Gå till innehåll

Fabrikat på tester


jacs

Rekommenderade inlägg

Har nu typ tre olika fabrikat på samma test.

Sista testet jag kollade No2 med säger att två flaskor fylls med 5ml vatten och 5droppar av varje test burk fylls endast i flaska 1, men flaska 1 skall vara över den som inte ändrar färg enligt bilden och flaska 1 ändrar färg så de borde väl ha gjort en tanke vurpa? För flaska 2 som är referens flaskan skall enligt bilden vara över det färgade området.

Trevliga i kråksvängen är att alla tester visar olika värden konstigt nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu typ tre olika fabrikat på samma test.

Sista testet jag kollade No2 med säger att två flaskor fylls med 5ml vatten och 5droppar av varje test burk fylls endast i flaska 1, men flaska 1 skall vara över den som inte ändrar färg enligt bilden och flaska 1 ändrar färg så de borde väl ha gjort en tanke vurpa? För flaska 2 som är referens flaskan skall enligt bilden vara över det färgade området.

Trevliga i kråksvängen är att alla tester visar olika värden konstigt nog.

Viket tre fabrikat är det på NO2-testen och vilket värden visar de?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sera, Salifers, JBL har jag och Salifers visar ingen påverkan alls så vidare jag är helt färgblind. Sera 0,5mg/l JBL 0,4mg/l

JBL verkar det som att korrektur läsningen ej stämde på då det är den som är förväxlad med flaskorna enligt min syn på saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, tror inget om något. Men om två tester visar utslag och ett inte så kan ju två vara rätt men samtidigt så kan två vara fel också och problemet som blir då i hjärnbalken hos mig är vem skall man tro på som en sångare sjöng.

Men helt klart är att jag vet ej om jag har något no2 lr ej, test med no3 är ju ingen ide vad man har läst här om det finnes no2 också.

Ja ja, djuren kommer mot natten och gör de det skall göra men lite synd att man inte får se de på dagen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nitrat tester är lite si och så oavsett märke.

Dom ska man nog inte lita på till 100, dom ger en fingervisning om det är mycket eller lite nitrat i vattnet, det exakta avlästa värdet ska man nog ta med en nypa salt.

Jag personligen litar mer på salifert än både jbl och sera.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa amatör tester vi använder så ska man vara glad att dem ens visar något så när som på rätt. Själva värdet kan man nog diskutera men förhållandet brukar vara ganska så bra iaf.

Gjorde ett test på mitt vatten fick det gjort gratis på LIU "polare som jobbar där" Men det testet skulle kosta ca 200kr i bara matreal ej arbetstid inräknat :) Så vi ska vara glada :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu typ tre olika fabrikat på samma test.

Sista testet jag kollade No2 med säger att två flaskor fylls med 5ml vatten och 5droppar av varje test burk fylls endast i flaska 1, men flaska 1 skall vara över den som inte ändrar färg enligt bilden och flaska 1 ändrar färg så de borde väl ha gjort en tanke vurpa? För flaska 2 som är referens flaskan skall enligt bilden vara över det färgade området.

Trevliga i kråksvängen är att alla tester visar olika värden konstigt nog.

Anledningen till att du skall föra referensvätskan över de färgade fälten är att eventuell färgning på referensvattnet inte skall påverka resultatet. Flaskan med testvätskorna i skall vara över det vita området helt enligt instruktion. Jag håller med om att jbl:s tester känns muggiga. För min del tycker jag att pipen är felkonstruerad. Jag föredrar salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att du skall föra referensvätskan över de färgade fälten är att eventuell färgning på referensvattnet inte skall påverka resultatet. Flaskan med testvätskorna i skall vara över det vita området helt enligt instruktion. Jag håller med om att jbl:s tester känns muggiga. För min del tycker jag att pipen är felkonstruerad. Jag föredrar salifert.

Ni menar att man skall ha den referens flaskan över det färgade området på kontrollpappret för att se om referens flaskan har ändrat färg?

Då skall man med test flaskan slänga med en gång?

Snacka om att man får läsa igenom anvisningarna en gång till då jag uppfattade det som att de hade gjort fel i texten.

Salifers visade som sagt inget utslag alls men sera visade utslag med att inte vara knallgult utan lite rödgul, JBL har jag läst av helt fel verkar det ju som så då visar detta heller ej något utslag. Blir ej klok på detta men det är väl kanske normal läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget skall slängas utan anledningen till att du har två provrör, ett med testvätskor i och ett med rent akvarievatten, är att akvarievattnet i sig kan ha en lätt färgning som eventuellt leder till att testet tolkas för lågt. Det provrör som du har testvätskor i skall hållas mot en vit bakgrund och färgen jämförs med den på färgkartan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...