fotte Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Hej! köpte en eldräka till mitt 20liters akvarie för ungefär en vecka sedan.Är det normalt att dom gömmer sig hela tiden när man tänder ljuset? eller ja han verkar ligga och kura på samma ställe även när det är släkt Han kommer fram som ett skott så fort det slängs i mat. Men i övrigt så är han bara under sin sten hela tiden. Citera
fotte Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 ok antar med andra ord att det är normalt . Sa på skämt till tjejen att det är nog det tråkigaste djur jag någonsin köpt Tur att dom är häftiga endå! Citera
Petter N Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Jag här läst någonstans här på forumet att när man har haft en eller två eldräkor har de varit väldigt skygga, men när man har haft tre så har det varit framme mera. Citera
Laggeman Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Jag har tidigare haft både en och två, dessa har varit framme en hel del, både dag- och nattetid, så det beror nog på individen också. Men chansen att du ser dem mer ökar säkert ifall du har iaf två. Citera
Guest Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Ser man dom blir man förvånad:) Nä men d kan vara ganska så blyga. Normalt Citera
greger Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 ok antar med andra ord att det är normalt . Sa på skämt till tjejen att det är nog det tråkigaste djur jag någonsin köpt Tur att dom är häftiga endå!Precis som nämts här tidigare, så är dessa väldigt skygga om dom är ensamma - har du 3-4 st så är dom framme hela tiden, och blir nog ett av de mer dekorativa inslagen i ditt kar Citera
fotte Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 ok då vet jag. Men fler än en kan man väl knappast ha i ett så litet akvarium, men ska byta upp mig till ett lite större på 58 liter, då kanske man kan ha någon till? Fast det dröjer lite Citera
ppihlstrom Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Hur stort har du, och hur tätt befolkat är det? Citera
fotte Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 20 liters nano aquael med 1 räka 2 turbosnäckor och 2 små clownfiskar, var ett erbjudande här i stan för bra pris för att locka fler till salt misstänker jag jag föll iaf för det och vill redan byta upp mig Citera
_Manne_ Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Om nu räkan valt det stället som sitt bo, kanske du kan vrida fram den hålan så du ser den från framrutan.. Bara ett tips.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
fotte Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 när jag skulle skrapa lite alger stötte jag till en av stenarna av misstag så han fick inte plats där längre så nu valde han ett nytt ställe betydligt mer synligt Citera
_Manne_ Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Trevligt.. Kul att du ser den bättre nu då.. Mvh manne Citera
Torreador Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Har du någon bild på ditt kar? Jag har precis samma :-) Jag fick mitt i 40 års present nu i december. Jag antar att du köpte ditt på tassar och morrhår? Citera
fotte Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 Stämmer bra, kan försöka lägga upp en bild imorgon har inga bra bilder direkt än Citera
ppihlstrom Postat 30 januari 2013 Postat 30 januari 2013 Lite mycket att ha två så pass skräpande fiskar i så litet akvarium. En liten goby eller nåt hade nog passat bättre... Citera
Laggeman Postat 30 januari 2013 Postat 30 januari 2013 Clowner i ett 20 l?Det var precis min tanke också när jag läste det.Clownfiskar må vara rätt så stationära många gånger, me 20 liter är på tok för lite, även för en ensam clown.Se om du inte kan byta i dem mot mindre fiskar, finns många småfiskar som inte blir så stora och som inte kräver så stort utrymme. Det kan också vara en av anledningarna till att du inte ser så mycket av dina räkor. Citera
fotte Postat 30 januari 2013 Författare Postat 30 januari 2013 Jo jag har sett också att folk tycker 20 liter är för lite för clowner men eftersom dom sålde dom med det paket-erbjudandet eller vad man ska säga och jag aldrig haft salt innan så vet jag inte vad som är okej eller inte okej, men är på gång med att byta upp mig till större om inte allt för länge. Citera
Blåbert Postat 30 januari 2013 Postat 30 januari 2013 Man får hoppas att alla resonerar så. Ett treårigt clownpar går väl knappt ned i ett 20 l.... Citera
Laggeman Postat 30 januari 2013 Postat 30 januari 2013 Att butiken säljer dem ihop med ett så pass litet kar tycker jag är ett tecken på dåligt omdöme av dem, och känns mer som att de vil sälja in "Nemo" till vem som helst utan att upplysa kunderna om lämplig storlek på akvarier till de olika djuren.Det går säkert bra under en period så länge clownerna är små, men de växer ju och blir ofta runt en dm långa, vissa större än så.Ska du byta upp dig i storlek på akvariet så är det bara bra. Citera
fotte Postat 30 januari 2013 Författare Postat 30 januari 2013 antagligen inte men dom är är extremt små än så länge, men jag har sett i butiken det finns ju dom som är större och så stora clowner skulle jag inte vilja ha i 20liters. Men nu i början ska dom nog klara sig fint. Det gick ju fortare än man trodde att besluta att man ville byta till större. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.