Gå till innehåll

Refugium i sumpen


byggarebob

Rekommenderade inlägg

I väntan på att kunna slutföra bygget, ställer jag lite frågor kring refugium i sumpen.

Jag har byggt ett fack i sumpen som jag ska andvända som refugium.

Frågerna snurrar.

1: vad stoppar jag i där för att få en riktigt bra "refug", växtlighet, djur?

2: Hur många cm sand rekomenderas?

ja de e början iaf...kommer säkert mer funderingar....

tacksam för tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror helt på vad du vill uppnå med det.

Vill du bara ha en tillflyktsort för poddar och småkryp så räcker det egentligen med lite LS, behöver inte ens belysa den då.

Ska du ha den som näringsexport så är en näve spagettialger (chaetomorpha) kanon, skapligt lyse, ingen sand. Det ger en grym plats år småkryp med. Algen växer så det knakar om den trivs, bara skörda med jämna mellanrum, den "krashar" inte heller som caulerpa kan göra.

Vill du köra som DSB så bör du ha i 20cm sand, kanske lite sjögräs eller något.

En kombination kan kanske vara några cm sand med ett par sandvändande snäckor, och chaetomorpha (är nog varianten som jag kommer köra i mitt nybygge sedan).

Finns hur många varianter som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska använda den för näringsexport så måste du se till att den är ordentligt stor inte bara nåt litet hörn men några få caluperaalger i för då gör den ingen skillnad. Det är iaf vad jag läst på om refugium.

Vet även att vissa förespråkar att ha ljuset på bara när ljuset är släkt i huvudakvariet för att på så sätt hålla ett stabilt PH (eftersom ph sjunker när det är mörkt iom att fotosyntesen inte är aktiv), utan att få alger.

Vet även att andra förespråkar att ha ljuset tänd 24/7 i refugiet så att man inte riskerar att caluperaalgerna går och blir "assexuella". Vet inte exakt vad det innebär men vet att det kan ta död på akvariet om dom går och blir det... risken att det händer med lyset tänt hela tiden ska dock vara ofantligt liten

Jag är nybörjare och har bara läst på om refugium så jag garderar mig för felsägningar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror att det innebär att algerna får för lite ljus och släpper ifrån sig en del av skiten dem tagit upp ut i karet igen, INTE BRA, tror att samma sak kan hända om det är för mycket alger så att dem i botten inte får något ljus :)

Njae, när dom blir tillräckligt stora så finns risken att dom "dör" och släpper sporer (eller vad man kan kalla det) detta blir en oerhörd belastning på karet, och vill minnas att dessa är giftiga med till viss del. Naturligtvis så släpper den även ut "skiten" som dom samlat på sig.

Om man är duktig och ansar dom ofta så dom inte kan växa till sig så är risken mindre.

Lyse på dom dygnet runt kan säkert hjälpa då dom inte får den naturliga nattvilan, huruvida det är bra för dom eller inte vet jag inte, men jag anser att allt levande behöver ha en viloperiod varje dygn.

Det är bara mina åsikter i det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni kan se på bilderna av sumpen,,imitten baktill är ett relativt stort fack med en anpassad avriningskam...där ska vara sk refugiumdelen.

Ang ljus så är tanken att i sump ska de va släckt dagtid och tänt på natten då huvudkaret är släck.

Sen om det blir bra eller dåligt får tiden utvisa,, ansning får man göra så att det håller sej lagom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju lekt lite med refugium, mitt tipps är att skippa caulerpan och använda chaeto istället då slipper man eländet med krascher och förökningsförsök.

Chaeto binder en del fosfat men skall du riktigt få ner det sista så kan det vara sakligt med lite remover som hjälp.

Om du skall exportera även nitrat så kan en tjock sandbädd vara saklig, har du inga nitratproblem så skulle jag nog skippa sandbädden då den behöver "mat" för att inte strula.

Ljusethar jag på 13-15h per dyngn, motsatt tid mot karet och solen, detta gjorde att refugiet och algerna där kunde konkurrera ut alla dom större algerna i mitt huvudkar.

För Pods och andra smådjur så skulle jag rekommendera ett lager med LS kross på bottnen, eller riktigt grovt grus(som man har till kalkreaktorer).

Jag skulle inte minska på VB´n om det skall vara ett korallkar, närningsexport görs inte med VB´n i ett välfungerande kar det handlar mer om att hindra ansamling och tillföra spårämnen(enl. mig).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nyaste bilden på min refugium sump, ev kommer att ändra innehåll.

[ATTACH=CONFIG]91767[/ATTACH]

Följande bilder på hur jag byggde min refugium sump....mycket nöjd med bygget

ev ska jag höja "ribban" i mitten på bubbelfällan..

[ATTACH=CONFIG]91763[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]91764[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]91765[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]91766[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]91768[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]91769[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]91770[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]91771[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...