Gå till innehåll

Bubble magus nac qq


Liljegren87

Rekommenderade inlägg

Har precis köpt en nac till mitt rsm 130 och har problem med mkt microbubblor. Därför undrar jag om någon kunde tipsa på bra sätt att få bort dessa. Har försökt sätta skummaren högt o lågt och visst i visa ställningar blir det mindre men då kommer den inte funka. Har även tryckt ner ett filter i mellan men blev inte mkt skillnad förutom att nivån sjunker vid returpumparna och gör saken sämre. Har haft lite olika idéer om en till vägg som gör att bubblorna får det längre eller typ stänga av ena pumpen för att minska trycket ner till pumparna. Kan sägas att ja prova detta och då det blev bättre blev det inte bra. Så nu hoppas jag nån har en bra idé innan jag över arbetar allt. En sak till jag hoppas på att får svar på är den, är det farligt för fiskarna med mkt microbubblor?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min qq släppte mycket bubblor i början, men efterhand så började det slamma igen lite lätt i filtermattan som sitter på och då slutade det. Du kan testa byta filtermattan mot en finare variant med. Bubblorna slutar sippra igenom när materialet är för tätt för att de ska kunna passera. Min släpper inga bubblor öht nu, det skulle märkas fort om den gjorde det för den sitter i display delen och inte i en sump :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det tog 2-3 veckor innan det blev bra med båda ljud och bubblor. Men sedan har jag varit nöjd med den.

Bubblorna är ingen fara för fiskarna, isf skulle det varit massdöd i forna tidernas akvarium där man skötte cirkulation av vattnet med syrestenar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har bara vart igång en dag så den är verkligen inte inkörd men vill inte skada fiskarna om man kan de med bubblorna. Har läst att det oftast blir bättre med tiden men hur lång tid tog det innan den skumma bra för dig?

Nej du kan inte skada fiskarna med bubblor...........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mycket syre är nog ingen risk.

Däremot om det är riktigt mycket bubblor så kan dom fastna i gälarna på fisken och försämra funktionen av dom, men då får det vara betydligt mer än en skummare släpper igenom.

Typ hela karet agerar skummare.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...