Gå till innehåll

Aqualight Osmos 300l/dag


MasterD

Rekommenderade inlägg

Fick min nya Aqualight Osmos 300l/dag burk idag, utan bruksanvisning... :-(

Ok, man behöver inte vara geni för att lista ut hur det hela hänger ihop men jag gillar manualer...

Är det någon som har en digital variant så vore jag tacksam om jag kunde få den (jag hittade ingen på Aqualights websida heller).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel,

som tur är så är osmoser ganska enkla apparater att handha. Om du kopplar upp den enligt kopplingsschemat som medföljer så kommer du få bra vatten ur den blå slangen och "avfallsvatten" ur den röda slangen. För att lossa de korta slangbitarna så behöver du bara hålla fast fästet och snurra på själva slangen. Det behövs inget våld!

Var försiktig så du inte drar på vattentrycket för snabbt eller använder allt för varmt vatten. Båda dessa kan skada membranet. Tar du det bara försiktigt med dessa så kommer du få riktigt bra osmosvatten under en lång tid.

Och har du några frågor så får du givetvis gärna skriva till mig på hans@drakfisken.se

Med vänliga hälsningar

Hans

www.drakfisken.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva ihopkopplingen var inte speciellt knepig utan jag saknar mest det som jag brukar kalla "best practice" och "troubleshooting"...

Det finns många goda råd på Saltvattensguiden (om Osmosburkar...och allt annat också förstås :-) ) men ibland går dem isär och det är svårt att veta vad som är bäst för just mitt fall.

Jag gillar att lita på tillverkaren eftersom om något går fel och jag har följt tillverkarens instruktioner så blir det inte så mycket strul om jag vill ha en ny/ersättning etc.

Några enkla frågor är:

- Hur högt tryck ska man ha när man väl "kör", några säger att antingen för högt eller för lågt tryck kan skada membranet (Vad är för högt och vad är för lågt...)?

- När jag testar så kan jag knappt dra på något vatten alls, den vita slangen in till första behållaren lossnar så fort det skapas lite tryck i behållaren 1-2Bar. Alla andra slangar sitter ihopkopplade enligt samma princip men det är bara den som "sticker".

- Vilken temp ska vattnet hålla?

- Det är svårt med att veta temperatur i vattnet eftersom jag inte kommer åt vattnet när jag väl kopplat ihop osmosburken med vattenkranen. Är det ok att bara köra på kallt vatten.

- Hur ska man göra när man är klar/förvaring, tömma burken, låta allt vatten ligga kvar i behållarna, tvättning etc?

- Behöver man byta någon komponent i burken och isåfall vilka, när och hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med så högt tryck som möjligt, har aldrig hört att man kan få för högt tryck hemma (kanske att man ska ta det lugnt när man sätter på vattnet). Jag har min kopplad till kranen för tvättmaskinen där trycket är som störst.

Vid högre temperatur producerar din osmos mer vatten men jag skulle rekommendera att du kör med kallvatten eftersom det inte riskerar att skada membranen och innehåller mindre "skit". Relationen för temp/tryck hittar du på den här tråden sid 2:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6635&page=2&pp=15

Låt vattnet rinna några minuter innan du kopplar på osmosen eftersom vatten kan ha stått stilla i ledningarna, i synnerhet om det är kopparrör.

Jag hade också problem med att den &%)(=" slangen löpte amok. Jag löste detta med lite silikon och tejp.

I min bruksanvisning står det att man ska tvätta filtren/membranet innan man börjar använda dem.

Filtren och membranen måste du byta ut efter hand. Filtren vanligtvis oftare än membranet. Testa vattnet lite då och då och kolla på produktens hemsida hur ofta de rekommenderar att du ska byta.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående tryck: Högsta trycket i vattenledningen är i källare eller egentligen så långt ner i bostaden som möjligt. Det skiljer dock bara ca 0,25 bar/våning. Det är fullt tryck redan när kranen/ventilen öppnas men flödet är dock litet men ökar då man öppnar kranen mer och mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...