Gå till innehåll

Minsta pumpen med magnetfäste sökes


phhasek

Rekommenderade inlägg

Jag är på jakt efter en så liten pump som som möjligt med magnetfäste för att blanda saltvatten med. Jag kommer att blanda ca 5 liter varje gång. Passar även på att fråga om lämplig balja/hink till detta ändamål samt om jag behöver en doppvärmare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker väl med en dunk på 5 liter, i med den mängd salt det behövs, sen i med osmosvatten och skaka om en stund tills saltet lösts upp. Känns lite overkill med både pump och värmare för 5 liter vatten. Iofs kan du ta i osmosvatten, salt och stoppa ner en doppvärmare tills det håller akvarietemperatur, sen tar du ur doppvärmaren, skakar om i ett par omgångar tills saltet löst sig, sen är det bara att byta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore ju rena drömmen om det funkade utan både pump och värmare! Någon som har praktisk erfarenhet av denna metod? Jag ska köra med bio- actif salt om det spelar någon roll. Har läst att det kan bli utfällningar om man blandar salt i kallt vatten. Hur kallt ska det vara då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde det med mitt vattenbytesvatten till mitt gamla 30-liters nano. :)

Passade på direkt efter ett utfört vattenbyte, fyllde upp med nytt vatten till en markering på dunken, sen i med en mängd slat och skaka runt i ett par minuter. Sen lät jag det stå i en 5-10 minuter och så skaka igen. Sen fick det stå till nästa vattenbyte, och innan jag skulle till o byta så skakade jag runt en runda till, var aldrig några problem med att saltet inte löst sig eller fällningar. Jag använde då Tropic Marin Pro, men har idag deras BioActif-salt, det är jag säker ska funka precis lika bra då det gör det vid större vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...