Gå till innehåll

Förvaring av osmosvatten och saltvatten


Jaysan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har precis dragit i gång med saltvatten och sitter och funderar på hur jag ska förvara/blanda mitt osmosvatten och saltvatten, såg en kille på youtube från USA som hade riktigt fina genomskinliga vatten tunnor med lock, men har letat överallt efter bra tunnor/dunkar men hittar inga, min tanke är att ha 2 st tunnor gärna stablingsbara och ha osmos tunnan underst så man kan koppla ner slang i den och med avtappningskran ner till på den, sen ställa den andra ovanpå så man kan öppna locket på den när man ska hälla i saltet. det får ju inte ta för stor plats, men runt 5 liter hade väll varit bra, jag hittade 75 liters men dem är inte genomskinliga och utan avtappning så då ser man inte nivån i dem. Hur har ni? tittar gärna på bilder på det, tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man kunna lita någorlunda på plasten så kan man kika om de har den här symbolen med ett glas och en gaffel. Finns de så ska plasten vara klassad som lämplig att äta ur i princip. Men det är för en människa såklart, ej för ryggradslösa djur. Men högst troligtvis är det ingen fara då. Regnvattentunnor brukar ju vara gjorda för att regnvattnet ska kunna drickas av min erfarenhet, så de brukar vara ett gott val med.

Men någon garanti har man aldrig, men kollar man här på guiden så har jag nog faktiskt inte sett ett enda fall där folk fått förluster pga att de använt någon plastbehållare som inte varit lämplig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här en annan som jag funderar på att köra med för mina vattenbyten:

http://www.jula.se/vattentunna-75-l-795998

Någon som vet hur det är med olika slags plast, vad man kan lite på etc?

Jag har exakt den tunnan som jag blandat vatten i ett antal gånger. Har även en "murarspann" (också svart) för samma ändamål, samt numera en vanlig vit 25-liters dunk (heltäckt med en lite större och en lite mindre skruvkork på) som jag producerar osmosvatten till (för att sedan hälla över i min tunna eller murarspann för själva saltblandandet, då jag där även får plats med cirk.pump(ar) och doppvärmare. Visserligen har jag strul med högt fosfat men tror inte det beror på plastsorten denna regnvattentunna är gjord av.

Att Jula svarar att den inte är lämpad för dricksvatten vill jag minnas beror på en rent legal punkt, att den inte är livsmedelsklassad eller något liknande. Då får dom inte rekommendera/föreslå sådant bruk utan måste nog tvärtom avråda. Men jag använder iaf den och den verkar funka bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...