Gå till innehåll

Ställa in driver


jonte_j

Rekommenderade inlägg

Om det er et komplet kit er der vel med en dimmer som jeg forstår det?

Der er 2 forskellige dimmers er det http://www.rapidled.com/mean-well-eln-60-27p-dimmable-driver/ aner jeg ikke noget om, men http://www.rapidled.com/mean-well-eln-60-27d-dimmable-driver/ er 0-10 V, dog ville jeg aldrig gå ober 9V da de bliver MEGET varme. Har du 12 LED pr Dimmer kan du have behov for at køle dimmeren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så är mina i solderless kitet jag beställde, både blå och vita tål 1500mA. Jag kopplade en amperemätare i slutet på varje slinga och skruvade till den stod på 1300ma. Då klarade flänsen att kyla dem utan fläkt. Det blir lite mer tryck i ljuset på 1450ma men de blev ganska varma då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick rätt på det nu men det är väldigt gult ljus. Kan det vara så att jag behöver skruva ner dem vita lite eftersom där är fler på den blåa slingan? Det blir väl mindre ström per diod ju fler det sitter på en slinga?

Skickad från min iPad med Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. Alla får samma ström i slingan..

Det är enkel så att din smak är kanske så att du hade behövt 2 blå på varje vit.

Även om du har några blå mer så med din smak så räckte det inte.. Enklaste sättet är att du dimmar ner dom vita tills du är nöjd..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Strömmen är alltid samma genom alla LEDar som ligger seriekopplade på en driver.

Däremot blir jag lite fundersam om du har 17st XT-E RB i en slinga, de får ju då ett spänningsfall som överstiger driverns maximum om du försöker köra på 1200mA,

vilket gör att du inte kommer kunna komma upp i önskad ström samt att du driver din LED-slinga i "konstant volts mode", vilket inte riktigt är mening.

Har du 17 st så kan du max driva den slingan på ca 400mA för att drivern ska fungera som den ska. Vill du driva dem på 1200mA så är det max 14 st i en slinga.

Men jag kanske missförtått hur du hade kopplat.

MVH

/Janne

Edit: Manne var mycket snabbare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska absolut Inte sätta 17 blåa på samma slinga till dom driversen! Max 14 gärna 12-13.. Driversen är inte byggda för det.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

hoppar in lite här med en fråga:

Med de drivarna så är det ju max 12-14 leds per slinga och drivsen har 1.5A men om man kör två slingor blir det väl bara 750mA per slinga eller jag som är fel på det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppar in lite här med en fråga:

Med de drivarna så är det ju max 12-14 leds per slinga och drivsen har 1.5A men om man kör två slingor blir det väl bara 750mA per slinga eller jag som är fel på det ?

Hej.

O jag svarar gärna.

Din tanke stämmer helt. Du kan köra två slingor med halva strömmen på var slinga. Dock ställs det krav för att det ska funka riktigt bra så måste slingorna ha samma fV.

När det gäller parallell kopplingar som det blir i det fallet så bör man tänka över hur man gör helheten.

1. Om ena slingan pajar.. Då går all ström genom andra slingan.. Frågan är då , klarar dom ledchipen det eller dom poppar en efter en.. Kan bli en dyrköpt lärdom..

2. Återigen , du kan inte köra en slinga vit o en slinga blått , dom chipen har inte samma fV , detta gör att ena slingan får mer ström än andra..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men ska man köra två slingor parallellt så finns det ju ingen fördel egentligen i att ha en blå och en vit slinga då det inte går dimmra enbart den ena slingan. Då är ju en lösning att blanda vita och blå i samma slinga om det inte är samma fv på alla dioder men de har samma behov av strömmen.

Det ställer ju lite krav på antalet dioder att det är jämna antal av varje sort. Tex skulle man kunna göra såhär:

8 blå och 8 vita dioder totalt, att bara dela de på en blå och en vit slinga parallellt skulle ej fungera väl.

Men om man istället gör så att man tar 4 blå och 4 vita per slinga istället så går det bättre.

Lämpligtvis justerar man strömmen så att dioderna körs på strax under hälften av deras max ström så garderar man sig mot ifall den ena slingan lägger av och den andra får full ström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...