Gå till innehåll

Automatisk vatten på fyllning


Jocke

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Ni som kör med automatisk vatten på fyllning har ni två st flottörer som styr pumpen,tänker då på en flottör som ser till så att man inte tömmer ner hela reservoaren i sumpen.

Jag kör med 1st som sätter igång pumpen när nivån i sumpen sjunker och som stänger av pumpen vid rätt nivå.

Kom då på vad som kan hända om flottören fastnar i påfyllnings läget.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har planer på att skaffa en flotör till.. så man kan "lita" lite mera på den.. Så att den inte pumpar på för mycket eller för lite.. lite säkerhet att ha två.. men dyrt..

Jag har samma planer. Det vore dumt att inte säkra upp... det kan ju som sagt bli ännu dyrare att inte göra det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft denna variant i mitt förra kar koplade den då till sumpen å körde 220v igenom funkade hur bra som helst.

För ett par veckor sen tänkte jag dra igång den i mitt nya kar å va så seriös så att jag köpte adapter så att den skulle gå på 12v men då la den av efter 2dygn så att jag fick torka vatten kl halv fyra på natten som tur va så vaknade jag inann det han rina ut så mycket.

Å golvet lutade från väggen å in mott mitten så det va bara att torka upp men som sagt ska ni köra med denna så köp två.

Själv är jag förbjuden att koppla in nån forma av automatisk vattenpåfyllning över huvud taget i mitt kar nu så det är väll bara att bita i det sura äpplet å fylla på för hand bara för att man va lat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde annan variant, sumpen har sådan volym att det som finns i färskvattentanken rymms i sumpen om det klickar, och slipper vattenskador pga en havererad flottör som med lagen om alltings outgrundliga jävlighet kommer att hänga sig förr eller senare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde annan variant, sumpen har sådan volym att det som finns i färskvattentanken rymms i sumpen om det klickar, och slipper vattenskador pga en havererad flottör som med lagen om alltings outgrundliga jävlighet kommer att hänga sig förr eller senare

den varianten kör ja oxå me, då blir de inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer om man får ett läckage någon annan stans ? (typ en slang till UV)

Då kommer man ju även att tömma ut hela vattenresorvaren på golvet !

Jag tror mer på att köra med en sensor (eller ev. två) och att resorvarpumpen får maximalt gå ~10 sek per dag.

Rätta mig om jag har fel, för så tänkter jag göra på mitt nya kar.

Men, man kan ju ändra sig.....

Tjenare!

Ni som kör med automatisk vatten på fyllning har ni två st flottörer som styr pumpen,tänker då på en flottör som ser till så att man inte tömmer ner hela reservoaren i sumpen.

Jag kör med 1st som sätter igång pumpen när nivån i sumpen sjunker och som stänger av pumpen vid rätt nivå.

Kom då på vad som kan hända om flottören fastnar i påfyllnings läget.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer om man får ett läckage någon annan stans ? (typ en slang till UV)

Då kommer man ju även att tömma ut hela vattenresorvaren på golvet !

Jag tror mer på att köra med en sensor (eller ev. två) och att resorvarpumpen får maximalt gå ~10 sek per dag.

Rätta mig om jag har fel, för så tänkter jag göra på mitt nya kar.

Men, man kan ju ändra sig.....

Jag tänkte så här:

En flotär slår både på och av osmospåfyllningen och en annan (som back-up på den första) som slår av utefter en viss säkerhetsmariginal...

När det tex gäller Pumpen till UV så tillsätter man ju ingen nytt vatten till systemet så man får helt enkelt se till att det är rätt riggat och tätt från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej det bästa är om systemet klarar alla fel som kan uppstå,tex att sumpen även inne håller osmosvattnet och att det finns över fyllnings skydd om det blir stopp i returen, men en slang som släpper går inte att gardera emot,möjligt vis en sådan socker bit som sitter i diskmaskinen den bryter srömmen om det kommer vatten utan för karet .Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att ska satsa på att "alltid" klara ETT fel i sitt system

eller att det blir begränsade skador i alla fall.

Om två fel uppkommer samtidigt, då får man ta smällen som den är !

Ett fuktlarm på golvet som vid larm stänger av alla cirkulationspumpar

(exkl intera tunzepumpar) är ju inte fel, tror jag.

Vem vill ha hela 300-liters-sumpen på golvet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EN nivåvakt räcker, en högnivåvakt !

Under förutsättning att Färskvattentanken ryms i sumpen,akvariet. I mitt kar sker vattenpåfyllningen från en 25 liters tank via en kalkmixer till sumpen. Jag vill naturligtvis att påfyllningen ska gå relativt sakta. Och alltid nattetid

Funktion

När plc:en detekterar lågnivå "ej högnivå" i sumpen börjar vi pumpa i färskvatten under 30 sek, detta upprepas varje halvtimme, tills nivåvakten påverkas. Skulle nu inte högnivåen påverkas efter tex 10 överpumpningar-- larmas det. Antingen fel på nivåvakten eller så är färskvattnet slut.

Dessutom görs ett uppehåll mitt i natten några timmar för att "vispa om" kalkmixern och få den till att sedimentera.

Allt blir lättare med en plc ????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EN nivåvakt räcker, en högnivåvakt !

Under förutsättning att Färskvattentanken ryms i sumpen,akvariet. I mitt kar sker vattenpåfyllningen från en 25 liters tank via en kalkmixer till sumpen. Jag vill naturligtvis att påfyllningen ska gå relativt sakta. Och alltid nattetid

Funktion

När plc:en detekterar lågnivå "ej högnivå" i sumpen börjar vi pumpa i färskvatten under 30 sek, detta upprepas varje halvtimme, tills nivåvakten påverkas. Skulle nu inte högnivåen påverkas efter tex 10 överpumpningar-- larmas det. Antingen fel på nivåvakten eller så är färskvattnet slut.

Dessutom görs ett uppehåll mitt i natten några timmar för att "vispa om" kalkmixern och få den till att sedimentera.

Allt blir lättare med en plc ????

Nja men det blir lättare kanske med en PLC där allt är styrt från samma enhet. Men ändå sårbart om nu denna PLC pajar.

Vad kör du med för PLC Gonzo?

Har själv en Siemens LOGO men har fastnat då jag letar eften en funktion..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kör jag bara med timer och tillsätter kalkvatten med en doseringspump. Den ger mindre än vad som dunstar men det lilla den diffar kan man justera en gång i månaden. Sätter man sen en nivåvakt efter timern så har man dubbel säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...