Gå till innehåll

Fosfat!


RolfssonK

Rekommenderade inlägg

Hola!

Haft igång karet i snart fyra veckor och märker att fosfatet har stuckit iväg lite.

Vattnen som kommer från min ro/di är 0ppm så det måste vara något i tanken som skett.

Hade lite halvdöda saker på min levande sten som säkert kan vara en bidragande orsak, de är dock borta nu så vi hoppas att vi är på rätt köl.

Har även skrotat mina flingor och gått över på mysisräker som foder åt mina chromis viridis...

Men till frågan, vilken är er fosfat-remover att rekommendera, i filterpåse?

Tacksam för lite svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremover skall vara i från dag 1, påse är väl enklast, aluminiumbaserat sägs vara mer drag i än den järnbaserade, jag kör med järnbaserad i filterpåse som jag byter varannan månad och det funkar för mig.

tycker lite annorlunda! varför ta en Alvedon varje dag ifall man får huvudvärk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med nike83. Har man problem med fosfat som RolfssonK nu verkar ha så kan man använda fosfatremover. Men jag tycker det är fel att rekommendera att köra det om det inte behövs, då risken finns att man nollar fosfaten helt istället. Lite fosfat behöver korallerna och det tycker jag är värt att man påpekar så att ingen får för sig att fosfat är något som inte ska finnas alls i akvariet överhuvudtaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppenbarligen behövs det ju från start då fosfathalten omgående börjar öka, nolla fosfaten med remover i strumpa blir nog svårt, då behövs det andra metoder, sedan måste man ju naturligtvis hålla koll på värdet och agera därefter så jag tycker inte det är fel att rekommendera fosfatremover från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...