Gå till innehåll

DIY lagning/förbättring (förhoppningsvis) av wg-310


freddi36

Rekommenderade inlägg

Min skummare, jad wg-310 gick sönder för någon veck sen, pumpen stannade. Men nu tror jag att jag kan laga och förbättra den till duglig kvalité :) Jag ska behålla själva skummarkroppen men ta bort den nedre delen där pumpen sitter. Istället ska jag sätta dit en akrylplatta och en ny pump med bättre kapacitet, ca 400L/h. Jag ska också göra en DIY venturi till pumpen, bilder kommer. Eller, jag har redan "gjort" venturin och den fungerar, jag ska bara sätta dit den. Bubblorna blir gnska fina, inte som med en nålhjuls impeller men det får duga. Min "design" är lite baserad på NAC QQ skummaren, med en pump på undersidan av skummaren, och en akrylplatta.

Bilder kommer! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vi får hoppas det blir bra! :)

Här är pumpen med venturin.

post-5907-14468928002436_thumb.jpg

Här är pumpen med akrylplattan på. Akrylplattan ska fästas som botten i skummarkroppen. Sen ska det på en liten "kon" över pumpens utblås som riktar vattnet/bubblorna rakt upp i skummarkroppen.

post-5907-14468928002646_thumb.jpg

Närbild på akrylplattan. Konen ska stå runt hålet i mitten men mellan dom fyra små hålen. Dom fyra små hålen är till för att vattnet ska komma ut ur skummaren igen. När pumpen pumpar in vatten i skummarkroppen stiger det upp innuti konen, sen trycks det ner och ut genom dom fyra hålen. Bubblorna fortsätter upp i koppen.

post-5907-14468928002869_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att fästa akrylplattan med skummarkroppen hade jag tänkt använda cyanoakrylat, någon lite liten droppe bara så det nätt och jämt sitter fast, sen täta underifrån med sillicon. För att fästa konen på akrylplattan hade jag också tänkt använda cyanoakrylat, men inget sillicon. Det behövs ingen fäst kraft för att hålla den på plats så jag ser inte sillicon som nödvändigt där. Det kommer ju bli ett h vete att göra rent den eftersom den inte kommer kunnas plockas isär mer än att ta av pumpen och koppen. Men antar att jag kan använda en tandborste till att nå ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det brukar ju ta en lite stund innan det skummar som det ska:) Jag har ju lite olika pumpar och akryl hemma så man blir ju allt sugen på att försöka sig på en liten modifiering själv! Vore ju kul om det gick att få dessa skummare lite bättre än de är original.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Jag tog min wg-310 och byggde om den idag inspirerad av dig :-) Jag satte en syresten i den istället. Slopa nederdelen helt. Jag tror ett problem med den här skummaren dock är att den helt enkelt är för kort. Det hade inte skadat alls för den om den varit en dm längre. Då tror jag den skummat bättre.

Fast grundproblemet är ju den usla pumpen i eländet och oljudet den för...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummade dåligt, lät bedrövligt och gick ojämnt. Men min kanske var ett måndagsex eller något :-) Men jag ger inte mycket för konstruktionen på pumpen eller skummarkroppen. Pumpen är taskigt designad och klen. Röret i sig är för kort så kontakttiden mellan bubblor och vattnet blir kort.

Det är ingen bra skummare om man frågar mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två dagar låter lite väl bedrövligt :-) Jag använder en keramik sten till min ATS, den förra gick bra och gjorde små bubblor i över ett halvår, trots att den stod i ljus och det börja växa kalkalger på den. Men sedan råka jag tappa den så nu har jag en ny.

Min wg-310 skummare har jag en sander trä "sten" till dock och den ger väldigt fina bubblor, något bättre tom än keramikstenen. Men keramikstenen håller jämnare kvalitet längre om man vill vara snål och jag tror man kan göra rent keramik stenen med och återanvända den. En del gör rent de med eld, bränner bort det värsta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...