Stenjoel Postat 26 januari 2013 Postat 26 januari 2013 Jag har sökt online men lyckas inte hitta vad det är, det skulle kunna vara en skada som fisken dragit på sig när den hoppat ned och simmat runt i facken på baksidan av clownhotellet. Jag tror dock att klumpen har blivit större, så jag är lite orolig.Jag tog några bilder, och en liten film vars man kan se den svarta clownfiskens haka. Är det någon som kan säga vad det är?Tack på förhand Citera
JoWa Postat 27 januari 2013 Postat 27 januari 2013 vet faktiskt inte vad det är, kanske hen har kommit i puberteten och börjar få finnar. skulle ju kunna vara ett parasit angrepp också. Citera
Stenjoel Postat 28 januari 2013 Författare Postat 28 januari 2013 Den är ju hyfsat pigg, så jag får väl vänta och hoppas det går tillbaka... Citera
stigigemla Postat 28 januari 2013 Postat 28 januari 2013 Är det ett kräftdjur (Isopod) bör den släppa i ett kopparbad. Dubbel styrka mot vanlig dosering och max 2 timmar. Det går att sätta tillbaka fisken tidigare om/när parasiten släppt. Citera
loopmannen Postat 28 januari 2013 Postat 28 januari 2013 Kika här om den är liknande!https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47217-Hjälp-med-räka!Min räka hade en isopod som faktiskt släppte av sig självt inte för att byta värddjur då den gick ensam i ett nanoakvarium.Det fanns en del trix att läsa om hur man kunde "operera" bort den men jag lät den vara.Räkan lever och mår mycket bra. Citera
Stenjoel Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 Jag tycker inte riktigt att det ser ut som en isopod. Klumpen är lite, kanske inte luddig, men något trådig.. Mer som jag tänker mig en svamp, eller ett sår? Men jag ska försöka få en titt inifrån munnen på honom också. Kan isopoder sitta under huden? Citera
loopmannen Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Spännande info http://www.dnr.sc.gov/marine/sertc/Isopod%20Crustaceans.pdfEn del lever på fiskens blod andra på slemet i fiskens mun men jag hittar inget om att de kan sitta innanför huden. Citera
Guest Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Dem har inte gjort en liphook bitit vatandra i läpparna? sedan blivit svamp? Citera
Stenjoel Postat 1 februari 2013 Författare Postat 1 februari 2013 Nu har klumpen börjat tillbakabildas, så det är nog övergående.Tack för att ni hjälpte mig resonera kring det hela, det var om inte annat lugnande. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.