr originalrören satt. Det kan vara sÄ att mitt plexi tÀcker lÀngre bakÄt akvariet Àn vad original plasten gjorde. Kommer inte riktigt ihÄg hur det sÄg ut ifrÄn början SÄ hÀr ser det ut ovanifrÄn:LED:arna Àr monterade pÄ 3 lÄnga kylflÀnsar som jag sedan bara skjuts in i hÄllare som jag böjt till av aluminium och satt fast pÄ sidorna. SÄ det Àr en ganska pillrig lösning detta och jag tror inte direkt det finns nÄgra jÀttesmidiga genvÀgar, men denna lösningen tycker jag blev helt okej iallafall. Mitt tidigare försök syns överst i post #9, men den lyste ju mest upp omrÄdet vid framrutan pÄ akvariet och dÀr vill man ju inte ha ljuset, sÄ den lösningen rekommenderar jag ej Den krÀvde dessutom en hel del byggande.SÄ jag har tyvÀrr inga tips som gör det hela superenkelt, utan detta Àr den lösningen jag tyckte verkade bÀst dÄ och jag har faktiskt inte kommit pÄ nÄgot jag skulle gjort annorlunda sÄ hÀr nÀstan 3 Är efter heller @LN21 Tackar! Jag kommer tyvÀrr inte ihÄg vÄglÀngderna och jag tror inte jag sparat den informationen nÄgonstans. Det Àr dock Rapid Leds 12 Ultra premium kit, 6 blÄ, 6 vita. http://www.rapidled.com/12-ultra-premium-led-diy-kit-with-dimmable-drivers/ Det inhandlades för ungefÀr 3 Är sen och de kan ju ha Àndrat LED:arna som ingÄr i kittet, sÄ jag vet faktiskt inte om de som listas dÀr Àr de jag har Balansen mellan vitt och blÄtt faller iallafall mig ganska vÀl i smaken. Kanske en aning mer blÄtt vore snyggt om man skulle vara extremt petig, men det Àr helt okej ÀndÄ. Trodde 36w skulle vara i klenaste laget, men det verkar vara ganska lagom ÀndÄ
Postat 11 januari 201610 Ă„r Författare Dags igen för en liten uppdatering! Akvariet hade under de senaste mĂ„naderna fĂ„tt sköta sig sjĂ€lvt i stort sett med i stort sett endast pĂ„fyllning av avdunstat vatten och nĂ„gon enstaka rensning av caulerpa. Till slut började det dock se allt för illa ut och eftersom det var sĂ„ fullproppat med den massiva revpelaren och alltför vildvuxna koraller sĂ„ att man knappt fick ner hĂ€nderna sĂ„ blev det igĂ„r Ă€ntligen dags för en större rensning  Jag började med att rensa lite bland algerna och nĂ€r jag var klar med det sĂ„ hade ja nĂ€stan fyllt ett litermĂ„tt  Efter att ha knackat loss de koraller som vĂ€xt ut mot glaset frĂ„n revpelaren sĂ„ gick den att lyfta ur. Det Ă€r en ganska lĂ€skig manöver dĂ„ det inte vore kul om revcementet som hĂ„ller ihop den skulle slĂ€ppa nĂ€r man lyfter den ovanför akvariet!  HĂ€rnĂ€st sĂ„ Ă„kte hammaren fram, vilket visade sig vara det ultimata verktyget för att bĂ„de knacka isĂ€r revpelaren och till att fragga koraller   UngefĂ€r en halv hink med korallskelett och koraller att slĂ€nga blev resultatet  Den aquscape man lĂ€ngtat efter nĂ€r man haft ett sĂ„ hĂ€r pass trĂ„ngt kar Ă€r ju sjĂ€lvfallet en mer öppen och lĂ€ttskött sĂ„dan! Ganska nöjd med resultatet:    Jag fick med fraggar av samtliga koraller vilka placerats ut i diverse hĂ„ligheter i stenarna, sĂ„ nu Ă€r planen att bara luta sig tillbaka och lĂ„ta livet i akvariet pĂ„börja en ny cykel av tillvĂ€xt!Â
Postat 1 februari 201610 Ă„r Författare Det blev en liten tripp till Triton hĂ€rom dagen dĂ€r bland annat en ny osmos inhandlades, vilket var pĂ„ tiden dĂ„ min gamla gĂ„tt nĂ„gra Ă„r för lĂ€nge. Tog Ă€ven och skaffade lite nya invĂ„nare: En Okinawa goby samt en putsarrĂ€ka, ett par turbosar och eremiter. KĂ€nns trevligt med lite liv och rörelse i karet Okinawa gobyn Ă€r ett hĂ€rligt tillskott  Verkar gĂ„ hur bra som helst ihop med clownerna... Jag har bara fĂ„tt den att kĂ€ka frysmat Ă€n sĂ„ lĂ€nge men skulle gĂ€rna vilja att den accepterade granulat... Kanske nĂ„n vet om de brukar gĂ„ att fĂ„ dem att Ă€ta Ă€ven det?  Idag sĂ„ limmade jag Ă€ven dit linserna som jag en gĂ„ng i tiden fick med LED:arna bara för att testa lite hur det ser ut. Det blev en ganska ordentlig skillnad faktiskt. Man slipper det enorma ströljuset som lĂ€ckt ut Ă„t sidorna och det blev lite hĂ€ftigare kontrast i karet, men jag saknar Ă€ndĂ„ det dĂ€r lite vitare ljuset som var innan för nu kĂ€nns ljuset mycket gulare av nĂ„gon anledning. Kan ju vara jag som brĂ€nt sönder ögonen ocksĂ„ för jag limmade de första med led:arna igĂ„ng Ganska ordentlig skillnad mot bilder i tidigare poster tycker jag... Har Ă€ven skickat i lite korallkross pĂ„ sidorna, men osĂ€ker pĂ„ om jag gillar det sĂ„ fĂ„r se om det fĂ„r vara kvar. Â
Postat 28 november 20169 Ă„r Författare Hej igen! Nu tycker jag att det Ă€r dags för en utav mina smĂ„ sĂ€llsynta uppdateringar Sedan min senaste uppdatering har karet tuffat pĂ„ riktigt stabilt! Har nog inte mĂ€tt sedan i vĂ„ras tror jag sĂ„ igĂ„r blev det lite mĂ€tningar:  Salthalt: 1.025 temp: 25 KH: 3,5 Ca: 420 Mg: 1320 No3: 1-5 Po4: GĂ„r ej att se nĂ„t pĂ„ mitt salifert, antagligen ej nollat Ă„tminstone eftersom koraller ser bra ut och jag ej kör remover eller liknande pH 7,7 Salifert. Gillar inte riktigt graderingen i fĂ€rgskalan pĂ„ denna sĂ„ detta vĂ€rdet Ă€r jag inte alls sĂ„ sĂ€ker pĂ„.  Som synes Ă€r KH helt Ă„t skogen. Jag har doserat upp och ska försöka skĂ€rpa mig lite med disciplinen att tillsĂ€tta balling. Gör detta manuellt och efter nĂ„gra Ă„r sĂ„ blir det lĂ€tt att man slarvar Hade planer pĂ„ att meka ihop en doserpump av lite skrot jag samlat pĂ„ mig men kom inte sĂ„ lĂ„ngt dĂ„ man har en del andra projekt som tar energi   SĂ„ hĂ€r ser karet ut nu   Korallerna vĂ€xer och trivs! Alla fiskarna och de andra djuren ser pigga och krya ut Hittade kvitto nĂ€r jag sorterade papper och sĂ„g att karet inhandlades för lite över sju Ă„r sedan sĂ„ med detta vet jag att mina Clownfiskar nu överlevt sju Ă„r under min omvĂ„rdnad   Ăr vĂ€ldigt nöjd för tillfĂ€llet med detta akvariet! Det bara gĂ„r och gĂ„r och ser lika bra ut varje dag ljuset tĂ€nds Minimalt med underhĂ„ll. Byter vatten kanske en gĂ„ng i mĂ„naden och behöver knappt skrapa rutorna ens      Â
Postat 19 december 20169 Ă„r Författare Idag kom det till min stora glĂ€dje ett paket pĂ„ posten vilket innehöll en Coral Box S150 skummare  Den Ă€r ganska mycket större Ă€n min gamla Boyu wg-310 men den passade in precis dĂ€r jag ville ha den, nĂ€mligen dĂ€r vattnet frĂ„n akvariet precis kommer ut efter att passerat biobollarna.   Det ska bli vĂ€ldigt intressant att följa hur denna presterar  Min observation sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt Ă€r att det Ă€r en enorm skillnad pĂ„ microbubblorna som produceras av denna med sin nĂ„lhjuls impeller jĂ€mfört med vad wg-310:an producerar!  Kvaliteten kĂ€nns helt okej, enda strulet var att vissa av hĂ„len i akrylfĂ€stena var för grunt gĂ€ngade sĂ„ man fick anvĂ€nda en del vĂ„ld för att fĂ„ i nylonskruvarna. Tror den lĂ„ter lite mindre Ă€n wg-310:an ocksĂ„ sĂ„ det Ă€r ju alltid bra  Det var lite grövre slang till luften pĂ„ denna ocksĂ„ sĂ„ jag kan inte anvĂ€nda min lĂ„nga slang som Ă€r dragen ut ifrĂ„n sumpskĂ„pet och tvĂ€rsöver rummet till ventilationen. Ska se över möjligheten att dra vp-rör dit istĂ€llet o dra friskluft ifrĂ„n istĂ€llet.  Â
Postat 19 december 20169 Ă„r Kan inte lĂ„ta bli att fundera. Hur lĂ„ng Ă€r slangen för luftinsuget till gamla skummaren och dess dimension? Ăr det den som man ser ligga pĂ„ blĂ„ filtret? En 6/4? Ăr den dragen genom hela rummet sĂ„ lĂ€r den strypa tilluften en hel del. Prova att blĂ„s i slangen/rören och bilda dig uppfattning sĂ„ att du har bra tillflöde pĂ„ luft. Ăndrat 19 december 20169 Ă„r av Linnex
Postat 19 december 20169 Ă„r Författare 5 minuter sedan, Linnex sa: Kan inte lĂ„ta bli att fundera. Hur lĂ„ng Ă€r slangen för luftinsuget till gamla skummaren och dess dimension? Ăr det den som man ser ligga pĂ„ blĂ„ filtret? En 6/4? Ăr den dragen genom hela rummet sĂ„ lĂ€r den strypa tilluften en hel del. Prova att blĂ„s i slangen/rören och bilda dig uppfattning sĂ„ att du har bra tillflöde pĂ„ luft.  Japp 6/4 Ă€r dimensionen och dess lĂ€ngd Ă€r ca 4 meter. Inte extremt lĂ„ngt Ă€ndĂ„, men var faktiskt vĂ€ldigt skeptisk nĂ€r jag drog den till gamla skummaren att det skulle fungera, men det gjorde det helt utan problem. Verkade inte strypa sĂ„ mycket faktiskt för WG-310:an  Tror det Ă€r nĂ„gon typ 8 mm slang som passar pĂ„ nya skummaren o det har jag inte hemma och kommer nog faktiskt satsa pĂ„ vp-rör direkt istĂ€llet för att riskera att köpa hem en slang bara för att upptĂ€cka att det stryps för mycket och inte fungerar med denna skummaren  Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.