Gå till innehåll

Dags att skaffa burk igen


Anders_R

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada!

Jag har äntligen fått tummen ur och bestämt mig för en ny saltburk. Jag har 15+ år i branschen från tiden när jag jobbade på Korallrevet och har skaffat ett begat RSM250 med Roger Bs signatur på kvittot...ironiskt, eller hur?

Min fråga till er som inte legat i ide i flera år är: Vad borde jag modda direkt? Funkar originalskummaren? Mer cirkulation är självklar...vad mer?

Startar upp om ngn månad, med uncured live rock omjag kan hitta det...

Tack för tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar...antar att det får bli en Deltec vad det lider. Det räcker att titta på skummaren för att fatta att den borde föra liv.

Det här med temperatur, då? Hur illa är det? Jag har en kylare, men behövs den året om?

Måste säga att jag faktiskt är imponerad av hur genomtänkta RSM är, trots eventuella komponentbrister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Så har äntligen burken kommit igång. Blandat saltvatten idag och herregud vilket liv den för! Vilka cirkulationpumpar byter folk till? Skummaren blir MC500, men cirkpumpar är ju lite knepigare om man inte vill tappa fart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är Tunzes nanostream. Små, i princip ljudlösa och väldigt riktbara.

Har du möjlighet så köp 2st 6055 med en kontroller till så får du bra och varierat flöde. Alternativt 6095 om du hellre vill ha möjligheten att öka upp flödet ännu mer i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.drakfisken.se/stream-pumpar/1607-tunze-nanostream-6055.html

http://www.drakfisken.se/stream-pumpar/1579-tunze-nanostream-6095.html

Hittar ingen som säljer singelkontrollern 7091 eller 7092, men alla som säljer pumparna kan ta hem kontrollern med. Sen sätter du en splitter och styr två pumpar med en kontroller, alternativt skaffar du en multikontroller 7095 eller 7096, men då blir det lite andra pengar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Högintressant, jag känner ju Drakfisken sedan förr...trodde jag skulle få en infarkt över microbubblorna ur skummaren när jag drog igång allt, man nu snurrar det ju, även om det för ett galet liv. Jag hyser inget tvivel om originalgrejernas kapacitet, men det är bara jag i hemmet som har tinnitus efter flera års metalband...sambon är lindrigt imponerad. Vi får se hur det blir. Det kommer lite tramsbilder framöver, just nu är det en klassisk hög av sten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ok, nu har jag fått mer än nog av originalskräpet till skummare. Ni som riggat MC500 i RSM250 - hur har ni gjort? Jag har sett en del artiklar på reefsanctuary där de inte kapat toppluckan. Har någon lyckats med det i Svedala? Jag har inga problem med att ha den öppen...det är ju inte direkt så att att det blir kallt i burken... Jag har för övrigt inte haft problem med uppstarten. En elak ocellaris från en kompis har varit med i en dryg vecka nu och en hög snäckor + en salarias och ett par stjärnor, tillsammans med en S. seticornis är i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

MC500 är imonterad...med maxfyllnad i bakre delen och luckan öppen. Otroligt tyst och skönt. Det har nu åkt i Montipora confusa och digitata, tillsammans med en S Caliendrum. Jag har höjt kjustiden snabbt medvetet, vilket såklart skapar lite grönalger, men det får Salarias och resten av städpatrullen ta hand om... Snart dags för ett par första bilder, så det inte vara verkar som snack i min tråd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varit hemma hos Blåbert och shoppat lite fraggar. Echinopora, Acro green slimer och valida, en liten hystrix en Styophora sp, en liiiten callendium och en E divisa sitter nu och undra vad som hände i burken här hemma :) Bilder? Jodå...ge dem någon månad, så skall det nog kunna komma upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Så...nu har det gått ett tag till och saker och ting börjar sätta sig tillrätta så smått. Jag har fortfarande lite kiselalger på sanden, men med den här värmen (orkar inte hålla på med kylaren som för övrigt är till salu) är jag inte förvånad att de finns kvar. Så fort jag får i ett par sandstjärnor kommer det vara löst. Fraggarna från Blåbert mår kanon och det är snart dags att trycka i några fler koraller och ett par firrar för husfridens skull. Jag körde igång ett ytterfilter med kol och Ultra-Phos nyligen, för att ge kiselalgerna en snyting, men fick en oväntad och oönskad bieffekt: skummaren har varit minst sagt lynnig i fem dagar nu, med översvämning helt utan förvarning då och då. Är det något ni andra känner igen? I samma filter hade jag i Faunamarins UltraCarb Long, men jag har aldrig varit med om att kol skulle innehålla flockningsmedel... Min misstanke faller på Ultra-Phos...som snart åker ur ändå, eftersom jag bara ville suga ur lite kisel under en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm...om man inte tänker hela vägen kan man ta konstiga genvägar i tanken....det var såklart inte Ultra-Phos som gjorde att skummaren fick spel, utan det DD-lim jag hade använt för att sätta fast ett par fraggar med. Det här visste jag ju egentligen...men, men... Nytt lim inköpt, tillsammans med lite nya koraller från Triton igår. Om ni inte varit där ännu...åk upp! Det finns många korallgodisar i burkarna nu. (smygreklam) Skall försöka få till lite vettigare bilder i helgen...med en vettig kamera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Alldeles för länge jag skrev något, så jag gör det nu då. Allt går framåt, men jag kan inte ta några bra bilder...återkommer på den. Jag har precis haft en till gammal "så var det ju"-upplevelse, när jag matade med nykläckt artemia. Idag verkar så många vara så fokuserade på superlåga näringsvärden att artemiakläckning borde bli intressant igen, Levandefoder i microklassen belastar extremt lite och gynnar främst filtrerare, även om firrarna tycker det är kul. Kolla upp Hobbys artemiakläckare och deras ägg, så finns det mycket kul utan nitratbaksmälla att titta på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag är inte helt säker på vad jag skall tycka om Korallfisken egentligen...var där nere för första gången någonsin idag och fick mest en massa huvudbry... Nu har jag ett till ställe med riktigt bra utbud av djur till burken att ha med i beräkningen. Fan, jag som kände mig hyfsat lugn och sansad ett tag. Nu måste jag ju för f*n skaffa ny burk snart! :)

Dagens inköp blev en A. Tricolor, en gul acro av någon sort, en Pavonafrag, en Hydnopora excesa, en Tubastrea (för att jag kan), en Favites, en putsargylta, två G. okinawae och en Signigobius boicellatus. Skall det fortsätta på det här sättet kommer det ju bli skitjobbiga diskussioner om fördubbling av akvariekapacitet riktigt fort - jag är bekymrad... :)

Lite bilder kanske? Jag har ju lovat det och nu, med en Lumia 1020, kan jag leverera litegrann i alla fall. Den där E. Glabrescensen kommer få flytta till någon skamvrå snart...växer på tok för fort...

post-6016-14468931511296_thumb.jpg

post-6016-14468931509786_thumb.jpg

post-6016-14468931509975_thumb.jpg

post-6016-14468931510213_thumb.jpg

post-6016-1446893151044_thumb.jpg

post-6016-1446893151074_thumb.jpg

post-6016-14468931511004_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Prick, prick, prick...jag gjorde misstaget att handla hos en före detta kollega som inte haft koll på sin karantän och fick se crypto ta tag i burken ordentligt...förlorat sex fiskar och, på grund av en medicin som får skummaren att få spel, en pilkrabba... Nu, efter att ha varit borta i två veckor, är det bara att hoppas att den medicin som funkat bäst gjort jobbet och vänta två månader innan ny fisk får komma i... Cryptocaryon är brutal...bara att gilla läget. Korallerna mår, otroligt nog, kanon, trots att skummaren nu varit av i tre veckor. Dags för ett anntal stora vattenbyten iveckan, så jag kan få igång den igen och få ur all cyano som kommit som ett brev på posten.

Nåväl...jag har varit med förr och vet vad som kan hända och hur man hanterar det...surt bara att jag faktiskt var ganska nöjd med hur burken funkade innan pricken kom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperaturen är ett stort problem, vet inte om det är lika stort i 250 som i mitt RSM 650s men tänket är ju lika. Är riktigt nöjd med min belysning 10x80W T-5 och den är snygg originalen, snyggare än leden tycker jag helt klart. Men jag måste köra med kylare det är nackdelen och vad som blir billigast i längden vet jag inte kanske är leden blir ju några kronor att byta lysrören, vet inte vad det kostar med led motsvarande 800w med T-5 men om du nu har original belysning och kylare skulle jag kört med T-5 om jag var du. Funkar bra men blir för varmt utan kylning. Lycka till Jan Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...