Gå till innehåll

Ny här!


Krulle

Rekommenderade inlägg

Tja

Ska precis åka iväg och hämta mitt första saltvattensakvarium.

Är lite nervös då det dök upp plötsligt och jag inte hunnit läsa så mycket som jag borde / skulle viljat.

Men nu är det som det är, är det ngt speciellt jag borde tänka på när jag kommer hem med allt, vatten, ls,

koraller osv?

Tacksam för tips :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha förberätt saltvatten hemma till minst halva karet.

Ta bara en del av det vatten som finns i karet idag, du får med förmycket skit i det vattnet så fort ni börjar rota runt i karet.. Blir en dålig start då.. Ta ytterst lite sand om någon.. Bättre o skaffa ny.

Mina tips..

Gäller att få igång karet så gott du kommer hem med rätt salthalt o temperatur så du kan få i koraller o fisk.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs och fråga som sagt, men om det nu är så att allt är påväg hem nu så kan du ju inte vänta liksom... Så, blanda till minst 50% nytt vatten, gärna mer. Se till att det har rätt salinitet och temperatus, och i med ls och på med cirkulation omgående. Vänj i eventuella fiskar/räkor osv... Alltså, det är ju inte ideallösning att få hem allt så, men det är ju bara att göra vad du kan och hoppas på det bästa. Mycket koll med tester och så närmsta dagarna/veckorna, några rejäla vattenbyten inplanerade osv. Jag gjorde nå't liknande för 5-6 veckor sedan (inte mitt första saltvatten dock), och hittills så verkar allt (peppar peppar) fungera ganska bra!

Hur stort, teknik, invånare har du köpt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska se att allt går bra, byt mycket vatten i början. Bara för att du testar behöver det inte betyda att testerna stämmer så gör inget drastiskt om karet ser bra ut men testerna visar att något är fel. ta det lilla lugna, tålamod är din största vän just nu. Och när du skall ta emot råd härifrån se till att det är folk som har haft kar ett tag, finns många gamla rävar som kan en hel del och många nya som tror det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt jag skulle ta mig en timma minst och läsa på lite finns ju mycket info här. Allt beror lite på om det levande med till karet eller ej. Ha rejält med spannar med dig och fyll dem innan ni rotar i karet. Sedan väl hemma skulle jag skippat sanden lättare och se ev döda kryp samt att du får i mindre skit i karet. kolla med säljaren om han medicinerat karet om han använt något kopparbaserat då är det ny sten isf. Ta det bara lugnt gör lite grund tester på vattnet så värdena ligger ok innan du introduserar något bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu dök det ju som sagt upp väldigt fort så han inte förbereda med osmos vatten lr ngt hemma, vet

att det säkert inte är optimalt eller efter konstens alla regler men nu blev det som det blev och

bara försöka göra det bästa utav det :)

Koraller och fisk va i ca 3 timmar efter att det packades ner, men då jag bara tog ca 70% av

vattnet så kör jag utan sumpen nu medans jag väntar på att få lite osmosvatten ur den sega

apparatur som medföljde ;)

Så kommer pytsa i lite mer vatten allt eftersom det blir klart.

Pphilstrom*

Jag köpte detta.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?52470-Komplett-Deltec-390L!-BILLIGT!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fint kar va själv sugen på det karet :) Man kan köra kranvatten i nödfall helt ok kranvatten i linköping :) har själv kört kranvatten flera ggr av olika anledningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid kul med nytt akvarium.

Eftersom du själv skriver att du är nybörjare så bara påminner jag om att blanda salt och vatten till rätt salthalt innan du lägger det i akvariumet.

Och att avdunstat vatten ersätts med vanligt vatten utan salt i :)

Har du fler frågor så bara upp med dom här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog behöva lite hjälp nu.

Tycker min Kaninfisk inte ser så bra ut, väldigt blek (vet att dom kan tappa färg osv)

fast den har 2-3 "prickar / fläckar" i dess riktiga färg typ.

Kan tyvärr inte ta nån bild då hen gömt sig.

Mina värden är följande.

PH Ca 8,1

KH 5

Temp 24,8

Nitrat 10

Nitrit 0

Vet att KH är lite lågt.

Är det ngt jag borde va orolig över eller kan dom bete sig så?

Edit: Kan man fylla på allt avdunstat vatten med kalkvaten?

Har lite Aqua Crown Klakwasser powder som jag håller på att "bereda"

Ändrat av Krulle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du gjort nåt i karet, har lampor tänts eller släkts nyligen? Hur länge har den sett ut så?... Kaninfiskars nattdräkt är svart-vit fläckig med lite lite gult i... Den kan de även gå i om de är stressade, det är ett kamouflage så den försöker bara vara osynlig... Så beror ju väldigt mycket på exakt hur den ser ut tyvärr... Här är en ok bild på en kaninfisk i "nattdräkt": http://www.thereeftank.com/forums/showpost.php?p=1004159&postcount=6

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga, det finns nog de som kan kaninfiskar bättre än jag, men det var inte länge sedan du startade akvariet och fisken är säkert stressad över sin nya miljö och nya vattenvärden eller av andra fiskar som stressar den. Om den har fått prick ( vilket den kan utlösa av stress) så kan den behandlas med ex uvc eller ozon. Prick är ganska vanligt hos kirurger och mina fiskar har fått det till och från. Låt fisken vänja sig, plocka inte för mycket i akvariet så fisken har en sådan lugn miljö som möjligt.

Hoppas det ger sig och lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som någon påpekade så har akvariet bara varit igång hemma hos mig i ca 3 dagar, så kanske beror på det.

Tack vara den stress som blev när jag köpte akvariet så "slängde" jag bara i all LS utan ngt tänk på layout.

Bör jag kanske vänta ett tag innan jag gör om det?

Om nån missade att jag la till detta i mitt förra inlägg så skriver jag det här oxå.

Edit: Kan man fylla på allt avdunstat vatten med kalkvaten?

Har lite Aqua Crown Klakwasser powder som jag håller på att "bereda"

Karet är på 390l + ca 60l sump.

UVC har jag oxå, kanske inte skadar att dra igång det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som någon påpekade så har akvariet bara varit igång hemma hos mig i ca 3 dagar, så kanske beror på det.

Tack vara den stress som blev när jag köpte akvariet så "slängde" jag bara i all LS utan ngt tänk på layout.

Bör jag kanske vänta ett tag innan jag gör om det?

Om nån missade att jag la till detta i mitt förra inlägg så skriver jag det här oxå.

Edit: Kan man fylla på allt avdunstat vatten med kalkvaten?

Har lite Aqua Crown Klakwasser powder som jag håller på att "bereda"

Karet är på 390l + ca 60l sump.

UVC har jag oxå, kanske inte skadar att dra igång det?

Jag fyller på kalkvatten (gjord på Aqua Crown Kalkwasser Powder) dagligen för att ersätta avdunstat vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den visar tecken på stress (snabbt ryckigt simsätt, gömmer sig, och i mönster liknar fisken i länken jag skickade) så ska du absolut låta bli att böka i karet på nån vecka, om den är på nåt vältrafikerat ställe i bostaden kanske t.o.m. hänga en handduk eller lakan framför karet under några dagar så den kan utforska karet utan att bli rädd för saker som händer utanför... Självklart kan du lyfta och titta in i karet under denna tiden, men just för att det inte ska vara massa rörelse runt den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...