Gå till innehåll

aliminíum ram!


Guest cybercimon

Rekommenderade inlägg

Precis lägg ett lager på all den ram som kan tänkas komma i kontakt med saltvatten. Eller om man lägger en kant med tex 4mm glas under ramen å sätter fast den med sillikon. Mitten staget är nog det som är mest kritiskt men denna är oftast lätt att plocka bort å göra den okey utanför karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

detta akvarium har inte ett mittstag då det är ett nano. är det farligt om vattnet bara nuddar vid metalen vid vattenbyten till exempel? för vattnet är 2-3cm från metalen annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ngn. ge en vettig förklaring varför man inte skulle kunna använda alu-ram???

Har själv kört med ett i 3år,brorsan och hans kompis i 10år utan problem.

Eftersom jag har båt,vet jag att eloxerad alu. tål saltvatten utan problem,däremot så oxiderar råaluminium av saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte helt enkelt för att du får en del aluminium joner i vattnet, och fiskarna gillar inte det alls ? men jag vet inte... men vill veta :) skall nämligen kanske köpa ett al kar själv, och tänkte silicona ramarna vid vattenytan.. men behövs det inte så ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande ingen som kommit upp med ngn. vettig förklaring.

Så vitt jag vet så ligger ramen på utsidan,minimal kontakt med vatten.

Jag är medveten om att sarcophyton tex. inte gillar aluminium,efter att ha använt aluminiumbaserat antiphos.Men det är nåt annat eftersom det har direktkontakt med vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

jag vet inte hur dem menar. men kanske det kan komma i kontakt med ramen när det dunstar? för ramen sticker ju ut lite över vattnet. men jag ska köra med ram akvarie utan att silicona något...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mina aluminiumramade sötvattenskar har jag frätskador på aluminet där det vuxit alger mellan täckglaset och ramen. Jag kommer inte ihåg när jag såg det först, men kanske efter 5-10 års bruk. Kör man utan täckglas blir det ju knappast kondens på ramen men jag som kör med täckglas har silikonat för säkerhets skull. Egentligen tror jag inte att den aluminiummängd som har försvunnit skulle spela någon roll men säkrare är ju säkrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...